یکشنبه, 18 تیر 1396 ساعت 10:00

روزنامه فکاهی بهلول

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

این روزنامه انتقادی و طنز‌آمیز، در هیجدهم صفر 1329 در تهران زیر چاپ رفت و از نظر موضوع سیاسی، طرفدار دموکرات ها بود. مدیریت این روزنامه ابتدا شیخ علی عراقی و پس از ایشان اسدالله خان پارسی و شیخ حسن بر عهده داشتند.

روزنامه بهلول تنها روزنامه در دوران بر پایی مجلس دوم است که همواره بازار سیاه داشت و به دو سه برابر بهای تک شماره‌اش، به فروش می‌­رسید. کاریکاتورهای پرمعنا داشت که مورد توجه مردم قرار می­‌گرفت و دست به دست می­‌گشت. طنز نیش‌دار همین کاریکاتورها چندین بار باعث توقیف روزنامه شد. افزون بر کاریکاتورها، ستون مقویم«کنایه از تقویم یا روزشمار» آن نیز طرفداران زیادی داشت.

روزنامه بهلول چندین بار توقیف شد که یکبار آن به دلیل درج کاریکاتوری به رنگ سرخ بود که توقیف تمام عوامل روزنامه را در پی داشت، اما پس از رفع توقیف در ورقه‌ای فوق‌العاده با عنوان (مکتوب بهلول دیوانه از زندان مریضخانه، با زبانی طنزآمیز از رویه برخورد با آن روزنامه انتقاد می­‌کرد.

بدین صورت که در یک مقدمه با یک مقدمه خیالی به مقایسه اوضاع زمان هارون الرشید و ایران عصر مشروطه پرداخت و نوشت به سبب اینکه فکر می­کرد در ایران به دلیل مشروطه، آزادی عمل وجود دارد مانند گذشته قصد داشته بدون ترس حرف بزند که به گیر ماموران افتاده است. بهلول هر بار که توقیف می‌­شد شماره فوق‌العاده ای منتشر می­‌ساخت و در آن به سانسور مطبوعات و توقیف بهلول اعتراض می­‌کرد.

روزنامه فکاهی بهلول در کتابخانه مجلس موجود است و مورد استفاده محققین گرامی قرار می­گیرد.

گردآوری: علی اصغر خواجوند زریری، کارشناس روابط عمومی و امور بین‌­الملل

 

اطلاعات تکميلي

خواندن 7785 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار