یکشنبه, 31 ارديبهشت 1396 ساعت 10:44

روزنامه جارچی ملت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اسم روزنامه به خط نستعلیق درشت و در بالا درج شده و در بالای عبارت "مشروطه بی قانون" و در یک طرف "آزادی، استبداد" و در طرف دیگر "توقیف قانون" در زیر آن این شعر درج شده:

مشروطه نگه دار که مشروطه نکوست هم لایق دشمن است و هم لایق دوست

صفحات اول و آخر روزنامه مشتمل بر کاریکاتور می­باشد.

مندرجات روزنامه پس از درج سرمقاله یا مقاله اساسی انتقاد از اوضاع سیاسی ـ اجتماعی و داد خواهی از اولیای امور می باشد. به همین علت انتقادی بودن و مخصوصا کاریکاتور های آنها این روزنامه همواره توقیف می شده است.

جارچی ملت در سال ۱۳۳۷ هـ.ق پس از یک سال توقیف، در اوایل شعبان به امر دولت از توقیف خارج و اولین شماره سال یازدهم آن در نیمه شعبان به چاپ رسید.

در شماره اول سال دوم اسم روزنامه جارچی ملت در عنوان روزنامه روی سینه مردی که دهان باز کرده و یک دست بر بناگوش گذاشته، نوشته شده و به جای کاریکاتور صفحه اول تصویر میرزا عبد الرزاق خان سرتیپ مهندس علوم ریاضی و جغرافی کشیده شد و در ذیل آن شرحی نوشته است. ‏

پس از رفع توفیف روزنامه جارچی مرتبا هر ماه سه یا چهار شماره منتشره نموده است. چنان که شماره های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ سال یازدهم روزنامه در برج اسد و شماره های ۱۷ و ۱۸ در برج سنبله و شماره های ۱۹ و ۲۰ در برج میزان و شماره های ۲۳ و ۲۴ آن در برج دلو سال ۱۲۹۹ هـ .ش توزیع شده است. ‏

شماره اول سال شانزدهم روزنامه در تاریخ سه شنبه ۲۶ ذی الحجه منتشر شده است و سر مقاله آن تحت عنوان "شانزدهمین سال" درج گردیده است. از این پس نیز جارچی ملت کم و بیش منتشر گردیده تا سال ۱۳۰۵ هـ .ش که در ۲۹ فروردین این سال شورای عالی فرهنگ امتیاز روزنامه را در تهران به میرزا علی خان ندایی وا گذاشته و از آن پی جارچی ملت به مدیریت میرزا علی خان ندایی انتشار یافته است.

مشخصات نشریه

مدیر و صاحب امتیاز: آقا سیدحسن ابراهیم زاده

مسلک و محتوا: طنز، انتقادی، مشروزه خواه

محل نشر: تهران

ترتیب انتشار: هفتگی

مدت انتشار: از 12 ذیحجه 1328 و به طور نامنظم تا 16 سال پس از آن منتشر شده است

قطع: 18×32

زبان: فارسی

چاپ: سنگی و مصور

تعدا صفحات: 4 ص.

گردآورنده مریم نوری

کارشناس روابط عمومی و امور بین‌­الملل

اطلاعات تکميلي

خواندن 4845 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار