چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 26 ارديبهشت 1396 ساعت 08:12

روزنامه ایران نو

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یکی از روزنامه های مهم زبان فارسی روزنامه ایران نو بود که مدت چند سال در تهران قبل از کودتای ارگان حزب دموکرات منتشر می شد. تا قبل از تاسیس و انتشار روزنامه ایران نو قطع جراید، نیم ورقی بود و اولین روزنامه ای که به قطع بزرگ منتشر شد همین روزنامه ایران نو بود .

پس از انتشار ایران نو روزنامه های دیگری که پا به دایره انتشار گذاشته بودند از قبیل شرق، رعد ، استقلال ایران، وطن و غیره همین رویه را معمول داشته و آنها نیز مانند جراید اروپا به قطع بزرگ منتشر می گردید به این ترتیب قطع بزرگ بین اغلب جراید معمول گشت.‏

شماره اول روزنامه ایران نو به مدیری سید محمود شبستری آذربایجانی ملقب به ابو الضیا در تاریخ ۷ رجب ۱۳۲۷ هـ.ق و شماره اول سال دوم آن در تاریخ شنبه ۱۹ شوال ۱۳۲۸ هـ.ق مطابق ۲۷ اکتبر ۱۹۱۰ میلادی انتشار یافت .‏

سال تاسیس روزنامه "رجب ۱۳۲۷" در داخل اسم روزنامه "ایران نو" در تمام شماره ها قید شده و سایر خصوصیات روزنامه به این قرار بود : محل اداره : تهران خیابان لاله زار نمره ۹. روزنامه همه روزه غیر از ایام تعطیل عمومی طبع و روز بعد منتشر می شد . قیمت اشتراک پایتخت سالیانه ۵ تومان، شش ماهه ۲۶ قران، سه ماهه ۱۳ قران و نیم. سایر ولایات سالیانه ۵۵ قران، شش ماهه ۲۶ قران ، سه ماهه ۱۶ قران . ممالک خارجه سالیانه ۷ تومان و نیم ، شش ماهه ۴ تومان بود که برای مشترکین سالیانه یک جلد کتاب مفید مجانی تقدیم می شد. تک نمره در تهران ۴ شاهی و در ولایات ۵ شاهی بود .

ایران نو با قطع بزرگ به طور روزانه در مطبعه سربی فاروس طبع و توزیع ودر عنوان روزنامه این طور نوشته می شد :"ایران نو روزنامه ای است ملی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، ادبی ، فنی ، اخلاقی که از هر گونه مطالب سودمند سخن می راند."‏

‏ از شماره اول سال دوم علاوه بر م. ابوالضیا که صاحب امتیاز و سید مهدی افجه زاده که مدیر مسئول روزنامه بود، نام محمد امین رسول زاده نیز به عنوان سر دبیر در عنوان روزنامه درج می شد.

در سال ۱۲۸۹ پس از تبعید یکی از عوامل روزنامه ایران نو که همان رسول زاده از تهران بود روزنامه نیز توقیف و به این ترتیب دوره اول روزنامه ایران نو پایان یافت . دوره دوم ایران نو پس از سیزده سال تعطیلی یعنی در سال ۱۳۰۲ هـ. ش شروع و شماره اول این دوره در تاریخ سه شنبه ۲۵ ثور ۱۳۰۲ مطابق ۲۸ رمضان ۱۳۴۱ هـ.ق منتشر گردید. در این دوره صاحب امتیاز و مدیر روزنامه "رهنما " معرفی گردید و روزنامه ارگان فرقه دموکرات مستقل ایران بود.روزنامه ایران مورخه ۲۶ ثور ۱۳۰۲ هـ.ش شرحی به عنوان اطلاع به قلم رهنما درباره دوره جدید ایران نو به این قسم نوشته بود:

" جریده شریفه ایران نو ارگان فرقه دموکرات مستقل ایران از دیروز به یومیه انتشار و تحت نظر کمیته محترم تهران و مقالات آن توسط هیئت تحریریه که از طرف کمیته معین گشته تهیه و مسئولیت اخلاقی نگارشات و مقالات آن مربوط به نظریات هیئت مذکور می باشد."

روزنامه ایران نو در کتابخانه مجلس موجود است و مورد استفاده محققین گرامی قرار می¬گیرد.

گردآوری: مریم نوری؛ کارشناس روابط عمومی و امور بین الملل

اطلاعات تکميلي

خواندن 5125 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب