چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 25 ارديبهشت 1396 ساعت 14:12

رونمایی کتاب «نقباء البشر» اثر علامه آقابزرگ تهرانی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

کتاب «نقباء البشر فی القرن رابع‌العشر» اثر علامه آقابزرگ تهرانی، به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و مرکز پژوهش‌های کتابخانه مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

آیین رونمایی از کتاب «نقباء البشر فی القرن رابع‌العشر» اثر علامه آقابزرگ تهرانی، امروز جمعه (22 اردیبهشت‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد، قرآن‌پژوه و دبیر علمی جایزه کتاب سال، حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ابهری و حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری در سالن کتاب‌نما سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عماد در این آیین گفت: علمای بزرگ شیعه، نقش مهمی در سیاست گذاری و مدیریت علم و سنت دینی و حوزوی ما داشته‌اند. تا بتواند ما را پس از ترسیم نقشه راه علم در تحقق آن کمک کنند. ما بی‌نیاز از نقشه راه نیستیم. روندپژوهی شیوه عالمان بزرگ شیعه راه پژوهش و تولید علم را به ما نشان می‌دهد. اگر بخواهیم به نقشه راه مناسب و توسعه و تولید دانش نسبت به نیازهای زمانه و آینده‌های محتمل و نیازهایی که رخ خواهد داد، دست یابیم، بیش از هرچیزی نیازمند شناسایی وضعیت موجود نهاد دینی و دانش اسلامی هستیم.
 
وی افزود: نهاد دانش به مثابه نهاد اجتماعی یک موجود زنده و دارای رشد و شکوفایی است، نهادی که مجموعه کنش‌گران، سازمان‌ها و دستگاه‌ها را در برمی‌گیرد. نهاد علم، شاهد نهادهای آموزشی، پژوهشی، ساختارهای تصمیم‌ساز دانش و ساختار علوم انسانی و پژوهش است. برای حرکت به سمت هر نقطه مطلوب، نیازمند ارزیابی جامع وضعیت دانش و نگاه به نقطه مطلوب و پرکردن فاصله در قالب نقشه راه هستیم؛ کاری که بزرگانی چون شیخ آقابزرگ، سیدمحسن امین و سیدحسن صدر و پیشینیان و افراد پس از آن‌ها به انجام رساندند.
 
رئیس کتابخانه مجلس اظهار کرد: باید به سه عرصه مهم در تاریخ دانش اسلامی اشاره کنیم؛ شناسایی شخصیت‌های اسلامی کاری که سیدمحسن امین به انجام رساند، شناسایی ساختارهای مهم دانش و سیر تحول دانش که بزرگانی چون سیدحسن صدر و شیخ‌آقابزرگ آن را به انجام رساندند. امیدوارم این مسیر را که مسیر بومی دانش مسلمانان است، درست تحلیل و مدلسازی و متناسب با جامعه علمی خودمان در درون و بیرون مرزهای جامعه اسلامی عرضه کنیم.
 
شریعتی‌تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این آیین گفت: علمای و پژوهشگران شیعه با الهام از تعالیم قرآنی و مکتب اهل‌بیت (ع)در تاسیس علوم و پیشرفت و بالندگی دانش نقش ارزشمندی داشته و تالیفات و آثار گرانسنگی هم دارند. بسیاری از فرقه‌ها مانند داعش با غرض‌ورزی، طوری وانمود کرده‌اند که شیعه میراث ماندگار و کتاب ندارد. آیت‌الله سیدحسن صدر با کتاب «تاسیس‌الشیعه بالعلوم الاسلامی» ثابت کرد که بسیاری از کتاب‌های اسلامی از علمای شیعه است. علامه امینی با کتاب «الغدیر» یک تحول بزرگ در تاریخ‌نگاری شیعه ایجاد کرد. همچنین علامه آقابزرگ تهرانی با کتاب «الذریعه» و در دنباله آن «نقباء البشر فی القرن رابع‌العشر» این مهم را به اثبات رساند.
 
وی ادامه داد: امیدوارم امروز هم پژوهشگران، جهاد علمی را در دستور کار قرار داده و تولید علم و اندیشه کنند تا کتابسازی جلوگیری شود. این درس را از بزرگانی که نامشان در این کتاب آمده می‌گیریم که با کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری علمی را داشتند.
 
حجت‌الاسلام مهدوی راد به‌عنوان دیگر سخنران این آیین بیان کرد: بزرگان دینی ما کارهای فاخر و ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشته‌اند، ولی ببینیم ما چه بهره‌ای از این بزرگان علمی اسلام برده‌ایم. مومن به کارهای غیرمفید نمی‌پردازد در دعای «مکارم‌الاخلاق» امام سجاد (ع) از خدا می‌خواهد که او را به کارهایی وادارد که بتواند در آن دنیا درباره آنها پاسخگو باشد.
 
وی در ادامه گفت: جرجی زیدان مجله‌ای داشت که به نجف هم ارسال می‌شد که در آن سلسله مقالاتی درباره ادبیات مذاهب می‌نوشت. وی در یک مقاله نوشت که ادبیات شیعه چیزی ندارد که بتوان درباره آن صحبت کرد. در مقابل این صحبت، سه‌نفر موضع گرفتند: کاشف‌الغطا، سیدحسن صدر و شیخ‌آقابزرگ تهرانی. سیدحسن صدر گفت که ثابت می‌کنم همه علوم از شیعه نشأت گرفته است. شیخ‌آقابزرگ اظهار کرد که فهرستی می‌نویسم که ثابت می‌کنم همه‌چیز از شیعه است و کاشف‌الغطاء، تاریخ تمدن و ادبیات فکر جرجی‌ زیدان را نقد کرد و این نقد آنقدر علمی و جامع بود که جرجی زیدان آن را در مجله‌اش به چاپ رساند.
 
دبیر علمی جایزه کتاب سال افزود: تا وقتی کتاب و فرهنگ وجود دارد، شیعه به اسم «الذریعه» شیخ‌آقابزرگ زنده است، ولی هنوز هم چنانچه باید قدر شیخ‌آقابزرگ شناخته نشده است. شیعه میراث مکتوب بسیار ارزشمندی دارد و کارهای ارزشمندی مانند این اثر جز از عهده نهاد‌هایی مانند بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و مرکز پژوهش‌های مجلس برنمی‌آید.
 
حجت‌الاسلام رضا مختاری نیز در این آیین در سخنانی کوتاه بیان کرد: «طبقات الشیعه» که جلد نخست آن با عنوان «نقباء البشر فی القرن رابع‌العشر» در این آیین رونمایی می‌شود، حاصل 40 سال زحمت شیخ‌آقابزرگ است. «الذریعه» و «طبقات‌الشیعه» از کتاب‌هایی است که هرچه بیشتر به آنها مراجعه شود و بیشتر مطالعه شوند، بهتر شیخ‌آقابزرگ را می‌شناسند. شیخ‌آقابزرگ عمر خود را در معرفی شیعه و احیای آثار شیعه در دنیا گذاشت. ظرایف بسیاری مدنظر شیخ آقابزرگ بوده که باید تلاش کنیم دیگر آثار این دانشمند بزرگ را نیز احیا و پژوهش کنیم.
 
منبع: ایبنا

photo 2017-05-13 12-08-58

photo 2017-05-13 12-09-12

photo 2017-05-13 12-09-05

 

اطلاعات تکميلي

خواندن 4901 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب