چاپ کردن این صفحه
شنبه, 23 ارديبهشت 1396 ساعت 15:08

نشریه صور اسرافیل

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

موجودی کتابخانه مجلس شورای اسلامی: سال 27-1325 سال‌های 25 و 26 اسکن شده است. همچنین شماره‌های پراکنده‌ای از سال‌های 1276 و 1277 نیز در مجموعه‌های آرشیو موجود است.

هفته‌نامه صوراسرافیل در ۹ خرداد ۱۲۸۶ به مدیریت میرزا جهانگیرخان شیرازی(مدیرمسئول) و با حمایت مالی میرزا قاسم خان تبریزی (صاحب امتیاز) فعالیت خود را آغاز کرد. از شماره ۱۵ به بعد علی اکبر دهخدا به عنوان دبیر و نویسنده به آنها پیوست. صوراسرافیل رادیکال‌تر و خوش‌زبان تر از نشریات وقت بود و ظرف چند هفته پرطرفدارترین نشریه شد. تیراژ آن را بین پنج هزار تا بیست وچهار هزار تخمین زده اند

صوراسرافیل که در بالای آرم آن آیه «و نفخ فی الصور فاذا هم من الاجداث الی ربهم ینسلون» درج می شد و با شعار «حریت، مساوات و اخوت» شروع به کار کرده بود تا سه روز قبل از به توپ بستن مجلس منتشر شد.

در اوج اختلاف موافقان و مخالفان مشروطیت, روزنامه صوراسرافیل در تهران انتشار خود را آغاز کرد که یکی ازنویسندگانش دهخدا بود. در 19 دیماه سال 1285 ه ش برابر با 1907 میلادی علامه دهخدا، با همکاری مرحوم جهانگیرخان و مرحوم قاسم خان روزنامه صور اسرافیل را منتشر کرد. این روزنامه از جراید معروف و مهم صدر مشروطیت بود. جذابترین قسمت روزنامه یادشده ستون طنز(فکاهی) آن بود که به عنوان «چرند و پرند» به قلم علی اکبر دهخدا و با امضای «دخو» نوشته می شد. وی مطالب انتقادی وسیاسی را با روش فکاهی طی مقالات خود در آن زمان منتشر می کرد

میرزا جهانگیر خان شیرازی نیز مدیر روزنامه صور اسرافیل بود . وی در زمانی که محمد علی شاه به مخالفت با مشروطه پرداخت به همراه چند تن از جمله دهخدا روز نامه صور اسرافیل را ایجاد کرد. 

پس از بمباران مجلس، میرزا جهانگیرخان به همراه ملک المتکلمین در باغ شاه به دست مخالفان مشروطه خفه شد، ولی دهخدا و میرزا قاسم خان جان سالم به دربردند. دهخدا به اروپا رفت و در آنجا با مساعدت معاضدالسلطنه پیرنیا و چند تن از آزادیخواهان توانست سه شماره از صوراسرافیل را به همان سبک منتشر سازد.

مشخصات نشریه

  نوع و روش: سیاسی، اجتماعی

  سردبیر: علی اکبر قزوینی (دهخدا)

  تاریخ انتشار: 1285 هجری شمسی

  محل انتشار: تهران

  فاصله انتشار: هفتگی

گردآوری: رضا زارعی قدیم کارشناس مسئول نشریات ادواری

 

25-05151-00001

اطلاعات تکميلي

خواندن 5459 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب