چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 ساعت 14:01

جنبلاط:حمله احتمالی به لبنان با هدف جلوگیری از نفوذ ایران دیوانگی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان در گفت و گو با روزنامه «الاخبار» تاکید کرد که حمله احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیسی به لبنان با هدف جلوگیری از نفوذ ایران دیوانگی و تهور است.
جنبلاط در این گفت و گو که روز سه شنبه در الاخبار منتشر شد، گفت که آمریکا به دنبال کنترل نفوذ ایران در منطقه است و این مساله می تواند منجر به درگیری بین اسرائیل و لبنان شود.
وی با بیان اینکه سفیر اخیر وزیر دفاع آمریکا به منطقه با هدف جلوگیری از نفوذ ایران انجام شد، خاطر نشان کرد: چطور می توان جلوی نفوذ ایران را گرفت؟ با توجه به تجربیات تاریخی که دارم احتمال می دهم باز هم ما را به سمت تنش (اگر نگوییم جنگ) با اسرائیل بکشانند.
جنبلاط تاکید کرد که جلوگیری از نفوذ ایران کار ساده ای نیست.
رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه در پاسخ به سوالی درباره احتمال ملاقات با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اگر شرایط چنین ملاقاتی را ایجاب کند مانعی وجود ندارد. سید حسن نصرالله ابعاد مختلف اوضاع را درک می کند.
جنبلاط با اشاره به هشدارهای سیدحسن نصرالله درباره اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی علیه لبنان گفت:حق با سید حسن نصرالله است. حتی اگر ما اختلاف هایی با هم در قضیه سوریه داشته باشیم باید این اختلاف را کنار بگذاریم چون قضیه سوریه فراتر از توان بازیگران لبنانی است. ما نمی توانیم در سوریه کاری از پیش ببریم پس نباید امیدی به این قضیه داشته باشیم بلکه باید بر روی داخل لبنان و اقتصاد و وحدت ملی لبنان تمرکز کنیم.
وی افزود: خیلی از طرف ها در لبنان به چیزی جز منافع آنی و لحظه ای خود فکر نمی کنند و همه هم و غمشان در کشتی های تولید برق و بازار آزاد و.. خلاصه شده است. بعضی ها هیچ گونه محاسبات راهبردی نمی توانند انجام دهند به جز حزب الله که همیشه این حساب و کتاب ها را مد نظر قرار می دهد.
جنبلاط در بعد منطقه ای نیز درباره توافق اخیر بر سر مناطق امن و نگرانی از وقوع جنگ با رژیم صهیونیستی در سوریه گفت: حوادثی که در سوریه شاهد آن هستیم از سال 2011 تا کنون هیچ تغییری نکرده و همه آنها تحت عنوان مبارزه با تروریسم که «بشار الاسد» در سال 2011 به آن اشاره کرد روی می دهد. تحت عنوان این شعار شهرهای سوریه ویران شد و ترکیب جغرافیایی آن از یک منطقه به منطقه دیگر دچار تحولاتی شد. بحثی درباره راه حل سیاسی صورت نگرفت، اما نظام اصرار دارد که در حال مبارزه با تروریسم است.
جنبلاط افزود: تا کنون هیچ راه حلی به چشم نمی خورد. مناطق امنی در ادلب و حلب که دیگر چیزی از آن باقی نمانده ایجاد شده است. در حمص هم که تغییرات جمعیتی در آن اتفاق افتاده است صحبت از مناطق امن شده است. اما نظام سوریه برای خود آزادی مبارزه با تروریسم قائل است و این یک عنوان عریض و طویل است. در جنوب سوریه من موضوع را به طور کامل دنبال نکردم اما معاهده حوران به امضا رسید که نوعی خودمختاری در این منطقه ایجاد می کند و شبیه منطقه خودمختار سعد حداد در جنوب لبنان است. این مساله می تواند سوریه را به سمت تقسیم پیش ببرد. من پیش از این هم در سال 2011 نسبت به پروژه تقسیم سوریه هشدار داده بودم.
خاورم*390* 2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1921 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار