چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 ساعت 14:00

هوشنگ مرادی کرمانی: کتاب گویا، ظرف مناسبی برای مطالعه افراد در حال سفر است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده «قصه های مجید» با حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: کتاب گویا، ظرف مناسبی برای مطالعه افراد روشندل و یا دوستانی است که مدام در حال سفر هستند
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آیین رونمایی دو کتاب گویای «زیر نور شمع» دست‌چینی از داستان‌های هوشنگ مرادی کرمانی و «5 حکایت از شکسپیر» با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، حسین پاکدل، مهدی زارع، زهره حسین‌زادگان و فاطمه محمدی در محل کتابنمای2 سرای
اهل قلم برگزار شد.
هوشنگ مرادی کرمانی در این نشست با اشاره به ضعف‌های مختلف یک داستان گفت: یک داستان وقتی در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌‌گیرد می‌‌تواند در ظرف‌های مختلفی نظیر پویانمایی، نمایشنامه و یا فیلم جای بگیرد.
وی با بیان اینکه پیشتر برای ماندگاری یک اثر، تعریف‌های مختلفی ارائه می‌‌شد، عنوان کرد: یکی از معیارهای یک داستان موفق این است که اگر در ظرف‌های مختلفی قرار بگیرد باز هم به لحاظ ماهوی ظرفیت‌های خود را حفظ کند.
مرادی کرمانی با بیان اینکه جهان امروز، جهان سرعت و گرفتاری‌های زیاد است، افزود: کتاب گویا ظرف مناسبی برای مطالعه‌ افراد روشندل و یا دوستانی است که مدام در حال سفر هستند.
نویسنده «قصه‌های مجید» با اشاره به کتاب گویای «زیرنور شمع» گفت: این کتاب صوتی با آهنگسازی مهدی زارع و با صدای مهدی پاکدل که بخوبی از پس نقل آن برآمده، به دستچینی از داستان‌های من می‌‌پردازد.

** آثار مرادی کرمانی را باید خواند و تعمق کرد
حسین پاکدل گفت: خیلی خوشحالم که به خاطر کتاب اینجا جمع شده‌ایم.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: گاهی وقت‌ها متوجه نیستیم که نفس می‌‌کشیم زیرا اکسیژن بی‌دریغ در اختیار ما است.
وی افزود: مجموعه‌ای از اکسیژن پاک و حضوری ناب و بی‌آلایش در جامعه‌ ما با نام هوشنگ مرادی کرمانی وجود دارد و افتخار می‌‌کنم در زمانه‌ای زندگی می‌‌کنم که هوشنگ مرادی کرمانی نفس می‌‌کشد.
کارگردان نمایش «کابوس حضرت اشرف» با تاکید بر اینکه باید قدر داشته‌های خود را بدانیم گفت: آثار مرادی کرمانی را باید خواند و تعمق کرد.
پاکدل یادآور شد: آثار مرادی کرمانی که جایزه‌ جهانی بین‌المللی‌ هانس کریستین اندرسن را برده، امروزه به زبان‌های مختلف در خارج از مرزها ترجمه و چاپ می‌‌شود.

** موسیقی کتاب گویا باید در خدمت داستان باشد
مهدی زارع آهنگساز این مجموعه نیز با تاکید بر اینکه هوشنگ مرادی کرمانی از بزرگان ادب فارسی است، در توضیح آهنگسازی این اثر عنوان کرد: قصه‌های مرادی کرمانی قصه‌های عامیانه‌ای هستند که خاص پسندند. وقتی قصه‌های آقای مرادی کرمانی را می‌‌خوانیم از حس همذات پنداری که در ایجاد می‌‌شود لذت می‌‌بریم.
وی یکی از ویژگی‌های متمایز این کتاب در گویندگی را لحن خودمانی مهدی پاکدل عنوان کرد که ارتباط مخاطب با داستان را تسهیل می‌‌کند.
زارع یادآور شد: به عنوان آهنگساز سعی کردم این خودمانی بودن را برهم نزنم.
آهنگساز کتاب «تنور» در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: موسیقی باید ساختاری داشته باشد که مخل تمرکز داستان نباشد و در خدمت داستان قرار گیرد.
وی افزود: قصه وقتی روایت می‌‌شود یک حکایت است و موسیقی حکایت دیگر. این دو اگر همسو نباشند مخاطب بدون آنکه متوجه شود بتدریج خسته می‌‌شود.
زارع از آهنگسازی مجموعه‌ «قصه‌های مجید» به عنوان پروژهی بعدی خود با آقای هوشنگ مرادی کرمانی یاد کرد و با اشاره بر اینکه موسیقی سنتی ایران، موسیقی حکمت و شیدایی است، یادآور شد: متاسفانه تنها در مواقع سوگواری موسیقی ایرانی را در تلویزیون می‌‌شنویم که این اتفاق، اتفاق خوشایندی نیست.
وی در این رابطه با تاکید بر مخاطب نسل جوان افزود: این امر باعث می‌‌شود فرهنگ کشور را فرهنگی حزین نشان دهیم که جز در زمان سوگ جلوه‌گر نمی‌شود.

** فروش کتاب‌های گویا در حال افزایش است
مدیرمسئول موسسهی نوین کتاب گویا نیز با اشاره به دو کتاب «زیرنور شمع» و «5 حکایت از شکسپیر» عنوان کرد: امروز خیلی خوشحالیم که 64 و 65اُمین کتاب گویای موسسه‌ نوین را منتشر می‌‌کنیم.
فاطمه محمدی، با اشاره به تیم حرفه‌ای این مجموعه خاطرنشان کرد: این کار برای ما بسیار حساس است زیرا باید مطمئن شویم حق مطلب در حد و اندازهی خود متن اصلی ادا می‌‌شود.
وی درمورد معرفی «5 حکایت از شکسپیر» گفت: این کتاب به ترجمهی علی‌اصغر همت توسط نشر ققنوس منتشر شده و مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های
شکسپیر است که به صورت حکایات نقل می‌‌شود.
محمدی افزود: امیدواریم این مجموعه به آشنایی بیشتر ما با ادبیات دوره‌ ای از انگلستان کمک کند.
وی ادامه داد: آمار نشان داده است که فروش کتاب‌هایی که نسخه‌ گویای آنها منتشر شده تا چند درصد افزایش یافته است.

** کتاب گویا، اشتیاق به مطالعه‌ کتاب کاغذی را افزایش می‌دهد
مسئول انتشارات ققنوس نیز با اشاره به قدمت این انتشارات عنوان کرد: با توجه به اینکه یک ناشر کاغذی چهل ساله هستیم برای ما این سوال مطرح بود که چرا باید در زمینه‌ کتاب گویا فعالیت کنیم.
زهره حسین‌آزادگان افزود: کتاب گویا برای افرادی که مایل هستند شکل‌های دیگری از مطالعه را تجربه کنند بسیار مفید خواهد بود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های کتاب گویا در زندگی معاصر گفت: اقتضای زمان باعث می‌‌شود همراه با تغییرات روز پیش رویم.
حسین آزدگان در توضیح این مطلب که آیا کتاب گویا، بر تیراژ کتب کاغذی تاثیر منفی دارد، خاطرنشان کرد: خیلی از مخاطبان کتاب گویا پس از شنیدن کتاب، مشتاق به مطالعه‌ کتاب کاغذی می‌‌شوند.
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار می‌شود.
فراهنگ ** 1880 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1973 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب