چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 ساعت 11:52

مبلغی: نظام جامع نویسی قوانین در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس کلید خورد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در کنار بررسی فقهی و حقوقی لوایح و طرح های مجلس و شکل بخشیدن به  فقه ناظر به تقنین، به مطالعات بنیادین دیگری از جمله نظام جامع نویسی قوانین دست زده است.

آیت الله احمد مبلغی در مراسم رونمایی از آثار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: نظام جامع مالکیت فکری، نظام جامع اداری و نظام جامع حقوق سالمندان در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در دست اقدام و تهیه است.

وی گفت: برخی موضوعات حساس جامعه، در قوانین ما به صورت مستقل مورد توجه قرار نگرفته است بلکه تنها  جسته گریخته و پراکنده مواد قانونی به این موضوعات تعلق پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در ارتباط با برخی موضوعات حساس و مهم جامعه، کارهای مطالعاتی منسجم و  با نگاه به تجربیات کشورهای مختلف صورت نگرفته و در این راستا با خلاء هایی مواجه هستیم.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: گاهی قانونگذار اصلا در یک موضوع ورود پیدا نکرده و گاهی هم این ورود به صورت ابتر و ناقص است که حضور ناقص، بدتر از حضور نیافتن است بر همین اساس، یکی از کارهای مهم مرکز تحقیقات اسلامی مجلس توجه به موضوع جامع نویسی در مورد برخی موضوعات حساس و کلان مانند مالکیت فکری و امثال آن است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، بررسی نظام حقوقی سالمندان را از موضوعات دیگری دانست که مورد توجه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس قرار گرفته است، گفت: در ارتباط با حقوق سالمندان،  ما با کمبود قوانین، قوانین پراکنده و آمیخته نبودن همین قوانین اندک و پراکنده با نگاه های فقهی مواجه هستیم.

آیت الله مبلغی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در زمینه حقوق سالمندان اولین گام مهم را برداشته و اگر مورد استقبال مجلس قرار بگیرد آمادگی سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه ها را دارد.

وی با اشاره به تالیف کتاب درآمدی بر قانونگذاری فرهنگی از سوی مرکز نیز گفت: از سوی دیگر در حوزه فرهنگی امروز پیچیدگی ها وابهامات بیش از موارد شفاف شده و روشن است و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مطالعاتی را در این حوزه بر اساس فقه و قانون را انجام داده و تحت عنوان درآمدی بر قانونگذای فرهنگی انتشار یافته است.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: از اقدامات دیگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، انجام مطالعات فقهی بر آمده از اساتید درس خارج فقه حوزه علمیه قم در مورد موضوعات مختلف تحت عنوان شورای فقهی مرکز است.

وی ادامه داد: کتاب پژوهش های فقهی در حوزه قانونگذاری برآمده از مطالعات زمان بر و طولانی مدت شورای فقهی متشکل از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم است.

آیت الله مبلغی با اشاره به تالیف و رونمایی کتاب بررسی فقهی، حقوقی و اقتصادی حمایت از تولید ملی تصریح کرد: به دنبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از تولید داخلی و ملی که راه دست یابی به استقلال اقتصادی از این حمایت می گذرد این مطالعات انجام شده است.

وی افزود: حمایت از تولید ملی نقش بنیادین و اساسی در اقتصاد مقاومتی دارد و به دنبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرکز تحقیقات دست به فعالیت های زده است که خروجی این فعالیت ها تحت عنوان کتاب تولید ملی ارائه شده است.

آیت الله مبلغی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی محلس در طول چند سال تلاش، تجربیات خیلی خوبی را کسب کرده و به مکانیزم هایی دست یافته است می تواند در تعمیق و کیفیت بخشی به محتوا نقش بسیار مهمی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس شورای اسلامی امروز متشکل از سه نهاد از جمله مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، مرکز پژوهش ها و کتابخانه مجلس است که با هماهنگی هم می توانند فعالیت های جدی را در حوزه تقنین رقم بزنند.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی محلس در زمینه انجام پژوهش‌های بنیادین، کلان و کاربردی در عرصه قانونگذاری باید محلس  شورای اسلامی را  تامین کند.

عماد گفت: این مرکز همچنین برای استفاده از ظرفیت عظیم اندیشمندان علوم اسلامی و انسانی در حوزه علمیه قم برای پیشتیانی فقهی، کلامی و اسلامی از مجلس شورای اسلامی شکل گرفته و نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی ادامه داد: ما اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که سال 96 باید با هماهنگی بیشتر سه نهاد وابسته به مجلس، یک نقشه راه جامع را ترسیم و اجرا کنیم.

مراسم رونمایی از کتاب های منتشره مرکز تحقیقات اسلامی مجلس روز سه شنبه در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نمایشگاه کتاب های پژوهش های فقهی در حوزه قانونگذاری، نظام حقوق سالمندان، بررسی فقهی، حقوقی و اقتصادی حمایت از تولید ملی و درآمدی بر قانونگذاری فرهنگی چهار اثری بودند که در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

اعتمادی-مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی

photo 2017-05-10 11-29-06

photo 2017-05-10 11-29-13

photo 2017-05-10 11-29-26

اطلاعات تکميلي

خواندن 1744 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار