چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 ساعت 11:20

عماد: همکاری بین سه نهاد پژوهشی قوه مقننه ضروری است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مراسم رونمایی از کتب منتشر‌شده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه، 19 اردیبهشت 1396 در ساعت 10:40 در غرفه کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم حجة‌الاسلام و المسلمین جناب آقای عماد، حجة‌الاسلام و المسلمین جناب آقای احمد مبلغی-رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و عضو مجلس خبرگان رهبری، حجةالاسلام و المسلمین جناب آقای معراجی-کتاب‌شناس و عضو هیأت امنای کتابخانه مجلس شورای اسلامی، دکتر خرسندی-مدیر انتشارات خرسندی  و تنی چند از پژوهشگران شرکت داشتند.

نخست آقای مبلغی در خصوص فعالیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی صحبت کرد. وی بیان داشت که در خصوص برخی موضوعات مهم جامعه، یک نظام جامع‌نویسی در مورد قوانین وجود ندارد. و مسائل از منظر فقه و حقوق به طور کامل مورد بررسی و تتبع قرار نگرفته است. در خصوص این مسائل، موادی پراکنده در قوانین مختلف یافت می‌شود. این مواد و قوانین در مجموعه‌ای واحد جمع‌آوری نشده است.

در خصوص برخی مسائل مهم، قانون و تقنین به آن‌ها نپرداخته است. یا کلاً ورود نیافته است یا یا ورود ابتر بوده است. که ورود ابتر بدتر از این است که ورود نیافت. ما می‌باید توجه عمیقی به نظام جامع‌نویسی برای برخی موضوعات مانند مالکیت فکری داشته باشیم. قوانین موجود در مورد سالمندان کم است و این قوانین و مواد قانونی یکجا جمع نشده‌اند. این قوانین با نگاه‌های فقهی آمیخته نیست. لذا این مرکز تلاش می‌کند که این خلاً را پر کند.

مسئله دیگر، فرهنگ است. رابطه فرهنگ با فقه و حقوق آن‌قدر پیچیده است که می‌توان گفت که یک معما است. در این خصوص مطالعاتی در حال انجام است که بخشی از آن امروز رونمایی می‌گردد.

جمع‌آوری دروس خارج فقها نیز یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز است. در خصوص یک شورای فقهی هم تشکیل شده است و این دروس در حال سازماندهی است.

یکی دیگر از کتبی که امروز رونمایی خواهد شد در مورد حمایت‌های فقهی،‌ حقوقی و اقتصادی از تولید ملی است که مورد توجه مقام معظم رهبری حفظه الله است.

وی در نهایت از حاج‌آقا عماد به خاطر همکاری و حمایت از این مرکز تقدیر و تشکر کرد.

سخنرانی بعدی حاج‌آقا عماد بود. وی مجلس را محصول همه تحولات اجتماعی در راستای تحقق یک قوه مقننه دانست. در حال حاضر قوه مقننه سه نهاد پژوهشی دارد که با همکاری یک‌دیگر کار‌ها را پیش می‌برند و به روند قانون‌گذاری کشور کمک می‌کنند.

کتابخانه، موزه و مرکز اسناد که علاوه بر نمایندگان به اعضای مجلس خبرگان،‌ شورای نگهبان،‌ هیأت دولت و سایر نهاد‌های دولتی خدمت پژوهشی، علمی و کتابداری ارائه می‌کند.

مرکز پژوهش‌ها که در حال انجام پژوهش‌های بنیادین است.

مرکز تحقیقات اسلامی که پشتیبانی فقهی و حقوقی از قانون‌گذاری انجام می‌دهد و بنیان‌های فقهی قوانین را پایه‌گذاری می‌‌کند. رئیس کتابخانه مجلس افزود که در سال 1396 می‌باید به یک نقشه‌راه مشترک بین این سه نهاد برسیم و بتوانیم در یک تقسیم ملی-درون‌قوه‌ای کارایی خود را بیفزاییم. آقای دکتر کاظم جلالی-رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و جناب آقای مبلغی نیز حمایت‌های خود را اعلام کرده‌اند.

از جناب آقای معراجی نیز تشکر می‌کنم که در این مراسم حضور دارند و ایشان با ارتباطات خوبی که با این سه نهاد داردند می‌توانند کمک شایانی ارائه کنند.

همچنین در این مراسم از آقای نیکی ایوبی‌زاده-مدیر انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی و رئیس غرفه کتابخانه مجلس- تقدیر و تشکر شد.

طی مراسمی از 4 اثر جدید‌الانتشار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

این آثار عبارت بودند از:

پژوهش‌های فقهی در حوزه قانون‌گذاری

نظام حقوق سالمندان

بررسی فقهی، حقوقی و اقتصادی حمایت از تولید ملی

درآمدی بر قانون‌گذاری فرهنگی

photo 2017-05-10 10-41-38

photo 2017-05-10 10-41-45

photo 2017-05-10 10-42-43

photo 2017-05-10 10-42-52

photo 2017-05-10 10-45-15

photo 2017-05-10 10-56-24

w33

اطلاعات تکميلي

خواندن 1545 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار