یکشنبه, 17 ارديبهشت 1396 ساعت 14:48

میرزا کوچک‌خان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتاب تاریخچۀ میرزا کوچک‌خان به چاپ رسید

کتاب «تاریخچۀ میرزا کوچک خان»، تألیف: آیت‌الله سید محمد بحرالعلوم قزوینی و به کوشش مهدی نورمحمدی توسط انتشارات نامک انتشارات منتشر شد.

کتاب تاریخچۀ میرزا کوچک خان نوشته‌ای است مختصر اما جدید و متفاوت دربارۀ نهضت جنگل و میرزا کوچک‌خان جنگلی که به نثری ساده و روان، توسط سید محمد بحرالعلوم قزوینی، از فضلای قرن حاضر و درگذشته به سال 1332 خورشیدی به رشتۀ تحریر درآمده است. وی نوادۀ دختری حاج ملا صالح برغانی و خواهرزادۀ طاهره قره العین بوده است.

مؤلف با ذکر این نکته که از هنگام ورود میرزا کوچک‌خان به جنگل تا پایان کار او در انزلی، کسما و آبادی‌های اطراف انزلی حضور داشته، بر این اعتقاد است که این تاریخ را بدون دخالت دادن اغراض شخصی و بر اساس شنیده و مشاهدات خود به رشتۀ تحریر درآورده است.

به طوری که از مطالعۀ این تاریخچه برمی‌آید، مؤلف نظر مثبتی نسبت به میرزا کوچک خان نداشته که این دیدگاه در جای جای نوشتۀ او منعکس شده است. بدیهی است با توجه به این که باب تحقیق و اظهار نظر همواره باز است، چاپ این یادداشت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تحقیقات بعدی توسط محققین و صاحبنظران دربارۀ صحت نظرات مؤلف آن شده و زوایای پنهان این واقعۀ تاریخی را بیش از پیش روشن سازد.

یکی از نکات مهم و در خور تأمل این تاریخچه، این است که اطلاعات مهمی دربارۀ پدر، مادر و تبار میرزا کوچک خان به دست می دهد که تا پیش از این، در این خصوص اطلاعات واضح و روشنی بدین تفصیل وجود نداشته است.

 مرکز فروش: مقابل دانشگاه تهران، کتابفروشی طهوری. مرکز پخش: تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، بین خیابان روانمهر و لبافی­نژاد، پلاک 31، طبقۀ 2، انتشارات نامک، تلفن: 66417636

مرکز پخش: پارسه

تلفن: 66477406 و 66477405.

22 - Copy

اطلاعات تکميلي

خواندن 1780 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار