دوشنبه, 16 اسفند 1395 ساعت 11:04

مراسم رونمایی از تذکره‌ی نفائس المآثر،‌ در 15 اسفند 1395 برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مراسم در روز یک‌شنبه، 15 اسفند 1395، رأس ساعت 2 بعد از ظهر در کتابخانه‌‌ی زیبا و قدیمی ایران‌شناسی(کتابخانه‌ی مجلس سنا سابق) مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس کتابخانه‌ی مجلس، حجة‌الاسلام و المسلمین دکتر طه هاشمی،‌ برخی از مقامات دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگران حوزه‌ی ایران‌شناسی و میراث فرهنگی آغاز شد.

نخست،‌ فضای مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط آقای داوود نظریان عطرآگین گردید و سپس آقای احسان‌الله شکر‌الهی با استقرار در جایگاه ضمن تبریک به ریاست جدید کتابخانه‌ی مجلس و خوش‌آمد‌گویی به حضار از اهمیت برگزاری چنین مراسمی گفت.

سپس حجة‌الاسلام و المسلمین سید علی عماد ضمن خوش‌آمد‌گویی به مدعوین در خصوص اهمیت و جایگاه علم و دانش در تمدن ایران و اسلام و حفظ و نگهداری این میراث عظیم و ارزشمند بیاناتی ایراد نمود.

ایشان کتابخانه‌ی مجلس را یکی از میراث‌داران و میراث‌بانان بزرگ کشور دانست که همچنان در نگهداری این میراث و احیاء آن کوشا باشد.

ایشان بر سیاست‌گذاری جدید در فعالیت‌های پژوهشی کتابخانه در بازنشر علوم ایرانی-اسلامی و توجه به اسناد و میراث موجود در مخازن کتابخانه‌ها و انتشار آن برای نسل جوان و نسل‌های آینده تأکید کرد.

سخنران بعدی حجة‌الاسلام و المسلمین دکتر طه‌ هاشمی-معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی- بود. وی ضمن تبریک به جناب آقای عماد به مناسبت انتصاب ایشان به ریاست کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی،‌ این دست از کار‌ها برای احیاء میراث فرهنگی ایران به‌ویژه پاسداشت زبان فارسی ضروری دانست.

نماینده‌ی پنجم مجلس شورای اسلامی،‌ استفاده از این میراث مکتوب برای توسعه‌ی علم و فرهنگ در ایران و گسترش زبان و ادب فارسی و زنده‌نگهداشتن نام و یاد مفاخر فرهنگی ایرانی در پهنه‌ی فرهنگی ایران‌زمین تأکید کرد. پهنه‌ی فرهنگی ایران از پهنه‌ی جغرافیایی فعلی ایران وسیع‌تر بوده است و برخی از این مفاخر و مشاهیر ایران در حال حاضر در خارج از مرز‌های جغرافیایی امروزی ایران قرار می‌گیرد و نباید اجازه داد که کشور‌های دیگه این مفاخر را به نام خودشان مصادره کنند.

وی سپس در مورد فعالیت‌های دانشگاه آزاد در خصوص پاسداشت زبان و ادب فارسی و احیاء نام و یاد مفاخر فرهنگی و علمی ایران صحبت کرد.

بهروز ایمانی-مدیر مرکز پژوهش کتابخانه‌ی مجلس- سخنران بعدی بود که از فعالیت‌های کتابخانه‌ی مجلس در خصوص احیاء میراث مکتوب فارسی‌زبان و فعالیت‌های علمی و ادبی فارسی‌زبانان هند سخنانی بیان کرد. بخش دیگر سخنرانی وی تاریخچه‌ای از فعالیت‌های علمی و ادبی به زبان فارسی در هند و مشاهیر و مفاخر فارسی‌زبان هندوستان در زمان حاکمیت گورکانیان بر هند بود.

 سپس دکتر سعید شفیعیون-محقق و مصحح کتاب تذکره نفائس المآثر و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان- در مورد جایگاه و اهمیت این کتاب از لحاظ ادبی،‌ تاریخی و حتی جغرافیایی و شناسایی و شناساندن مفاخر فارسی‌زبان هندوستان و مقام و منزلت مؤلف این کتاب در کشف زوایای تاریک از تاریخ هند و روابط آن با ایران بیاناتی ایراد نمود.

مراسم مذکور با رونمایی از کتاب مذکور،‌ پذیرایی و بازدید از نمایشگاه انتشارات کتابخانه‌ی مجلس در ارتباط با  میراث فرهنگی فارسی‌زبان در هندوستان به پایان رسید.

مجید سائلی

آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید

IMG 5397

IMG 5399

IMG 5447

IMG 5481

IMG 5513

IMG 5526

IMG 5534

IMG 5571

IMG 5576

IMG 5577

IMG 5601

IMG 5624

IMG 5770

IMG 5824

IMG 5849

IMG 5932

اطلاعات تکميلي

خواندن 2222 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار