سه شنبه, 12 بهمن 1395 ساعت 08:24

کتاب محشای قوانین کاربردی در محاکم انقلاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتاب محشای قوانین کاربردی در محاکم انقلاب: منطبق با قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392

 کتاب محشای قوانین کاربردی در محاکم انقلاب: منطبق با قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 به نگارش حسن بابایی، پرویز نیلی، انتشارات تهران: خرسندی، تعداد صفحات 266 ص.، نوبت اول چاپ 1394، شمارگان 500 نسخه، قیمت 000/190 ریال روانه بازار گردید.

رسیدگی به جرایم علیه امنیت، در صلاحیت محاکم انقلاب می­باشد. به موجب ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392؛  جرایمی که در دادگاه انقلاب اسلامی رسیدگی می­شود عبارتند از:

الف) جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی­الارض، بغی، تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه یا احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام؛ ب) توهین به مقام بنیان­گذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری؛ پ) تمام جرایم مربوط به مواد مخدر، روان گردان و پیش سازهای آن و قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل؛ ت) سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت این دادگاه است. لذا در قانون آیین دادرسی جدید صلاحیت دادگاه انقلاب هیچ تغییری نکرده و از صلاحیت آن کاسته نشده است بلکه تدوین قوانین و انسجام آن در یک مجموعه به همراه تحلیل و تفسیر مواد قانونی به کمک رویه های قضایی و نظریه های مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه و نظریات علمای حقوق، موجبات آن را فراهم کرده که انطباق اعمال مجرمانه با مواد قانونی به سهولت صورت گیرد؛ مضافاً اینکه زمینه رفع تعارض و تهافت آرا که ناشی از تفاسیر و تعابیر مختلف از مواد قانونی می­باشد تا حدودی برطرف گردد. در این مجموعه محشا، احصا و ترتیب مواد قانونی بر اساس جرایم قید شده در ماده 303 قانون دادرسی کیفری مصوب سال 1392 می­باشد؛ مضافاً اینکه در تکمیل آن، به قوانینی اشاره گردیده که رسیدگی به آنها در صلاحیت محاکم انقلاب می­باشد.

کتاب حاضر در پنج فصل گردآوری شده است که عبارت است از:

فصل اول: جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، محاربه و افساد فی­الارض و بغی

فصل دوم:جرایم مربوط به مواد مخدر، روان گردان و پیش­سازهای آن

فصل سوم: جرایم مربوط به قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل

فصل چهارم: قوانین حاکم بر دعاوی مربوط به اصل 49 قانون اساسی

فصل پنجم: سایر صلاحیت­های محاکم انقلاب

کتاب فوق با شماره بازیابی 557421 در کتابخانه مجلس موجود است.

مریم نوری

کارشناس روابط عمومی و امور بین­‌الملل

اطلاعات تکميلي

خواندن 2190 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار