چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 10 بهمن 1395 ساعت 08:20

تفاسیر صوفیانه قرآن از سده چهارم تا نهم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتاب تفاسیر صوفیانه قرآن از سده چهارم تا نهم به نگارش کریستین سندز، ترجمه زهرا پوستین دوز، انتشارات مطالعات قرآن و حدیث، نوبت اول چاپ 1395، روانه بازار گردید.

کتاب تفاسیر صوفیانه قرآن از سده چهارم تا نهم نخستین پژوهش جامع درباره سهم صوفیان در تفسیر قرآن در میان انبوه پژوهشهای قرآنی در غرب است.اصل انگلیسی کتاب در سال 2006 در مجموعه مطالعات قرآن انتشارات راتلج که اندرو ریپین ویراستار آن بوده منتشر شده است.
این کتاب نگاهی به میراث تفسیری صوفیه در این چند سده دارد و به اقوال و آثار صوفیان بزرگی چون سلمی قشیری غزالی  و ... می پردازد.
بخش اول به برسی پیش فرض های هرمنوتیکی صوفیه اختصاص دارد و بخش دوم مقایسه ای تحلیلی است میان روش های مفسران صوفی ذیل داستان موسی و خضر،سرگذشت مریم و آیه نور.بخش دوم نشان می دهد که تفاسیر صوفیانه، با اینکه اغلب تمثیلی دانسته شده اند، در تاریخ اندیشه اسلامی بیشتر به سبب رهیافت ها و مضامین فلسفی ادبی و اخلاقی شان محل توجه بوده اند.
هدف نویسنده از تالیف کتاب نشان دادن سهم منحصر به فرد صوفیان در تفاسیر قرآن در دوره اسلام کلاسیک و بررسی این نکته است که میراث تفسیری صوفیه چگونه در میان بحث های ادبی و کلامی و اخلاقی این دوره جای گرفته اند.

 سید علی صالحی امیری

منبع: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

http://historylib.com

 

اطلاعات تکميلي

خواندن 2021 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب