چاپ کردن این صفحه
شنبه, 09 بهمن 1395 ساعت 10:08

کتاب سلجوقیان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

   کتاب «سلجوقیان» اثر تازه منتشر شده نشر «مرکز» به بحث درباره ترکان سلجوقی می‌پردازد. این کتاب به ترکان سلجوقی می‌پردازد که از سرزمین مادری‌شان در سواحل دریاچه آرال در جست‌و‌جوی قلمرو به غرب رو کرده‌اند.

فتوحات‌شان موجب سلطه ایشان بر امپراتوری اسلامی شد و از این طریق سرزمین‌های شرق اسلامی را به هم پیوستند و عناصر ترکی را با عناصر ایرانی آمیختند و نفوذ فرهنگ ایرانی را به آناتولی گستردند. در قرون پنجم و ششم هجری همزیستی ترکی - ایرانی که پیش از آن در دوره‌‌های سامانیان، غزنویان و قره‌خانیان پدید آمده بود، در سلطنت پادشاهان سلجوقی با جاه‌طلبی‌های امپراتوری در‌هم آمیخت و سبب پیدایش آثار هنری چشمگیر شد.
این مجلد از دوره «ایده ایران» بر نظام حکمرانی سلجوقیان متمرکز است که متشکل بود از نظامیان ترک و دبیران ایرانی. کتاب همچنین در پی بررسی موضوعاتی است که از شاخصه‌های دوران سلجوقی به شمار می‌آید: نزاع‌های فرقه‌ای و مواجهه سلجوقیان سنی با فاطمیان شیعی و هنر و سیاست و ادب این دوره.
فصل‌هایی که در این جلد گرد آمده است نخست به صورت مقاله‌های کنفرانس در دو سمپوزیوم از مجموعه «ایده ایران» در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی در سال 2011 و 2012 لندن ارائه شدند. همه مقاله‌ها به گونه‌ای به مساله ترک‌ها و ایران می‌پردازند. ادموند هرتسیگ در مقدمه کتاب به این مساله اشاره می‌کند که تاریخ سیاسی این عصر آکنده از تنش بین نیروهای مرکزگرا و و مرکز‌گریز است. سلجوقیان - چون غزنویان پیش از خود - به سرعت در قالب حکومتی گنجیدند که همزیستی ترک و ایرانی توصیف شده است.
کتاب «سلجوقیان» دارای هشت مقاله است. مقاله اول با عنوان «دو الگوی پذیرش فرهنگ اسلامی: قره‌خانیان در برابر غزنویان و سلجوقیان» به قلم ایشتوان واشاری است. عنوان مقاله دوم «نظام‌‌الملک: وزیری تک‌رو؟» به قلم کارول هیلنبراند و فصل سوم  «روابط اسماعیلی - سلجوقی: برخورد و بن‌بست» نوشته فرهاد دفتری است. در فصل چهارم دیوید دیورند- گدی مقاله «تاریخ اصفهان درباره جامعه ایران در عصر سلجوقیان به ما چه می‌گوید؟» را ارائه می‌دهد و «بغداد: نگاهی از لب مرز به شاهنشاهی سلجوقی» عنوان مقاله پنجم به قلم وانسا وان رنترگم است. «دو آینه شهریاران برساخته دربار سلجوقی: سیرالملوک نظام‌الملک و نصیحه‌الملوک غزالی» به قلم آلکسی قسمتولین، «تداوم سبک در شعر کهن فارسی: تاملاتی در شعر منوچهری و امیر معزی» اصغر سیدگهراب و «معماری و سیاست: گنبدخانه‌های شمالی و جنوبی مسجد جامع اصفهان» رابرت هیلنبراند عناوین سه فصل و مقاله پایانی کتاب است. ویژگی بارز کتاب «سلجوقیان» آن است که تلاش می‌کند در 226 صفحه تمامی اتفاقات مهم این عصر تاریخی ایران را به نظاره بنشیند و نمایی کلی از آن را به مخاطب خود ارائه دهد. این کتاب با گردآوری ادموند هرتسیگ و سارا استوارات با ترجمه کاظم فیروزمند از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

منبع: فرهیختگان

 

اطلاعات تکميلي

خواندن 2360 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب