چاپ کردن این صفحه
شنبه, 09 بهمن 1395 ساعت 09:04

زندگینامه و کارنامه محمد رحیم متقی ایروانی موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتاب زندگینامه و کارنامه محمد رحیم متقی ایروانی موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی، به نگارش  لی اصغر سفیدی – فریدون شیرین کام، نوبت اول چاپ 1395، روانه بازار گردید.

کتاب حاضر کتابی است مدیریتی که با رویکردی تاریخی به بررسی صنعت کفش خاصه کفش ملی پرداخته که بر اساس رویکرد نویسنده زمان سیر تاریخی کتاب به دوران پهلوی و قاجار بازمیگردد.
دهه چهل و پنجاه شمسی یکی از مهم ترین دهه های تاریخ اجتماعی و اقتصادی معاصر ایران است.از دهه چهل شمسی به بعد تولید انبود کفش ماشینی به همراه توزیع مدرن آن از طریق ایجاد فضاهای جدید در شهرهای ایران سبک زندگی مارا متحول کرد.یکی از عوامل این تحول، انگیزه های اقتصادی و اجتماعی ریسک پذیری مردی بود که برای تحقیق آرزوهایش تمام عمر در تلاش بود.محصول این تلاش ها رشد صنعت کفش ماشینی و توزیع جدید آن شد که گوشه هایی از خاستگاه تجدد صنعتی و تحول نحوه زندگی مدرن در ایران دوره پهلوی را نیز نشان خواهد داد.
کتاب حاضر پژوهشی توصیفی و تحلیلی از زندگی و کارنامه اقتصادی محمد رحیم متقی ایروانی، پیشتاز در صنعت مدرن کفش و بنیانگذار گروه صنعتی ملی در ایران دوره پهلوی است.
در فصل اول نخست به موقعیت تجار بعد از مشروطیت می پردازیم تا شرایط تاریخی و جغرافیایی خاندان ایروانی را در اواخر دوره قاجار و حکومت پهلوی اول مطالعه کنیم.در فصل دوم حوادث زندگی رحیم ایروانی را از زمان کودکی تا ازدواج مرور می کنیم.در فصل سوم مقطع مهمی از دوران جوانی رحیم ایروانی، یعنی دورانی که او محصل کالج اصفهان بود را مطالعه می کنیم.و در فصل چهارم به فعالیت ها اجتماعی ، سیاسی و صنفی رحیم ایروانی در دوران دانشجویی وی می پردازیم.در فصل پنج نشان خواهیم داد که او بعد از پایان تحصیل و شروع کار تجارت، چرا و چگونه به صنعت کفش وارد شد. در فصل ششم توسعه شرکت های گروه صنعتی ملی را بر حسب نوع فعالیت و میزان مشارکت و مدیریت ایرانی ها و خارجی ها بررسی میکنیم.در فصل هفتم روابط کارگری در گروه ملی را از منظر شخصیت کاریزمای ایروانی بررسی می کنیم.در فصل هشتم نشان می دهیم که چگونه رحیم متقی ایروانی در غیاب برخی عناصر مهم برای یک بنگاه خانوادگی ، عناصر جدیدی به بنگاه داری وارد نمود.در فصل نهم به توصیفی از نقش آگهی های تجاری در ایران بعد از مشروطیت به دست می دهیم

سید علی صالحی امیری

منبع: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

http://historylib.com

اطلاعات تکميلي

خواندن 2403 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب