دوشنبه, 27 دی 1395 ساعت 14:20

پیام رئیس جمهوری افغانستان به مراسم بزرگداشت نجیب مایل هروی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در حالی برگزار شد که پیام جناب آقای محمد اشرف غنی ریاست محترم جمهوری افغانستان در بزرگداشت نجیب مایل هروی قرائت شد.

‌ در پیام رئیس جمهوری افغانستان آمده است:

در نخست ابراز سپاس و قدردانی می‌کنم از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران که با برگزاری آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی به تداوم این سنت شریف عنایت نشان می دهد و به رونق آن یاری می‌رساند.

در ثانی بسیار خرسندم که چهره پیشکسوت برگزیده امسال، دانشمند نام‌آشنای کشور ما جناب استاد نجیب مایل هروی است، مردی از تبار فرزانگان و فرهیختگان که خدمات ستودنی و ماندگار ایشان مرزهای زادگاه ایشان هرات و افغانستان را درنوردیده و سراسر این حوزه تمدنی را مدیون و مرهون زحمات خویش ساخته است.

میراث گران‌سنگی که از نیاکان و بزرگان ما چون مولانای بلخی، سنایی غزنوی، ناصرخسرو قبادیانی، خواجه عبدالله انصاری هروی، جامی هروی، فردوسی طوسی، سعدی و حافظ شیرازی و دیگر نام‌آوران میهن این پهنه بزرگ فرهنگی به مارسیده است، اگر تداومی یافته این نبوده است جز با کوشش و همت مردانی چون استاد مایل هروی و همگنان ایشان که زندگی پر بار خود را وقف خدمت به این میراث ارجمند کرده‌اند.

من ضمن ارج‌گذاری صمیمانه به مقام والای این محقق فرزانه و آرزوی سعادت و سلامت برای ایشان، امید دارم که جوانان برومند ما از تجربه سترگ ایشان و استادانی مانند ایشان فیض ببرند و این راه پر افتخار را پویا و این چمن‌زار عطرآگین را شکوفا نگه دارند.

پاسداری از میراث فرهنگی این حوزه تمدنی و معرفی آن به نسل‌های آینده چونان مشعلی است که راه‌ها را سوی آینده روشن می‌سازد و تداوم هویت مشترک مردمان این حوزه را ممکن می‌گرداند. آگاهی به مشترکات دینی و فرهنگی و پاس‌داشت آنها راهی است که زمینه همکاری و همیاری را می‌گستراند، شکاف‌ها و فاصله‌ها را بر می‌چیند و ما را و نسل‌های آینده ما را کمک می‌کند تا در ساختن فردایی استوار بر همدلی و همنوایی و هم‌آوایی یک‌جا سهم بگیریم و بر چالش‌های فراروی چیره شویم.

میراث والای تمدنی ما نه تنها بستر هم‌گرایی میان مردمان این منطقه را هموار می‌کند بلکه با مایه‌های متعالی انسانی و مداراگری دینی، راه تفاهم با ملت‌هایی با فرهنگ‌های دیگر را می‌گشاید و به نیازی پاسخ می‌دهد که انسان‌های خسته از تعصب‌ها و کشمکش‌ها در جست‌وجوی آن‌اند و می‌خواهند با زلال گوارای آشتی و آرامش کام جان شان را طراوت بخشند. زحمات کسانی مانند استاد مایل هروی از این رو اهمیت دو چندان دارد، چرا که همچنان خدمتی شایان به هم‌زیستی و دگر پذیری در جوامع ماست. تلاش‌های دانشمندان و محققان دردمند و متعهد ما پایدار و ماندگار باد.

محمد اشرف غنی

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان

اطلاعات تکميلي

خواندن 2626 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار