دوشنبه, 20 دی 1395 ساعت 10:42

مهلت ارسال مقاله به دومین همایش ملی کتاب و نشر تمدید شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مهلت ارسال مقاله به دومین همایش ملی کتاب و نشر به دلیل استقبال علاقه مندان تا 25 دی ماه تمدید شد.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از دبیرخانه دائمی همایش ملی کتاب و نشر، دبیر علمی همایش با اعلام تمدید مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش اظهار کرد: تاکنون حدود 70 مقاله به دبیرخانه ارسال شده اما به دلیل استقبال علاقه ‏مندان و درخواست کارشناسان و متخصصان صنعت نشر با مشورت رئیس همایش مهلت ارائه مقالات تا 25 دی ماه تمدید شد.
داریوش مطلبی، درباره برنامه ‏های دومین همایش ملی کتاب و نشر گفت: برنامه ریزی برای برگزاری و انتخاب محورهای دومین همایش بعد از برگزاری موفق دوره نخستین آن از طریق نظرسنجی شرکت‏ کنندگان و کارشناسان و متخصصین و بررسی خلاءهای موجود در صنعت نشر تدوین و فراخوان ارسال مقاله در اسفندماه سال گذشته از طریق خبرگزاری ها و سایت همایش اعلام عمومی شد.
وی به مهمترین محورهای این همایش اشاره و اضافه کرد: در محور اول، شاخص‌ها، راهبردها و الزامات، اقتصاد مقاومتی، رسانه‌های نوین و رسانه های جمعی، تاثیر بازارهای جدید فروش کتاب و نیز صادرات در «بازاریابی، تبلیغات و اطلاع رسانی در صنعت نشر» مورد بررسی قرار می گیرد.
مطلبی ادامه داد: نسبت میان سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور و کتابخوانی، تاثیر کتاب‌های درسی بر کتابخوانی، نقش خانواده به عنوان یکی از ارکان نظام آموزش و پرورش در کتابخوانی کودکان و نوجوانان از دیگر محورهای یاد شده است.
نقش معلمان و کادر اجرایی مدارس و کتابدار در کتابخوانی دانش آموزان، کتابخانه های آموزشگاهی و ترویج مهارتهای کتابخوانی، راهکارهای افزایش کتابخوانی در مدارس، مقایسه تطبیقی تاثیر نظام آموزش و پرورش بر کتابخوانی در ایران با سایرکشورها از دیگر محورهایی است که مطلبی به آنها اشاره کرد.
دبیر علمی همایش ملی کتاب و نشر درباره تغییر زمان برگزاری همایش، گفت: سال گذشته همایش در هفته کتاب و در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد اما این زمان از طرف متخصصان و کارشناسان زمان مناسبی تشخیص داده نشد بنابراین امسال این همایش 24 بهمن ماه در باغ کتاب تهران برگزار می شود.
وی به تفاوت های همایش اول و دوم اشاره کرد و گفت: ارائه تجربیات صنعت نشر یکی از این تفاوت هاست تا این تجربیات علمی، عملی و اجرایی که طی سالها آزموده شده اند، بتوانند در صنعت نشر و برنامه ریزی های حوزه کتاب و کتابخوانی و برای ایجاد تجربیات و الگوبرداری مورد توجه متخصصان این حوزه قرار بگیرد.
مطلبی اظهار امیدواری کرد که امسال تلفیقی از بحث نظری و علمی و تجربیات عملی بتواند مجموعه ای نسبتا جامع در اختیار کارشناسان این حوزه و شرکت کنندگان قرار بدهد.

** ارسال 70 مقاله به دبیرخانه تاکنون
وی درباره ویژگی همایش ملی کتاب و نشر گفت: در همایش هایی که معمولا برگزار می شود، مقالات سفارشی ارائه می شود اما در فراخوان عمومی تلاش کردیم، مشارکت عموم علاقه ‏مندان، دانشجویان، اساتید و کارشناسان را داشته باشیم و اکنون شاهدیم تاکنون 70 مقاله به این دبیرخانه ارسال شده است.
به گفته مطلبی، این مقالات توسط دو داور بررسی می ‏شوند و با نظرات داوران، نویسنده در اصلاح مقاله و رسیدن به سطح تراز مقالات علمی کمک می شود.
وی درباره امکان بین المللی شدن این همایش افزود:‌ بین المللی شدن همایش ها به میزان علاقه مندی و مقالاتی بستگی دارد که توسط متخصصان و کارشناسان ارائه می شود.
دبیر علمی همایش ملی کتاب و نشر یادآور شد: استقبال و دریافت مقالات علمی خوب و تاثیرگذار در این همایش ها می تواند به مرور زمان راه را برای بین المللی شدن همایش باز کند هرچند امیدوار هستیم در آینده همایش کتاب و نشر در سطح بین المللی برگزار شود.
وی درباره نمونه هایی از برگزاری چنین همایش هایی در کشورهای دیگر گفت: همایش های محدودی از این دست در حوزه نشر و کتابخوانی در برخی کشورها در سطح منطقه‏ ای، ملی و بین‏ المللی برگزار شده، البته به دنبال استفاده از ظرفیت های سایر کشورها هستیم.
وی به نگاه ویژه این همایش به اقتصاد مقاومتی اشاره و اضافه کرد: در اقتصاد مقاومتی باید به نیاز سنجی در جامعه توجه و محصولی تولید نکرد که در انبارها بماند و خریدار نداشته باشد زیرا این اتلاف سرمایه هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی است.
به گفته وی، با نگاهی که در این همایش وجود دارد به دنبال ایجاد تعادل بین تولید و مصرف هستیم تا با بازاریابی تبلیغاتی و اطلاع رسانی بتوانیم محصول خود را به مخاطب عرضه کنیم.
دبیر علمی دومین همایش ملی کتاب و نشر به نقش دولت در صنعت کتابخوانی و نشر اشاره و تاکید کرد: دولت نقش بسیار ویژه ای در صنعت نشر و کتابخوانی دارد زیرا دولت ها در همه کشورها در این حوزه تاثیرگذار هستند و تولیدات این حوزه می تواند برای همه آحاد جامعه مفید باشد.
به گفته مطلبی، دولت ها نیز به شکل عام و خاص در فرایند سیاستگذاری و اجرا می توانند در صنعت نشر موثر باشند از این رو باید علاوه بر نظارت از آن حمایت ویژه داشته باشند.
فراهنگ**1880**1027**دریافت کننده: پروین اروجی** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1715 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار