دوشنبه, 20 دی 1395 ساعت 06:09

مخالفت نیوزیلند با رژیم صهیونیستی، میراث گرانبها

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کوالالامپور – ایرنا – نقش نیوزیلند در ارائه قطعنامۀ ضد رژیم صهیونیستی که توسط این رژیم 'اعلان جنگ' عنوان شد، به میراث گرانبهایی از معدود حوادث مهم در تاریخ نیوزیلند تبدیل می شود.
به گزارش ایرنا، تارنمای رادیو نیوزیلند روز دوشنبه نوشت که مساله رژیم صهیونیستی همیشه مطرح بوده است و در نهایت برای نخستین بار در سال 1979 مطرح شد، اما در مورد قطعنامه اخیر علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی که با حمایت نیوزیلند مطرح شد، آمریکا دوست و متحد دیرینه این رژیم اقدام خاصی علیه آن انجام نداد.
این تارنما نوشت: پس از اینکه مصر توسط 'ناتانیاهو' و 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری منتخب آمریکا تحت فشار قرار گرفت تا ارائه این قطعنامه را به تاخیر بیاندازد، ناگهان این قطعنامه توسط نیوزیلند و سه کشور مالزی، سنگال و ونزوئلا مطرح شد.
ساعاتی پیش از رای گیری این قطعنامه، 'ناتانیاهو' در تماسی به 'موری مک کولی' نخست وزیر نیوزیلند هشدار داد اگر این قعطنامه ادامه یابد به معنی 'اعلان جنگ' خواهد بود.
دو سال پیش هنگامی که نیوزیلند نخستین کرسی عضویت غیردائم خود را در سازمان ملل به دست آورد، 'موری مک کولی' تاکید گرد که بر فرایند صلح خاورمیانه و بازگرداندن آن به مسیر خود تلاش می کند.
به نوشته تارنمای رادیو نیوزیلند، هنگامی که تهدید 'ناتانیاهو' به گوش نخست وزیر نیوزیلند رسید، تنها یک ماه تا زمان ترک شورای امنیت سازمان ملل باقی مانده بود. بنابراین یا حالا باید موضع گیری می شد و یا اینکه دیگر فرصتی برای این اقدام فراهم نمی شد.
این قطعنامه که به جز آمریکا، 14 کشور دیگر به آن رای مثبت دادند، نه تنها نخستین انتقاد سازمان ملل به شهرک سازی رژیم صهیونیستی در 40 سال گذشته بود، و نه تنها قطعنامه ای که توسط واشینگتن وتو نشد، بلکه به نظر می رسد که این قطعنامه مسیر مقامات فلسطینی را برای دادگاه جنایات بین المللی باز کرده، چیزی که آنها برای سالها منتظر آن بودند.
چند روز پس از این قطعنامه، رژیم صهیونیستی به تهدیدات خود عمل و کمک به سنگال را قطع کرد و روابط دیپلماتیک خود را با نیوزیلند پایان داد. سفیر این کشور را بازگرداند و سفیر خود را نیز از ولینگتون فراخواند. نیوزیلند اکنون در کتاب بد رژیم صهیونیستی قرار دارد، اما این برای نخستین بار نیست.
روابط نیوزیلند و رژیم صهیونیستی از حدود 10 سال پیش در مسیر سنگلاخی خود قرار گرفت. آغاز آن سال 2004 بود که دو صهیونیست که قصد داشتند یک گذرنامه جعلی با استناد به هویت یک نیوزیلندی فلج مغزی بسازند، بازداشت شدند.
'هلن کلارک' نخست وزیر پیشین نیوزیلند، این دو نفر را متهم به جاسوسی موساد کرد. رژیم صهیونیستی نیز متهم به حمله به حق حاکمیت نیوزیلند و نقض قوانین بین الملل شد. روابط دیپلماتیک قطع شد و سفرای دو طرف فراخوانده شدند. یکسال بعد این تنش ها پایان یافت، اما رژیم اشغالگر قدس از تایید اینکه دو فرد دستگیر شده جاسوس موساد بودند، خودداری کرد.
در سال 2011 نیز که تحقیقات نشان داد یکی از سه فرد کشته شده در زلزله نیوزیلند جاسوس موساد بوده و همچنین سه سال پس از آن که رژیم صهیونیستی از پذیرش سفیر جدید نیوزیلند که به طور همزمان سفیر فلسطین نیز می شد، خودداری کرد، دیپلماسی دو کشور مورد آزمون دیگری قرار گرفت.
در سال 2015 نیز رژیم صهیونیستی با احضار سفیر نیوزیلند ناخرسندی خود را از دولت ولینگتون در مورد تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح فلسطین بیان کرد.
در خارج از دولت نیوزیلند نیز برخی گروه ها منتقد از رژیم صهیونیستی وجود دارند، در حالی که برخی دیگر نیز از این رژیم حمایت می کنند.
تارنمای رادیو نیوزیلند نوشت: به هر حال روابط دیپلماتیک بین دو طرف ممکن است دیر یا زود باز هم از سر گرفته شود، اگرچه این بار بدون شک اسرائیل (رژیم صهیونیستی) طعم خوشی را تجربه نکرد.
این رادیو در ادامه تصریح کرد در حالی که ارزش روابط تجاری نیوزیلند با رژیم صهیونیستی حدود 100 میلیون دلار است، اما این روابط با کشورهای عربی حوزه خیلج فارس میلیاردها دلار است. در واقع، اقدام اخیر نیوزیلند در حمایت از این قطعنامه در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس که با نیوزیلند قرارداد توافق تجارت آزاد دارند، مورد استقبال قرار می گیرد.
اما موضوعی که هنوز باید منتظر مشاهده آن بود، تاثیر این قطعنامه در روابط ولینگتون با 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری منتخب آمریکا است که سازمان ملل را 'باشگاه غم' خوانده که 'همراه دموکراسی' نیست و وعده داده تا در آینده هر اقدامی را که علیه رژیم صهیونیستی باشد، وتو کند.
نیوزیلند همواره به عنوان کشوری کوچک نگریسته شده که بر مواضع خود استوار بوده است. دو واقعۀ متوقف کردن تور راگبی در سال 1981 و ممنوعیت ورود کشتی های هسته ای آمریکا به حوزه این کشور، از جمله اقداماتی است که در نیوزیلند به خوبی از آنها یاد می شود. شاید، 'اعلان جنگ' اخیر توسط 'مک کولی' به رژیم صهیونیستی نیز به این میراث افزوده شود.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1841 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار