یکشنبه, 19 دی 1395 ساعت 14:04

اندوه و ماتم شیعیان در سوگ بانوی آینه ها

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دهم ربیع الثانی سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) کریمه اهل بیت است، بانوی آینه ها که آرامگاه مطهرش در شهر قم میعادگاه عاشقان و دوستداران خاندان نبوت و مرکزی برای ترویج و گسترش آموزه های دینی به شمار می رود.
حضرت فاطمه معصومه(س) بانوی کرامت و مهربانی در یکم ذی القعده 173 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. وی علم و تقوا را از پدر بزرگوارشان امام موسی بن جعفر(ع) آموخت و پاکدامنی و پرهیزگاری را از مادر ارجمندشان نجمه خاتون فرا گرفت.

«طاهره، رضیه، مرضیه، رشیده، تقیه، صدیقه، محدثه، نساء العالمین، عابده و کریمه اهل بیت» از لقب های ایشان به شمار می رود که از مشهورترین آنها می توان «معصومه» را نام برد.

حضرت معصومه(س) در دوره ای زندگی می کرد که عباسیان با حکومت ظالمانه روزگار سختی را برای اهل بیت(ع) رقم زده بودند. امام موسی کاظم(ع) می کوشید تا در این شرایط سخت شیعیان را به طرف اسلام راستین هدایت کند و یاری بخش آنان برای دستیابی به سعادت حقیقتی باشد.

این بانوی گرانقدر هنگامی که تنها 10 سال داشت داغدار شهادت پدر و پس از ایشان از حمایت و پشتیبانی امام رضا(ع) برادر بزرگوار خویش برخوردار شد.

امام هشتم شیعیان(ع) پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) زمام امور مسلمانان را به دست گرفت و اینگونه وظایف سنگین پاسداری از مومنان را در برابر ظلم و ستم حکومت عباسیان عهده دار شد. روشنگری های ایشان سبب شد مردم علیه مامون عباسی حاکم وقت قیام کنند و این خلیفه برای سرکوب این نهضت به طراحی توطئه هایی پرداخت و امام همام(ع) را به خراسان تبعید کرد.

حضرت معصومه(س) یار و غمخوار برادر نیز که نتوانست دوری امام رضا(ع) را تحمل کند در 201 هجری قمری با همراهی جمعی از دوستداران اهل بیت(ع) راهی ایران شد تا به امام هشتم شیعیان(ع) بپیوندد. رساندن پیام مظلومیت امام رضا(ع) به وسیله این بانوی گرانقدر به مردم شهرهایی که در مسیر حرکت کاروان وی قرار داشت سبب شد تعدادی از مخالفان اهل بیت(ع) در ساوه به کاروان ایشان حمله کنند و تعدادی از آنان را به شهادت برسانند. اینگونه این بانوی پاکدامن در مسیر سفر بیمار شد و در 23 ربیع الاول 201 هجری قمری به قم رفت و در این شهر اقامت گزید و در نهایت پس از 17 روز به دلیل شدت بیماری در 10 ربیع الثانی همان سال در 28 سالگی چشم از این جهان خاکی فروبست.

حجت الاسلام «غلامعلی عباسی فردویی» رییس اداره پژوهش آستان مقدس حضرت معصومه(س) و مدیر فرهنگی پیشین این آستان مطهر در آستانه سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به تبیین شخصیت و برکت های سفر این بزرگ بانو به ایران پرداخت.

حجت الاسلام عباسی فردویی درباره شخصیت حضرت معصومه(س) و جایگاه ایشان نزد ائمه معصوم(ع) گفت: این بانوی بزرگوار چنان جایگاهی داشت که برخی از اهل بیت(ع) ساحت ایشان را ستایش کرده اند.
امام جعفر صادق(ع) نخستین امام معصومی محسوب می شود که در مدح ایشان سخن گفته است. این امام همام(ع) در کلاس های درس خویش در مدینه به تبیین جایگاه حرم های شریف رسول خدا(ص)، حضرت علی(ع) و اهل بیت(ع) می پرداخت و از شهر قم نیز که در آن دوره روستایی به نام کمیدان بود، به عنوان مکانی برای حرم یاد کرد و فرمود در آینده خانم و بانویی از فرزندان من در آن سرزمین دفن خواهد شد؛ افرادی که این مکان را زیارت کنند بهشت بر آنها واجب می شود. این روایت زمانی مطرح شده است که حتی امام موسی بن جعفر(ع) به دنیا نیامده بود، بنابراین سخنان امام ششم شیعیان(ع) به عنوان حجت خداوند نیاز به تامل دارد و رازهای نهفته در وجود این بانوی برجسته را نشان می دهد.

مدیر فرهنگی پیشین آستان حضرت معصومه(س) در بررسی ویژگی های بانوی کرامت و مهربانی اظهار کرد: حضرت معصومه(س) همان رازدار خصلت های حضرت فاطمه(س) است یعنی حقیقت ها و موهبت های الهی که دختر گرامی رسول خدا(ص) از آن برخوردار بود در وجود این بانوی بزرگوار نیز قرار داشت و ایشان به گونه ای ترجمان و تفسیری از باطن ملکوتی حضرت فاطمه زهرا(س) به شمار می رود.

حجت الاسلام عباسی فردویی درباره اختصاص لقب معصومه به این بانوی گرانقدر گفت: این فرزند گرامی امام هفتم شیعیان(ع) با وجود عمر کوتاه خویش به جایگاهی دست یافت که عموم مردم شیعه ایشان را معصومه نامیدند. در روایتی در کتاب «ناصح التواریخ» که در دوره ناصرالدین شاه به چاپ رسیده، عنوان شده لقب معصومه را امام هشتم شیعیان(ع) برای این بزرگ بانو برگزیده است که این مطلب به دلیل مطرح نشدن پیش از این دوره، اعتبار کمتری دارد. برخورداری از صفت هایی همچون کرامت و بزرگواری در وجود فاطمه معصومه(س) و پارسایی و بندگی خالصانه ایشان در برابر پروردگار باعث شد وی به معصومه مشهور شود. معصوم یک صفت بلندمرتبه و عصمت یک موهبت الهی به شمار می رود که خداوند آن را به 14 تن در امت اسلام عطا کرده است اما وی به گونه ای پاک بود که مردم و امت شیعه ایشان را به این صفت می خواندند.

رییس اداره پژوهش آستان مقدس حضرت معصومه(س) درباره دلیل و حکمت سفر حضرت معصومه(س) به ایران بیان داشت: شکی نیست که حضرت معصومه(س) زینب ثانی است زیرا به ساحت برادر خویش عشق می ورزید و ادب، مودت و ولایت پذیری نسبت به امام خویش در ایشان آشکار بود. این بانوی کرامت با هدف زیارت و یاری امام هشتم(ع) و گسترش دین اسلام هجرت بزرگی را با وجود خطرهای پیش رو برای خدمت به امام رضا(ع) برگزید. به یقین امام رضا(ع) به این سفر که به خواست ایشان انجام شد، راضی بود زیرا حضرت معصومه(س) می توانست با آمدن خویش به ایران به انتشار فرهنگ شیعی کمک کند و پیام آن امام همام(ع) را به شیعیان برساند.

مدیر فرهنگی پیشین آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اهمیت سفر این بزرگ بانو به ایران اظهار کرد: این سفر رازها و برکت های بسیاری در خود نهفته داشت که با وجود گذشت هزار و 200 سال از هجرت ایشان، هنوز اثرهای آن قابل مشاهده است. در آن روزگار حضور وی در قم در 201 هجری قمری نقطه عطفی برای ترویج فرهنگ شیعه در مرکز ایران بود. پس از این اتفاق تا میزانی مرکز ایران در ری، قم، کاشان و دیگر منطقه ها در پرتو فرهنگ شیعه قرار گرفت و با این تاثیر پذیری دولت آل بویه به مرکزیت ری تشکیل شد و انقلاب هایی از جمله انقلاب حسین کوکبی در قزوین و طبرستان(بخشی از سرزمین‌های میان کوه‌های البرز و دریای مازندران) رخ داد.

وی در ادامه افزود: به برکت وجود مزار این بانوی فرهیخته و شکل گیری فرهنگ اسلامی، مکتب حدیث شیعی در قم تشکیل شد و چهره ها و خاندان های بزرگ شیعه در این شهر شکل گرفتند و به این ترتیب این مکان به پایگاه بزرگ میراث این مذهب تبدیل شد. اگر روایت های موجود در کتاب «اصول کافی، فروع کافی و روضه کافی» نوشته شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی مشهور به شیخ کلینی(ره) شمارش شود، مشاهده خواهد شد که 90 درصد مطلب ها و روایت های آن مربوط به اهل قم است و اینها تمامی همان اصحابی هستند که پس از دفن شدن حضرت فاطمه معصومه(س) در این شهر، قم را برای زندگی خویش برگزیدند. اکنون نیز وجود حوزه علمیه در این دیار، مرجعیت شیعه و برپایی انقلاب اسلامی ریشه در وجود مرقد مطهر این بزرگوار دارد. برای نمونه امام خمینی(ره) در عاشورای 1342 هجری خورشیدی مکانی برابر ضریح حضرت معصومه(س) را برای سخنرانی خویش و روشنگری مردم برگزید.

حجت الاسلام عباسی فردویی در ارتباط با بهره های معنوی که می توان از زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) بدست آورد، توضیح داد: انسان اگر به فرهنگ زیارت آگاهی داشته باشد و این مهم را به عنوان یک آموزه و نکته تعلیمی و تربیتی بداند، درخواهد یافت مساله اصلی درک فرهنگ، آداب، اخلاق و حکمت آن بزرگواران است زیرا زیارتگاه یک مرکز دانشگاهی و جایگاهی برای آموزش و پرورش محسوب می شود. شیعیان در واقع باید با این عمل به طرف کسب فضیلت حرکت کنند و با زیارت این بانوی گرانقدر که به تمام خصلت های برجسته آراسته است، او را الگو و اسوه خویش قرار داده و با مشاهده اوج ویژگی های برجسته ایشان، کاستی ها و فاصله میان حضرت معصومه(س) و خویشتن را تشخیص دهند و برای کاهش آنها اقدام کنند.

رییس اداره پژوهش آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان گفت: حضور و زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) کلاس درسی از دین آموزی و معرفت است زیرا تمام خوبی ها، فضیلت ها و اسوه بودن های وی به دلیل بندگی خداوند محسوب می شود و شیعیان خواهند توانست با درک این موضوع خود را به مقام بندگی خالصانه پروردگار برسانند.

خبرنگار:مرضیه دهقانی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9165**2002**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها – پژوهشکده ها - دانشکده ها - مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
Irnaarticle@

اطلاعات تکميلي

خواندن 1626 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار