یکشنبه, 19 دی 1395 ساعت 13:50

گسترش فضای مجازی کارکرد روابط‌ عمومی‌ها را تغییر داده است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: 6 میلیارد نفر از بیش از هفت میلیارد جمعیت جهان به فضای مجازی مرتبط و متصل هستند و با وجود این فضا محدودیت جغرافیایی و زبانی از بین رفته است و به همین دلیل کارکرد روابط عمومی ها دیگر به معنای عامه قبلی نیستند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ابوالحسن فیروزآبادی در سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، افزود: روابط عمومی ها باید بتوانند با نوآوری از تحولات فضای مجازی برای مخاطبان متعدد روشنگری ایجاد کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه امروزه به روابط عمومی ها نگاه فناورانه می شود، گفت: از آنجایی که تعبیر «فضای واقعی» با استفاده از ابزارهای فناوری به فضای مجازی تغییر یافته است، روابط عمومی ها می توانند در توسعه کانال های ارتباطی نقش مهمی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی موضوع مکان، زمان و زبان تغییر یافته و محدودیت های قبلی را ندارد، بیان داشت: می توان شاهد روشنگری ها از سوی روابط عمومی ها و ایجاد نظام اطلاعاتی بود.
فیروزآبادی که در این کنفرانس با محوریت روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا سخن می گفت، ادامه داد: در فضای مجازی روابط عمومی ها هر روز با مسائل متعددی از جمله جعل خبر، جعل ادعا و جعل صحبت مواجه هستند که می توان با مکانیسم های متعدد فناوری این فضاسازی را کنترل کرد.
وی تاکید کرد: روابط عمومی ها باید بتوانند در راستای تولید محتوای فارسی در شبکه های اجتماعی و سایت های پربازدید اینترنتی نقش موثری داشته باشند.
این مدیر فرهنگی گفت: اخیرا بر اساس آنالیز مرکز ملی فضای مجازی 200 سایت پرمراجعه و پرترافیک در ایران مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد تنها 13 درصد این سایت ها دارای دامنه «.ir» هستند.
فیروزآبادی ادامه داد: از میان این سایت ها تنها 30 درصد به زبان فارسی است و این نشان می دهد که سایر سایت های پرمراجعه و پربازدید از پسوندهایی غیر از .ir استفاده می کنند.
دبیر کمیته علمی کنفرانس نیز گفت: سیزدهمین کنفرانس روابط عمومی در شرایطی برگزار می‌شود که در 12 کنفرانس گذشته تلاش شده است که به بسیاری از موضوع‌های مرتبط با روابط عمومی از جهت‌های مختلف نگاه علمی و کاربردی داشته باشیم.
بشیر افزود: محصول این نگاه مبتنی بر علم و تجربه، ده ها سخنرانی و تعداد زیادی مقاله و تحقیق بوده است که در این زمینه استادان، محققان، مدیران، کارگزاران روابط عمومی با این حوزه مهم آشنایی کافی دارند.
وی ادامه داد: در این مقطع کمیته علمی کنفرانس که از همکاران دانشگاهی و پژوهشگران این حوزه تشکیل می‌شود، نگاهی عمیق‌تر و تخصصی‌تر به یکی از مهمترین حوزه‌های روابط عمومی یعنی بحث مدیریت محتوا و رابطه آن با رویکرد علمی و دانش محور دارد. این بحث می‌تواند تحولی را در دیدگاه به اصل روابط عمومی و محتوای تولیدی آن ایجاد کند که در شرایط جدید تعاملی ارتباط‌ گران در فضاهای جدید واقعی و مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری استقبال بسیار خوبی از موضوع کنفرانس شده، بیش از 40 مقاله تخصصی به دبیرخانه ارسال شد که رشد علمی و کاربردی را نشان می‌دهد که در این میان 10 مقاله به عنوان مقالات مناسب برای انتشار در کتاب کنفرانس انتخاب شد. علاوه بر آن کنفرانس سال جاری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برگزار می شود. به همین دلیل در تلاش هستیم که نگاهی به وضعیت تولید محتوا به مثابه اقتصاد ارتباط محور بر پایه دانش را مورد بررسی قرار دهیم.
دبیر کمیته علمی کنفرانس اظهار داشت: این هدف مهم و گسترده است. مهم از این نظر که کار اصلی روابط عمومی‌ها تولید محتواست و محتوا نه تنها شامل متون نوشتاری، دیداری و شنیداری است؛ بلکه یک گستره وسیع متنی است که تمام کنش‌ها، حالات، رفتار، هنجارها و حتی شیوه‌های فکری را نیز شامل می‌شود.
بشیر ادامه داد: همانطور که گفته شد تولید محتوا اساس کار یک روابط عمومی است اما باید دید مقصود از تولید محتوا چیست. چرا که محتوا تنها یک متن نوشتاری نیست یا اینکه مجموعه ‌ای از تصاویر و فیلم‌ها و تبلیغات گوناگون را شامل نمی‌شود، چراکه اینها همه بخشی از محتوا هستند و لازم است که نگاهی عمیق‌تر به محتوا داشته باشیم.
بشیر پنج حوزه مهم محتوا را شامل محتوای فکری – علمی ، محتوای مدیریتی – تصمیم‌ گیری، محتوای نوشتاری – شنیداری – دیداری، محتوای فرهنگی – ارتباطی، محتوای اخلاقی – معنوی عنوان کرد.
وی ادامه داد: وضعیت پیش آمده به شدت به ارتباط ‌گران تولیدکننده و در عین حال توزیع کننده محتوای ارتباطی متکی است.
وی تصریح کرد: نیازمند بازنگری جدی به ویژه در حوزه محتوا و تولید آن در اشکال مختلف به ویژه نوشتاری، دیداری و شنیداری است که در این زمینه باید به چند ویژگی مهم از جمله ساختار ادبی، ساختار علمی، ساختار مناسب، ساختار صادق توجه کرد.
دبیر کمیته علمی کنفرانس عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین تحول‌هایی که با گسترش کنفرانس ‌ها و همایش های روابط عمومی در سطح کشور ایجاد شده این است که تلاش می‌کند، علم و عمل و رویکردهای علمی و کاربردی را در برنامه‌های خود بگنجاند و از مفهوم تبلیغاتی بودن روابط عمومی‌ ها و رفتن به سوی ارتباطی بودن آنها عبور کند.
به گفته وی تبلیغات در جای خود مناسب است اما تبدیل روابط عمومی‌ها به یک بنگاه تبلیغاتی سازمان، خطری است که باید خود سازمانی‌ها جلوی آن را بگیرند.
سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران روز یکشنبه با پیام علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اساتید و پیشکسوتان علوم ارتباطات و روابط عمومی در هتل المپیک در حال برگزاری است.
فراهنگ**1355**1027**خبرنگار: علی اکبر قزوینیان** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1509 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار