شنبه, 18 دی 1395 ساعت 14:55

سرخوردگی آل سعود از شکست سیاست های منطقه ای و بین المللی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه ایندیپندنت ( ایندی) چاپ لندن به تازگی در گزارشی به شکست سیاست های مخرب مداخله جویانه و جاه طلبانه ریاض در منطقه از جمله در سوریه و یمن اشاره کرد و نوشت: رویای عربستان سعودی برای تبدیل‌شدن به قدرت برتر جهان عرب و اسلام برباد رفته است.
«پاتریک کوکبرن» نویسنده این گزارش به ناتوانی ریاض در پیشبرد برنامه‌هایش در منطقه از جمله در سوریه و یمن اشاره کرد و نوشت:دو سال پیش به نظر می‌رسید که تلاش 50‌ ساله سعودی برای معرفی کردن خودبه ‌عنوان قدرت اصلی درمیان کشورهای
عربی و اسلامی موفقیت‌آمیز بوده است.
نویسنده ایرلندی کتاب «اشغال: جنگ و مقاومت در عراق» با اشاره به اقدام های مخرب و غیرسازنده دولت ریاض تاکید کرده است: سیاست عربستان به‌ جای آنکه نفوذ ایران را محدود سازد، دقیقا نتیجه عکس داده و در آخرین نشست اوپک عربستان با کاهش تولید نفت خام خود همزمان با افزایش تولید ایران موافقت کرد.
گزارش اخیر روزنامه ایندیپندنت در حالی به اقدام های مخرب و غیرقانونی عربستان در منطقه اذعان می کند که که تجاوز غیرقانونی رژیم سعودی علیه یمن و ادامه آن از یکسو و حمایت از گروه های تندرو و تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره در منطقه از سوی دیگر هزینه های جبران ناپذیری به ریاض تحمیل کرده است که سبب شده اوضاع اقتصادی و سیاسی این کشور بیش از پیش با مشکلات جدی روبه رو شود.
جنگ افروزی های عربستان در منطقه که همواره مورد اعتراض شدید مجامع مستقل بین المللی قرار گرفته به حدی است که سازمان عفو بین الملل به تازگی از آمریکا و انگلیس خواست تا هر چه سریعتر فروش سلاح به سعودی ها را که از آن در جنگ علیه یمن استفاده می کند، متوقف کنند.
سازمان عفو بین الملل از آمریکا و انگلیس خواست تا هر چه سریعتر فروش سلاح به ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان در یمن را متوقف کنند و زمینه انجام تحقیقات بین المللی برای پیگیری عاملان و مسئولان حمله های غیرقانونی به یمن و تحویل آنها به عدالت را فراهم کنند.
به عقیده کارشناسان، قدرت سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته و سکوت شرم آور برخی کشورهای غربی در برابر جنایت های عربستان و تطمیع مالی آنها که موجب تحریک این کشور به تداوم جنایاتش طی یک سال ونیم در یمن شده، مایه شرمساری مجامع حقوق بین الملل است.
بر اساس گزارش های منتشره، در جنایت های ائتلاف عربی به رهبری عربستان در تهاجم به یمن 10 هزار یمنی کشته و بیش از 2میلیون تن دیگر آواره شدند که همه این جنایات ضد حقوق بشری حاصل اقدام های غیرقانونی و خلاف حقوق بشری رژیم سعودی است.
بنا بر اعلام نهادهای بین المللی، 400 هزار کودک یمنی به دلیل عدم تغذیه، کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی و سختی های ناشی از آوارگی دچار بیماری های بسیار خطرناک شدند؛ به طوری که 10 هزار کودک زیر 5 سال در نتیجه کمبود غذا و عدم دسترسی به درمان و متعاقبا فروپاشی نطام بهداشت و درمان این کشور،جان خود را از دست دادند.
همه این جنایت ها در سکوت کامل محافل خبری آمریکایی- غربی رخ می دهد و مدعیان حقوق بشر همچنان در برابر اقدام های جنگ افروزانه رژیم سعودی سکوت اختیار کرده اند، اما به نظر می رسد دیر یا زود در روند این رفتار خصمانه نیز شاهد تعدیل خواهیم بود.
نویسنده ایرلندی کتاب « ظهور دولت اسلامی» با اشاره به ناکام ماندن سیاست‌های مداخله‌جویانه ریاض در سوریه و شکست دخالت نظامی عربستان در یمن، تاکید کرده است: هیچ‌کدام از خواسته سعودی‌ها در این دو کشور تحقق‌ نیافته و بمباران‌های عربستان و متحدانش تنها سبب شد که یمن به‌عنوان فقیرترین کشور جهان دچار یک بحران انسانی شود و هم‌اینک حداقل 60 درصد از جمعیت 25 میلیون این کشور به غذا و آب سالم کافی دسترسی ندارند.
بر اساس نظرات این کارشناس ایرلندی و بنا بر شواهد موجود، عربستان سعودی با وجود همه جنایت های آشکار و پنهان خود در یمن و حمایت آمریکا و غرب از تجاوز غیرقانونی رژیم سعودی و نیز با وجود مشکلات و سختی های زیاد تحمیل شده بر ملت مظلوم یمن، ارتش و کمیته های مردمی این کشور توانسته اند با اتکا بر آموزه های دینی خود و عزم و اراده جمعی، همچنان به مقاومت ادامه دهند و مانع از تحقق اهداف شوم حاکمان بدوی سعودی در منطقه شوند.
اذعان این محقق ارشد ایرلندی به شکست سیاست های عربستان در منطقه و بر باد رفتن رویاهای توهم گونه خود در حالی است که پس از تحقق پیروزی های چشمگیر ارتش وکمیته های مردمی در جبهه های مرزی وجبهه های داخلی تلاش سعودی ها ومزدورانشان برای پیشروی به سمت جبهه های مارب ، نهم ، البقع، شبوه وتعز خنثی شد و نیروهای ارتش یمن طی دو روز گذشته توانستند بیش از 150 تن از مزدوران عربستانی گردان الرائد را کشته و زخمی کرده ، 10 دستگاه خودروی نظامی آنها را در عملیات موشکی شعب الجن در نزدیکی باب المندب منهدم کنند.
زمانی نه چندان دور «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، در شروع تجاوز نظامیان سعودی به یمن، از اینکه به عنوان معمار این جنگ شناخته شود، خوشحال بود اما اکنون درصدد فاصله گرفتن از پذیرش هر گونه مسئولیتی در این زمینه است و این به روشنی نشان می دهد که مقام های سعودی از ادامه روند کنونی سیاست های منطقه ای دولت خود به شکلی آشکار ناراضی هستند و سران آل سعود نیز با علم به این موضوع در حال عقب نشینی از مواضع قبلی خود به ویژه در یمن که تنها پیام آن شکست قاطع رژیم سعودی و لزوم عبرت گیری حاکمان جاهل ریاض است.
خاورم**9377** 1010
گزارش: حمید اوضح** انتشار دهنده:حسن معظمی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1394 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار