شنبه, 18 دی 1395 ساعت 09:32

آیا هیچ چیز خوبی درباره مردان وجود دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

انتشار دوازدهمین جلد از مجموعه «فمینیسم در ترازوی نقد»

کتاب «آیا هیچ چیز خوب درباره مردان وجود دارد؟» نوشته روانشناس برجسته آمریکایی ترجمه و توسط دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «آیا هیچ چیز خوب درباره مردان وجود دارد؟ چگونه فرهنگ‌ها با بهره‌کشی از مردان شکوفا شدند؟» نوشته «روی بامستیر» (روانشناس برجسته آمریکایی) با ترجمه امیر حافظی خواه از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «زنان قربانیان اصلی تمام جنگ‏ها هستند. زنان شوهران، پدران و پسران خود را در میدان نبرد از دست داده می‏‌دهند. (هیلاری کلینتون. 17 نوامبر 1988) در زمانه‏ای که حتی کشته شدن مردان نیز باعث توجه به سختی‏‌ها و مصائب آنان نمی‏‌گردد باید پرسید. در زمانه‏ای که جان مردان از اندوه زنان بی‏‌ارزش‌تر است باید پرسید که آیا واقعاً هیچ چیز ارزشمندی در مردان وجود ندارد؟ این کتاب برای کسانی نوشته و ترجمه شده است که هنوز پاسخ این سئوال را نیافته یا نداده‌اند.»

این کتاب در یازده فصل تنظیم و نگاشته شده است:

فصل اول: یک سؤال عجیب و نابهنگام، این کتاب چه‌‌چیزی نیست؟، ستیزه جویان جنسیت، بساطتان را جمع کنید!، در مورد فمینیسم، ملاقات با یک فمینیست تخیّلی، چه کسانی بیرون از بحث هستند؟، استثمار و تبعیض، چگونه در حالی که مردان همه چیز را اداره می‌کنند، مورد بهره‌کشی قرار می‌گیرند؟

فصل دوم: زنان از مردان بهترند یا برعکس؟، همیشه این گونه نبوده است، دیدگاه رایج درباره مردان و زنان، واقعیات گیج کننده، زنان و علم، آمار و دروغ بزرگ، ملاقات مجدد کلیشه‌های متناقض، نظریه‌ای که تا به حال نیازموده‌ایم، جنسیت‌ها و مبادله.

فصل سوم: نتوانستن یا نخواستن؟ جایی که تفاوت‌های واقعی پیدا می‌شوند، موضع عدم وجود تفاوت، توانستن در مقابل خواستن، جایی که تفاوت‌های واقعی هستند، در مورد سرگرمی چه می‌توان گفت؟

 فصل چهارم: نادیده گرفته شده‌ ترین واقعیت در مورد مردان، محاسبه‌ اجداد، طبیعت چگونه موفقیت را تعیین می‌کند، تقابل با نابرابری‌ها، تکانه‌ بهتر انجام دادن، چرا مردان به حداکثرها میل می‌کنند؟

 فصل پنجم: آیا زنان اجتماعی‌ترند؟، شما به سختی متوجه این نکات می‌‌شوید، زنان اجتماعی‌ترند (معاشرتی)، نیاز به تعلق، نه، آن‌ها اینگونه نیستند، دو شیوه‌ی اجتماعی بودن، واحد شما چقدر بزرگ است؟، خصوصیات مبادله‌ای، در میان گذاشتن احساسات، ابراز بقیه‌ی چیزها، دو مدل انصاف، سلسله مراتب در مقابل برابری، رقابت در مقابل تعاون، عاملیت و ارتباط گرایی، خود معنابخشی، اخلاقیات و آنچه نیکوست، این، همه چیز است؟

فصل ششم: فرهنگ چگونه کار می‌کند؟، فرهنگ برای چیست؟، فرهنگ چیست؟، در فرهنگ، چه چیزی برای من وجود دارد؟، منافع زندگی با سیستم، فرهنگ چگونه پیروز می‌شود: اطلاعات، مشاغل تخصصی شده و تجارت، سیستم کجا بیشترین مقدار را حاصل می‌کند، چرا این موضوعات، برای مردان و زنان مطرح شوند، فرهنگ‌ها ‌چگونه می‌توانند چیزی بخواهند؟، فرهنگ‌ها، چه چیزهایی می‌خواهند؟

فصل هفتم: زنان، مردان و فرهنگ: ریشه‌های نابرابری، چطور به اینجا رسیدیم؟، تبیین اندوخته شده (در انبار)، فراتر از جنگ‌های جنسیتی، نقطه‌ی شروع ماقبل تاریخی، مبنای نابرابری جنسیتی، سرفرازی یا سقوط؟، اصلاح و بازبینی زایمان، ایجاد نوآوری‌ها ‌برای فرهنگ، مردان و پول در بانک، چه کسانی بر علیه چه کسانی؟، مسأله‌ی زمان، همچنان که درباره‌ی کلیشه‌ها، و درباره‌ی ظلم؟، تعصب حفظ وضع موجود، این چه معنایی درباره‌ی فرهنگ دارد، بیایید نسبت به هر دو طرف، منصف باشیم.

فصل هشتم: بودن‌های قابل هزینه، زندگی‌های قابل مصرف، چه کسی گرانبها‌تر است؟، حتی زنان و کودکان، آنچه پدر در جنگ انجام داد، به سمت برابری جنسیتی؟، چرا مردان، قابل هزینه‌ترند؟، توضیح حداکثری بودن مردانه، گروه‌های بزرگ از افراد قابل تعویض ساخته شده‌اند، بعضی سوء تفاهمات، ارزش یک زندگی، استفاده‌های مرگ، اراده‌ ریسک نمودن، هزینه شدنی بودن و نابرابری.

فصل نهم: به دست آوردن مردانگی و خود مردانه، استاندارد دوگانه‌ی واقعی، مردانگی نامطمئن، تو با من سخن می‌گویی؟، میدان شرف، چگونگی مرد بودن، آنچه نصیب سیستم می‌شود، این کار کثیف (پُرزحمتی) است، اما...، تکاپو برای عظمت، درباره‌ی زنان چگونه است؟، تأثیرات بر مردان: خود مردانه، مرد به عنوان عاملی فعال، فرهنگ چگونه چیزی را که می‌خواهد، به دست می‌آورد و کمبود احترام.

فصل دهم: بهره‌کشی از مردان در ازدواج و روابط جنسی، اشتباه درباره‌ی سبعیت، بعضی واقعیات و یافته درباره‌ی سائق جنسی، زندگی با عطش سیری ناپذیر، رابطه‌ی جنسی می‌تواند مفید باشد، یک نفر باید بازی را شروع کند، نیروی میل جنسی مردانه، فقط برای رابطه‌ی جنسی نیست، فرهنگ و رابطه‌ی جنسی، پول، زنان و فرزندان، اقتصاد جنسی، زنان چه چیزی دارند که مردان خواهان آنند؟، امتناع از قبول تعهد، وعده‌ی امکان ناپذیر.

فصل یازدهم: چه چیزهای دیگر، چه چیزهایی پس از این؟، جهان بدون مردان؟، مردان به عنوان نمادها، ساختن چیزهای بزرگ، مردان از زنان حمایت می‌کنند، پسران مدرسه‌ای امروز: رشد پسران همچون دختران، کاهش شایستگی مردان؟، سیاست‌های جنسیتی، پرداخت یکسان برای کار کمتر؟، جنگ‌ها، اطفال... و علم، مقایسه‌ی گزینه‌ها، مردان جوان امروز و فردا، به سمت آینده‌ای بهتر.

نویسنده در فصل اول کتاب می‌نویسد: «آیا هیچ‌چیز خوبی هم درباره مردان، وجود دارد؟ این سؤال امروزه بسیار بحث انگیز است؛ زیرا به سختی کسی جرأت می‌کند که اعلام کند مردان در هیچ زمینه‌ای توانمندتر از زنان باشند. مصلحت اندیشی سیاسی به ما اجازه می‌دهد که بگوییم زنان در یک چیز یا چیز دیگری از مردان بهترند، اما این یک تابوی بزرگ است که کسی اعلام کند که مردان در چیزی مهمتر از باز کردن بطری‌ها و کشتن حشرات از زنان توانمندترند. من یک نظریه‌ی نسبتاً رادیکال درباره‌ی مردان و زنان را در این کتاب پرورش داده‌ام. این نظریه بیان می‌کند که تفاوت‌های دو جنس عمدتاً در نوعی مبادله ریشه دارد. اگر یک جنس در چیزی بهتر است، این توانایی بیشتر احتمالاً با بدتر بودن در چیز دیگری مرتبط است. در غیر این صورت، قابل تأیید است که انتظار داشته باشیم که طبیعت، دو جنس را در اغلب چیزها برابر ساخته باشد.»

نویسنده در ادامه این بخش می‌نویسد: «دو تفسیر در مقابل ما قرار دارد که چرا مردان فرهنگ مسلط را دارند و بر جهان سیطره دارند. تفسیر اول که تا قرن بیستم تقریباً توسط همه پذیرفته شده بود، این است که مردان طبیعتاً از زنان شایسته‌ترند. نیروهایی که وجود انسانی را خلق کرده‌اند، چه ‌نیروی مقدس الهی و چه‌ فرایند طبیعی تکامل (یا ترکیبی از این دو)، مردان را بهتر و زنان را برای کمک و خدمت به او ساخته‌اند. تفسیر دوم، واکنشی است به تفسیر اول. گفته می‌شود که زنان در هیچ بخش معناداری، از مردان پایین‌تر نیستند. ممکن است زنان بالاتر باشند ولی به هیچ وجه پایین‌تر نیستند. بنابراین، تفاوت در جایگاه اجتماعی به‌وسیله‌ی استثمار قابل شرح است. مردان باید برای حقیر نگه داشتن زنان، با یکدیگر همکاری کرده باشند. مردان سیستم زیرکانه‌ای ابداع کردند که نامش پدرسالاری است و از آن برای اشتراک منافع و استثمار بر علیه زنان استفاده نمودند. این کتاب، تفسیر سومی را پیشنهاد می‌کند.»

آشنایی با نویسنده

روی اف. بامستیر (به انگلیسی: Roy Baumeister) (متولد 16 می 1953)، استاد دانشگاه فلوریدا می‌باشد. تخصص او روانشناسی اجتماعی بوده و با کارهایش در موضوعات خود، رد اجتماعی، وابستگی، روابط جنسی، خودکنترلی، خودباوری، رفتارهای خودشکنانه، انگیزش، پرخاشگری، آگاهی و اراده آزاد، شناخته شده است. بامستیر پانصد اثر پژوهشی داشته و به عنوان نویسنده، همکار نویسنده یا ویراستار در تألیف 30 کتاب مشارکت داشته است. وی مدرک دکترایش را در سال 1978 از دپارتمان روانشناسی دانشگاه پرینستون اخذ نموده است. پس از آن، قبل از رفتن به فلوریدا، برای دو دهه در دانشگاه کیس وسترن رزرو به تدریس مشغول گردید. او همکار هر دو انجمن روانشناسی اجتماعی و شخصیت و انجمن علم روانشناسی است. بامستیر در سال 2003 به عنوان یکی از پر ارجاع‌ترین پژوهشگران آی اس آی شناخته شد. او عضو بنیاد ذهن زوریخ است.

کتاب «آیا هیچ چیز خوب درباره مردان وجود دارد؟» که در سال 2010 م در آمریکا منتشر شده است دوازدهمین جلد از مجموعه «فمینیسم در ترازوی نقد» است که برای تحقق نقد برون دینی فمینیسم و نقد از طریق آثار و پیامدهای آن ترجمه و به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است.

چاپ اول کتاب «آیا هیچ چیز خوب درباره مردان وجود دارد؟» در شمارگان 1000 نسخه، 416 صفحه و بهای 16هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است. پیش از این، دفتر نشر معارف با همکاری گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در زمینه مسائل خانواده و نقد فمنیسم از دیدگاههای نویسندگان و پژوهشگران غربی، کتاب‌های «آن روی فمنیسم»، «تأثیر فمنیسم بر فرزندان»، «تأثیر فمنیسم بر فروپاشی حکومتها»، «تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب»، «عریان کردن فمینیسم»، «چه کسی گهواره را تکان خواهد داد؟»، «دروغ‌هایی که زنان باور می‌کنند و حقایقی که آنها را آزاد می‌کند»، «بررسی مبانی فلسفی، کلامی و آثار عملی فمنیسم»، «غریزه مادری»، «جنگ علیه والدین»، «وضعیت اسفبار پسران»، «مطالعات زنان»، «فمنیسم در آمریکا تا سال 2003»، «عفاف گرایی در غرب»، «وای وای اروپا، آمریکا» (2 جلد)، «فمنیسم؛ راه یا بی راه»، «فمنیسم» و... منتشر کرده است.

***

برای تهیه مجموعه کتابهای نقد فمنیسم و دیگر آثار دفتر نشر معارف می‌توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههای پاتوق کتاب اقدام کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

http://www.farsnews.com

 

اطلاعات تکميلي

خواندن 1416 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار