چاپ کردن این صفحه
جمعه, 17 دی 1395 ساعت 16:50

سفیر ایران: انجمن اسلامی چین با معرفی اسلام ناب از شیوع افکار افراطی جلوگیری کند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین از انجمن اسلامی این کشور به عنوان نهادی نام برد که می بایست با استفاده از آموزه های دینی؛ اسلام ناب را به عنوان دین مهر، محبت و رحمت معرفی کند و از شیوع افکار افراطی و تکفیری جلوگیری نماید.
به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر خاجی این سخنان را روز جمعه در دیدار با «یانگ فا مینگ» رئیس جدید انجمن اسلامی چین به عنوان مهمترین نهاد مذهبی این کشور در شهر پکن بیان کرد و گفت که نقش و جایگاه انجمن اسلامی در هدایت و وحدت مسلمانان این کشور بسیار ارزنده و مهم است.
وی اظهار داشت: ایران هم اکنون با قدرت، با تروریست ها و افکار انحرافی مبارزه می کند و آمادگی دارد در کنار برادران چینی خود برای معرفی اسلام صحیح همکاری نماید.
خاجی گفت: روابط ایران و چین بویژه میان مسلمانان دو کشور از قدمت و سابقه طولانی برخوردار است و مراودات گسترده مردمی در مسیر جاده ابریشم از گذشته های دور وجود داشته است.
عالی ترین مقام سیاسی کشورمان در چین همچنین خاطرنشان کرد که اینگونه روابط بعد از ظهور اسلام نیز گسترده تر شد و تا به امروز نیز به اشکال مختلف ادامه داشته است.
وی ادامه داد: سطح ارتباطات فرهنگی میان مردم دو کشور تا بدانجا پیش رفت که زبان فارسی در آموزش دینی مسلمانان چین مورد استفاده قرار می گرفت و گلستان کتاب آموزشی مدارس دینی شده بود.
سفیر کشورمان در این دیدار که «محمد رسول الماسیه» رایزن فرهنگی ایران در چین نیز وی را همراهی می کرد، یادآور شد: در دوران معاصر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بستر لازم برای همکاریها با امضای موافقت نامه ها بیشتر شد که اوج این روابط و همکاریهای در سال 2016 با سفر رئیس جمهوری چین به تهران رقم خورد.
مقام عالی سیاسی ایران در چین همچنین به طرح ابتکاری «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین با عنوان «یک کمربند - یک راه» اشاره کرد که می تواند کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی را به یکدیگر نزدیک کند.
وی در عین حال همکاری و روابط انجمن اسلامی چین با نهادهای فرهنگی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: اعزام طلاب، شرکت انجمن اسلامی در کنفرانس های ایران مانند کنفرانس وحدت، دعوت انجمن اسلامی چین از قاریان ایرانی در ماه مبارک رمضان، اعزام قاری به مسابقات بین المللی تهران، ارتباط خوب با نهادهای ایرانی همچون سازمان حج و مجمع تقریب مذاهب از جمله موارد همکاری و مناسبات دوجانبه است که امیدوارم در دوره مسئولیت شما شاهد گسترش بیشتر آن باشیم.
سفیر ایران در چین همچنین در باره همکاریهای دوجانبه در آینده نیز اظهار داشت: این آمادگی از جانب طرف ایرانی وجود دارد که میزبان گروه جدیدی از طلاب چینی باشد، ضمن آنکه مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم آماده است هیاتی متشکل از علمای سنی و شیعی ایران را برای آشنایی و گفت وگو با علمای چین به این کشور اعزام کند.
او همچنین ضمن ابلاغ پیام های تبریک ابوذر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به «یانگ فا مینگ» از آمادگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه همکاری با انجمن اسلامی چین خبر داد.
رئیس انجمن اسلامی چین نیز در سخنانی از تلاشهای سفارت جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد مناسبات دو کشور تقدیر کرد و از سفر سال گذشته رئیس جمهوری چین به تهران به عنوان سرآغاز فصل جدیدی از همکاریها و روابط دو جانبه نام برد.
«یانگ فا مینگ» گفت: این رویداد مهم با توجهات بین المللی مواجه شد و دو ملت نیز به آن عنایت ویژه ای داشتند ضمن آنکه در جریان این سفر موافقت نامه هایی استراتژیک امضا شد که بدون شک شاهد گسترش روابط دو کشور در ابعاد مختلف بویژه در حوزه های فرهنگی خواهیم بود.
وی همچنین از سفر خود به ایران به دعوت کمیته امداد امام (ره) اشاره کرد و اینکه این سفر فرصتی فراهم کرد تا او با طرح های توسعه این کمیته در زمینه محرومیت زدایی، اشتغال زایی و حل مشکلات اجتماعی آشنا شود.
رئیس انجمن اسلامی چین همچنین ابراز امیدواری کرد با کمک ایران شرایطی فراهم شود تا در دوره جدید نیز همانند گذشته، استفاده از زبان فارسی برای مسلمانان دوباره مطرح و افزایش یابد.
«یانگ فا مینگ» به طرح احیای جاده ابریشم نوین هم اشاره کرد و گفت: این طرح که بیشتر کشورهای قرار گرفته در مسیر آن مسلمان هستند، می تواند فرصتی مغتنم برای توسعه همکاریها بویژه در حوزه فرهنگی ایجاد نماید که البته همکاریهای افتصادی ایران و چین در این طرح بسیار پربار است.
گفتنی است، مسئولیت انجمن اسلامی چین پیش از «یانگ فا مینگ» بر عهده «چن گوانگ یوئن» ملقب به شیخ هلال الدین بود.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1135 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب