جمعه, 17 دی 1395 ساعت 00:20

آیت الله مصباح یزدی: عامل بروز فتنه افرادی هستند که به حق خود راضی نیستند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: عامل بروز فتنه در جامعه، کسانی هستند که به حق خود راضی نبوده و نسبت به دیگران حس برتری جویی دارند.
به گزارش ایرنا آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پنجشنبه شب در مسجد العلی در مشهد افزود: در ادبیات انقلابی، تعابیر زیادی به کار برده می شود که یکی از این تعابیر، اتفاقات سال 88 بود که به فتنه شهرت یافت و از یک سو عواقب سوئی در پی داشت و از سوی دیگر اهتمام زیادی انجام گرفت تا زوایای مختلف آن برای مردم روشن شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خداوند انسان را متفاوت از سایر مخلوقات خود آفرید و به وی قدرت انتخاب و اراده داد تا خودش سرنوشت خود را تعیین کند اما انبیاء را برای هدایت انسان فرستاد تا راه درست را از نادرست تمیز دهند.
وی بیان کرد: خداوند دایره انتخاب را آنقدر وسیع قرار داده تا انسانها بتوانند علاوه بر تعیین سرنوشت خود، بر سرنوشت دیگران نیز اثر بگذارند، از دیگران دستگیری کرده و آنان را از ورطه نابودی نجات دهند.
آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: انسان مخلوقی است که می تواند رفتارها و نوع زندگیش را به انتخاب خود برگزیند، در عین حال برای انسان خط قرمزهایی را مشخص کرده که عبور از آنها عذاب الهی را در پی خواهد داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نام کسانی که با رفتارهای پیچیده و فریبکارانه خود از مسیر درست منحرف شدند، فتنه گر است و نوع رفتارشان نیز فتنه خوانده می شود.
آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: خداوند متعال ساختار عالم را چنان قرار داد تا در لوای انبیاء و اولیای دین، زمینه انتخاب راه درست از نادرست فراهم شود تا اگر فردی به رغم هدایت انبیا راه نادرست را انتخاب کند، عواقب کار خود را در جهنم ببیند.
وی ادامه داد: در جامعه عده ای نقش انبیا و عده ای در قالب شیاطین ظاهر می شوند؛ لذا آنچه باعث می شود فرد، راه صحیح را انتخاب کند، عقل و میزان درک او از مسائل، هدایت انبیا و فراهم بودن عوامل اجتماعی مناسب است اما درجات عقل انسانها و بهره برداری آنان از میراث انبیا و عوامل اجتماعی متفاوت است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کسانی لیاقت پیدا می کنند به بالاترین درجه فیض الهی دست یابند که میزان رفتارهایشان در خور این نشانه باشد و ارزش کار انسانها به انتخاب مسیر درست و مقاومتشان در برابر شیاطین است؛ همان طور که اگر عاشورا پیش نمی آمد، هرگز سوگواری برای امام حسین (ع) ارج و پاداش فعلی را نداشت.
آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: برای ترقی بقای انسان باید سختی بیشتری کشید و بیشتر با دشمن، چه دشمن ظاهری و چه درونی، دست و پنجه نرم کرد.
وی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران و نقش هدایتگر امام راحل گفت: امام خمینی (ره) نه تنها زمینه هدایت انسانها در کشور را فراهم کردند بلکه موج این هدایتگری کشورهای همسایه و حتی دورترین نقاط دنیا را فرا گرفت و از شرقی ترین کشورها تا غربی ترین آنها از امام راحل تأثیر گرفتند.
وی بیان کرد: یقین بدانید خداوند فتنه ها را می بیند و به عمق آنها ادراک داشته و قدرت برای برچیدن فتنه ها را دارد؛ لذا باید به خدا حسن ظن داشت و این گونه فکر نکرد که خدا یا امام زمان (عج) ما را رها کرده اند.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه فتنه ها در زمینه هایی محقق می شود که با دین در تقابل است، افزود: آثار دین تا ابد برای انسانها باقی است و اگر فتنه ای مربوط به دین صورت می گیرد، نشان دهنده لطف خدا به مردم بوده که آنان را در شرایطی قرار می دهد تا رشد کنند و اثر این پیشرفت بی نهایت خواهد بود.
مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به نقش خواص در فتنه 88 گفت: افرادی در جامعه وجود دارند که هیچ گاه به حق خود راضی نیستند و از دیگر افراد بهره کشی می کنند؛ اینجاست که هدف الهی از آفرینش انسان و زندگی اجتماعی خدشه دار می شود اما وجود افرادی که کمتر کار می کنند و سهم بیشتری می خواهند، معادله خدا را برهم می زند.
آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: داشتن زور بازو، سلاح، مهارت در فریب دادن دیگران عواملی است که باعث می شود افراد به حق خود قانع نباشند و از این امتیازات برای تسلط بر دیگران بهره گیرند.
وی بیان کرد: برخورداری از سرشت برتری خواهی در انسان، وی را به فرعونیت می کشاند و باعث بدبختی جامعه می شود؛ لذا باید سعی کرد در زندگی دنبال حق بود نه منیت، زیرا منیت داشتن رمز سقوط و فرعونیت است.
او، سهم خواهی، بالیدن به ثروت و پست و مقام را سه دلیل حس برتری جویی افراد خواند که قرآن کریم به آن اشاره دارد و گفت: خواص کسانی هستند که از ویژگی های مزبور برخوردار بوده و می خواهند بر دیگران برتری پیدا کنند؛ این افراد زحمتی نکشیده اما باج می گیرند و بر مردم مسلط می شوند در حالی که خود منشاء همه فسادها هستند.
وی بیان کرد: از 50 سال قبل که نهضت امام راحل آغاز شد تاکنون افرادی در مسیر انقلاب ظهور و بروز پیدا کردند که باید درباره فداکاری آنان و مادرانی که سه پسر را تقدیم جبهه کرده و نشان سه شهید را بر گردن دارند، کتاب نوشت اما در نقطه مقابل، کسانی پیدا می شوند که می خواهند از خون شهدا به پست و مقام دست یابند، درآمدهای نجومی از بیت المال برداشت می کنند، پول های زیاد به جیب می زنند و هنوز طلبکار هم هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کسانی که امروز احیاکننده راه امام راحل، ارزشهای دینی و انقلابی و ضمانت کننده تداوم اجرای فعالیت هایی برای حفظ این ارزشها هستند، مقام و جایگاه ایشان مانند جایگاه امام راحل ارزشمند است.
آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: کسانی که خاطره شهدا را زنده نگه می دارند مقامشان از شهید کمتر نیست؛ زیرا آنان باعث زنده ماندن شهید در جامعه و ترغیب مردم به ادامه دادن راه امام راحل می شوند لذا ثواب خداوند متعال برای این افراد از امام راحل کمتر نیست.
شبد**5132**1504**خبرنگار: میترا عبداللهی**انتشار دهندگان: علی اصغر ایزدی**علی پاینده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1419 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار