پنج شنبه, 16 دی 1395 ساعت 13:12

استاندار مازندران : نیما یوشیج ، یک ظرفیت جهانی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
استاندار مازندران گفت : نیما یوشیج نه تنها در محدوه جغرافیایی ایران بلکه یک شاعر با ظرفیت جهانی است که اشعار نوپردازانه او در جهان اثر گذار بوده است.
ربیع فلاح جلودار روز پنجشنبه درنخستین همایش ملی نیما، زبان و شعر طبری در شهرستان نور افزود: تمایز اشعار نیما یوشیج با دیگر شاعران کشور ما به ‌دلیل استفاده گسترده فرهنگ، زبان طبری و مادری در اشعار خویش بوده است.
وی گفت : این شاعر علاوه بر ریختن طرح نو در شعر و ادبیات فارسی فرهنگ بومی و زبان زادگاه خویش را در سطح وسیعی از آثار خود گسترش داده است.
استاندار مازندران ادامه داد: به این جهت نمی توان آن را تنها یک شاعر بومی و محلی یا فارسی زبان برشمرد بلکه نیما را می توان یک شاعر با ظرفیت های جهانی یاد کرد.
فلاح گفت : ضمن اینکه همه گیر بودن اشعار نیما نیز یکی دیگر از مزیت های این شاعر بزرگ مازندران است بطوریکه اشعار وی مورد اقبال فارسی زبان های دنیا قرار گرفت .
وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر ایرانی ، نام های بزرگی را در ادوار تاریخ از خود بجای گذاشته است ، گفت : مردم هنر دوست و فرهنگ پرور ایران به داشتن شخصیت های همچون مولوی،خیام حافظ و سعدی و عطار به خود می بالند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با اشاره برنامه تجلیل از مفاخر استان گفت : ساله اینده قرار است همایش ملی تجلیل از مقام علمی و فقهی ملاعلی فاخری و شیخ اقا حسن فاخری از مراجع زمان قاجاری در استان برگزار شود.
احد جاودانی افزود : در یک سال گذشته در مازندران برنامه های زیاد فرهنگی و هنری در فضای همزبانی بین مسئولان برگزار شده است.
نماینده نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت : این منطقه دارای مفاخر زیادی در گذشته و حال از جمله بنان و محدثه نوری و نیما بوده است.
علی اسماعیلی افزود : در سرزمین نور باید مهر و صفا همدلی و صفا را توزیع کنیم و برای سربلندی مردم و منطقه تلاش می کنیم.
در این همایش که با حضور دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد ، هشت مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود.
همچنین قرار است در این همایش ضمن تجلیل از نویسندگان چهار مقاله برتر ، کتاب 320 صفحه ای مقالات برتر همایش نیز رونمایی شود.
علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج در 21 آبان ماه 1274 خورشیدی در روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور مازندران دیده به جهان گشود و در 13 دی 1338 در 64 سالگی بر اثر بیماری ذات الریه دار فانی را وداع گفت.
او در 64سال زندگی خود توانست معیارهای هزارساله شعر فارسی را که تغییر ناپذیر می‌نمود، با شعرها و رای‌های محکم و مستدلش، تحول بخشد 'تعریف و تبصره و یادداشت های دیگر' ، 'حرف های همسایه' ، 'حکایات و خانواده ی سرباز' ، 'شعر من' ، 'مانلی و خانه ی سریویلی ، 'فریادهای دیگر و عنکبوت رنگ'، 'قلم انداز'، 'کندوهای شکسته'(شامل پنج قصه ی کوتاه)و 'نامه های عاشقانه 'از جمله آثار این شاعر مازندرانی است.
مقاله‌های متعدد در زمان همکاری با نشریه‌های آن دوران و نامه‌هایی که از نیما باقی مانده که در برخی از آنها به نقد وضع اجتماعی و تحلیل شعر زمان خود می‌پرداخته است از جمله آثار دیگر نیما هستند.
خبرنگار : سیدمحمد اکبرموسوی **انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1602/1295/1899

اطلاعات تکميلي

خواندن 1574 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار