چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 16 دی 1395 ساعت 12:25

مردم کتابخوانی نیستیم/شاعران اهل مطالعه کم هستند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شاعر و طنز نویس کشور گفت: برای کتاب خواندن، همت و اراده ای ملی نیاز است در حالی که ما مردمی کتاب خوان نیستیم، هر چند در گذشته چنین نبودیم.
سعید بیابانکی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: بیشتر جوانانی که انقلاب کردند باسواد بودند و بسیاری از آنها کتاب های دکتر شریعتی و شهید مطهری و تاریخ و شعر شاعران مبارز را می خواندند اما امروز شاهدیم یک سریال یا شبکه ماهواره ای می تواند تاثیرگذر باشد در حالی که این، نشانه بی سوادی است و باید درصدد رفع آن بود.
شاعر کتاب «سکته ملیح» و منتقد ادبی درباره میزان ارتباط شاعران جوان با کتاب گفت: تعداد شاعرانی که اهل کتاب و مطالعه باشند، محدود است زیرا هر اندازه شعر، عمیق باشد، نشان از سواد آن شاعر و میزان مطالعه او دارد.
به گفته وی، شاعران جوان در بهترین حالت، آثار یکدیگر را می خوانند اما آنچه به آنها به جز شعر خواندن الهام می دهد، کتاب های تاریخی، فلسفی است هرچند بخشی از این بی توجهی به کتاب به چیرگی دنیای مجازی بر زندگی شاعران برمی گردد در حالی که هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد.
بیابانکی با بیان اینکه در جوانی علاقه به خواندن رمان های ایرانی و خارجی و متون کلاسیک بود،اضافه کرد: به نظر من جوانان شاعر این کار را هم نمی کنند در حالی که باید بر متون ادبی کلاسیک مسلط باشند به عبارتی در صورتی که شاعران جوان بسیاری از متون کهن ادبیات را بخوانند، شاهکار کرده اند.
وی با اشاره به نحوه سرودن شعر برای کتاب و مطالعه افزود: هر اندازه در سرودن شعر برای این موضوع، بیان، غیرمستقیم تر و هنری تر باشد، تاثیرگذاری بیشتری دارد.

**برای تبلیغ کتابخوانی همه شیوه ها را به کار بندیم
وی افزود: حدود 10 سال است که کتاب نخواندن نقد می شود و همه مسئولان و دست اندرکاران توصیه به خواندن کتاب می کنند در حالیکه این بیان تاثیر ندارد زیرا اگر اثربخش بود، اکنون نباید مشکل کتابخوانی وجود داشت.
شاعر کتاب «یلدا» ادامه داد: در برخی کشورها وقتی خانه ای ساخته می شود، شهرداری برای ارائه مجوز پایان کار، صاحبخانه را ملزم می کند تا یک اثر هنری خریداری و در دیوار خانه نصب کند، پیشنهاد می کنم در ایران چنین قانونی اجرا شود و برای دریافت مجوز پایان کار ساختمان، ملزم به خریداری 20 جلد کتاب شویم.
وی با بیان اینکه باید برای تبلیغ کتابخوانی همه شیوه ها را به کار بندیم، گفت: چند سال پیش در فیلم «هامون» که داستان زندگی یک دانشجوی فلسفه را روایت می کرد در چند سکانس در دست بازیگر نقش اول، کتاب هایی مثل «ابراهیم در آتش»، «ترس و لرز» و «آسیا در برابر غرب» بود که فروش این کتاب ها در آن سال به شدت زیاد شد.
بیابانکی افزود: این موضوع نشان می دهد، مردم راه های موثر و متفاوت را برای کتابخوانی می پذیرند به طوری که وقتی یک شخصیت، کتابی را معرفی کند، مردم، سمت آن می روند.
نویسنده مجموعه شعر «نامه‌های کوفی» با توصیه به شاعران جوان اظهار کرد: بهترین شیوه برای سرودن شعر با موضوع کتاب، تاثیرپذیری از کتاب های معروف در این حوزه است، وقتی رمانی و تحت تاثیر آن شعری گفته شود در ذیل آن بنویسم که این شعر برگرفته از فلان کتاب است. هرچند درباره کتاب و مطالعه هم شعرگفتن خوب است ولی این شیوه هم موثر است.
وی برگزاری کنگره ملی شعر کتاب را اقدامی پسندیده دانست و اظهار کرد: در صورتی که کنگره ملی شعر کتاب، شاعران و جوان را به کتابخوانی تشویق کند، کاری بزرگ انجام شده است.
کنگره ملی شعر کتاب به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود، شاعران می‌توانند آثار خود را تا 30 دی ‌ماه به نشانی تهران، میدان ولیعصر (عج)، بلوار کشاورز، خیابان شهید کبکانیان، خیابان طباطبایی رفیعی، پلاک 18، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، اداره کل فرهنگی و یا از طریق پست الکترونیکی به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و همچنین از طریق پیام‌رسان تلگرام به شماره 09904553067 ارسال کنند.
فراهنگ**1880**‌1823**1776
خبرنگار: پروین اروجی ** انتشار دهنده:‌ لیلا خطیب زاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1433 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب