پنج شنبه, 16 دی 1395 ساعت 00:00

دیپلماسی دینی کارآمد ترین سیاست خارجی هر کشور است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به نقش دین و مذهب در برقراری ارتباط میان ملت ها، گفت : دیپلماسی دینی و مذهبی اساس و قاعده درست سیاست خارجی هر کشور است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب چهارشنبه شب در نشست علمی حوزه علمیه و بایسته های دیپلماسی مذهبی در کتابخانه تخصصی مسجد مقدس جمکران قم اظهار داشت: دیپلماسی دینی و مذهبی را اگر درست تبیین کنیم، همان دیپلماسی مردمی است، چرا که دین برای مردم اساسی ترین مساله محسوب می شود.
وی با بیان اینکه اصولی ترین روش سیاست خارجی دیپلماسی مردمی است، گفت: سیاست های خارجی مبتنی بر دولت ها و چهارچوب های رسمی جواب نمی دهد و برقراری ارتباط با افراد دیگر باید تنها از طریق زیر بنایی ترین مساله یعنی دین صورت گیرد.
نواب با بیان اینکه حضرت امام (ره) با استفاده از ابزار دین توانست انقلاب خود را محکم و پرقدرت به پیش ببرد، امروز نیز اگر در فرایند برقراری رابطه با دیگر ملت از دین بهره بگیریم، این روش تاثیر فرهنگی و اجتماعی زیادی دارد و موجب جلب توجه ملت های جهان به کشور و نظام اسلامی می شود.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین با اشاره به تجربه رابطه ایران با بوسنی در ابتدای دهه 1990 میلادی افزود: در آن سال ها چیزی که بیش از هر چیز موجب نزدیکی 2 ملت ایران و بوسنی شد، اشتراکات مذهبی بود.
وی همچنین با اشاره به نزدیکی ملت های ایران و عراق گفت: آنچه که موجب شده مردم ایران و عراق با وجود هشت سال جنگ میان این 2 کشور با یکدیگر رابطه خوبی داشته باشند، نیز مساله دین است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین کتاب اطلس رهبران از سوی اندیشکده مرصاد زیر مجموعه پژوهشکده تمدن توحیدی ، این اقدام را یکی از رویش ها و زایش های مبارک در حوزه علمیه توصیف کرد، و افزود: ما نباید به هیچ وجه جامعه المصطفی را مربوط به حوزه علمیه قم بدانیم، چرا که در این مرکز طلابی مشغول به تحصیل هستند و پس از فارغ التحصیل شدن به کشور خود باز می گردند، اما حوزه علمیه و طلاب ایرانی فارغ از جامعه المصطفی و طلاب خارجی باید زمینه بین المللی شدن قم را فراهم کند.
نواب با بیان اینکه اطلس رهبران در نوع خود بسیار خوب و بی نظیر است، افزود: اگر بخواهیم به مباحث بسیار گسترده در خصوص اطلس رهبران بپردازیم این کتاب به یک دائره المعارف 30 تا 40 جلدی تبدیل می شود.
وی با اشاره به اهمیت موضوع جریان شناسی اهل سنت افزود: اخوان المسلمین یکی از مهمترین جریان های سیاسی اهل سنت است، به نحوی که هیچ جای جهان اسلام خالی از اخوان نیست، از این رو اگر در این کتاب مقداری کامل تر به جریان های مختلف اهل سنت که منشا بیشتر آنها اخوان المسلمین است، پرداخته می شد، از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار بود.
نواب افزود: اخوان المسلمین دارای اسامی متغیری است، ولی این جریان در قضیه سوریه خود را به خوبی نشان داد و امروز کاملا مشخص شده که جریان های اردوغان و اربکان در ترکیه و همچنین تمام جریان های افغان مانند احمد شاه مسعود، سیاف، برهان الدین ربانی، گلبدین حکمت یار و همچنین بیشتر جریان های موجود در پاکستان برغم جنگ ها و نزاع های که با یکدیگر دارند، خاستگاه اولیه آنها اخوان المسلمین مصر است.
وی افزود: اخوان المسلمین گسترده ترین جریان در جهان اهل سنت به شمار می رود و دامنه نفوذ آنها در کویت و عربستان و عراق و اردن گسترش قابل توجهی دارد.
نواب همچنین مطرح نشدن جریان های روشنفکر و سکولار جریان عرب در کتاب اطلس رهبران را نیز از نواقص آن ذکر کرد و افزود: جریان های تندروی سلفی و وهابی پاسخی به جریان روشنفکری و سکولار جهان عرب محسوب می شوند.
معاون پژوهشی پژوهشکده تمدن توحیدی نیز در این مراسم با بیان اینکه کتاب اطلس رهبران مورد تحسین رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، افزود: پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی جمکران در راستای ماموریت های مطالعات تمدنی خود و گام نهادن در راستای تمدن سازی نوین اسلامی اقدام به تدوین و نشر این کتاب نموده است.
حجت الاسلام سیدعلی موسوی با بیان اینکه تمدن اسلامی به درازای تاریخ اسلام و تشیع دارای عمق و ظرفیت است، افزود: بر خلاف همه تلاش های اهل بیت (ع) بویژه امام صادق (ع) در فضای جامعه شیعی برای جلوگیری از تبدیل شدن مرزها و خطوط میان جامعه شیعی و اهل سنت به دیوارهای بلند رقم زدند تا جامعه اسلامی خود را به عنوان یک جامعه یگانه و یکتا ببیند، امروز این دیوارها تبدیل به خاکریزها شدند و در 2 جبهه مقابل هم در حال صف آرایی هستند.
وی افزود: مهمترین علت بروز اختلاف در بین اهل سنت و شیعه ناشی از نشناختن یکدیگر است، از این رو حوزه های علمیه در رفع این معضل نقش و تاثیر بسزایی دارند.
7403/ 6133/ 1064 خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: فرشاد محسن زاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1517 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار