چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 15 دی 1395 ساعت 09:13

سعودی بازنده اصلی بازی با قیمت طلای سیاه/ توافق هسته ای برگ برنده ایران در بازار نفت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بیروت – ایرنا – نفت از ارکانی است که در شرایط مختلف و با وجود گذشت روزها و سال ها، حضوری قوی و موثر دارد و قیمت طلای سیاه از عناصر اصلی است که در تعیین سرنوشت اوضاع اقتصادی جهان سهمی بسزا دارد.
به گزارش ایرنا، ازهمین رو دولت جدید لبنان تصمیم گرفته است درنخستین جلسه های خود پرونده قدیمی و سرنوشت ساز نفت وگاز را به سرانجام برساند وبه گفته « سعد حریری» نخست وزیر لبنان درهمین چارچوب این پرونده بخشی از وقت جلسه امروز (چهارشنبه) دولت لبنان را بخود اختصاص می دهد.
قیمت نفت در سال 2016 به حدی کاهش یافت که بیشتر کشورهای تولید کننده به ویژه رژیم سعودی که با کاهش برنامه ریزی شده قیمت نفت درصدد ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و روسیه از کشورهای حامی سوریه بود، متحمل پیامدهای منفی ناشی از آن شدند.
سحر جادوگر به خودش برگشت و ریاض زیر بار فشارهای اقتصادی و پولی و مشکلات سیاسی به کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک تن داد تا شاید قیمت هر بشکه نفت ولو به صورت جزئی و در حدی متوازن حفظ شود.
« حسن مقلد» سردبیر نشریه لبنانی « الاعمار و الاقتصاد» در گفت وگو با ایرنا از مولفه های اقتصادی و سیاسی سخن گفت که در افزایش و کاهش قیمت نفت تاثیر دارند.
در بعد اقتصادی، حسن مقلد تاکید کرد که میزان تقاضا طبق قاعده باید باعث بالا رفتن قیمت نفت می شد به ویژه اینکه چین دوباره جایگاه بزرگترین خریدار نفت را از آن خود کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: کاهش قیمت ها در سال 2016 با وجود این داده های اقتصادی، ناشی از یک عامل سیاسی یعنی بازی سعودی ها با قیمت ها برای اعمال فشار بر ایران و روسیه بود، اما این وضعیت وفق مراد آنها پیش نرفت.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ریاض امروز بیشترین تاوان را بخاطر این تصمیم و بازی اشتباه خود می پردازد تا جایی که کسری بودجه آن در سال 2016 به 92 میلیارد دلار بالغ شد و طبق آمارهای رسمی سعودی پیش بینی می شود سال آینده کسری بودجه 57 میلیارد دلاری در انتظار این کشور نفتی باشد.
به اعتقاد حسن مقلد، این رقم غیر واقعی است و باید مبلغ 17 میلیارد دلار وام قبلی و 20 میلیارد دلاری را که امسال سعودی به آن نیاز پیدا خواهد کرد به این مبلغ افزود.
حسن مقلد به برخی عوامل نوظهور در سال 2016 اشاره و تاکید کرد این عوامل در سال 2017 هم پا برجا خواهند بود و خود را بر بازار نفت تحمیل خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد:یکی از این عوامل امضای توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 است که ایران در نتیجه آن با از سرگیری تولید روزانه 3.7 میلیون بشکه سهم تاریخی خود در بازار جهانی نفت را بدست آورد وعلاوه برآن عراق هم با تقویت زیرساخت های نفتی خود با قدرت بیشتری در این بازار حضور پیدا کرده است.
این کارشناس لبنانی تاکید کرد:عراق و ایران دو بازیگر اصلی هستند که مانع از سیطره سعودی ها بر بازار نفت خواهند شد و از سوی دیگر باید منتظر ماند و دید دولت « دونالد ترامپ» چه رفتاری را با سعودی ها در پیش می گیرد، به ویژه اینکه نشانه هایی وجود دارد که دولت جدید آمریکا ، ریاض را نه یک متحد و هم پیمان بلکه دنباله رو واشنگتن می داند.
حسن مقلد بعداز یک حساب و کتاب در خصوص وضعیت سود کنندگان و خسارت دیدگان پرونده کاهش قیمت نفت، گفت: همه طرف ها متضرر شده اند اما بیشترین خسارت متوجه سعودی ها شده است به دلیل اینکه روسیه و ایران از توانایی بیشتری برای مقابله با شرایط ناشی از کاهش قیمت های نفت برخورداربوده اند و هستند.
وی افزود: روسیه ذخایر مالی کلانی در اختیار دارد که امکان ایستادگی را به آن می دهد و ایران نیز این روزها با موج سرمایه گذاران از کشورهای مختلف دنیا روبه روست و همچنین بنیه اقتصادی آن برخلاف سعودی، صرفا متکی به نفت نیست.
این کارشناس لبنانی تاکید کرد: اکنون مشخص شده است که ایران را نمی توان با سلاح نفت وادار به تسلیم کرد اما سعودی بیش از هر طرفی متضرر شده وعلاوه بر کسری روز افزون بودجه، هشت شرکت بزرگ آن در معرض ورشگستگی قرار گرفته اند.
« عبدالحلیم فضل الله » مدیر مرکز مشاوره ای برای مطالعات و اسناد در لبنان هم با اشاره به وضعیت قیمت نفت در سال 2017 گفت که: اکثر پیش بینی ها حکایت از افزایش بهای نفت در این سال دارد.
وی در گفت وگو با ایرنا افزود: اولا منافع کشورهای عضو اوپک ایجاب می کند بهای نفت بین 50 – 60 دلار برای یک بشکه باشد و یازده کشور خارج از اوپک هم برای افزایش پیدا نکردن سطح تولیدشان تعهد داده اند.
فضل الله با بیان اینکه« منافع همه این کشورها ایجاب می کند قیمت نفت در این سطح باقی بماند»، خاطرنشان کرد: سعودی که با کسری بودجه بالا مواجه است، نیاز دارد تا قیمت نفت بین 80 تا 90 دلار برای هر بشکه باشد تا شاید بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.
این کارشناس لبنانی، یک عامل مهم در ثبات قیمت نفت را کاهش تنش های منطقه ای دانست که نشانه های آن در میدان های مختلف در حال بروز است.
با این وجود فضل الله تاکید کرد: همواره امکان بروز عوامل منفی تاثیر گذار در قیمت نفت که مانع از بهبود قیمت می شود، وجود دارد و یکی از این عوامل منفی، بالا رفتن میزان نفت راهبردی انبار شده در ایالات متحده است.
وی خاطرنشان کرد: احتمال کاهش دوباره نرخ توسعه که در خلال سال گذشته شاهد آن بودیم ،وجود دارد و در صورت بروز این اتفاق، حجم تقاضا کاهش یافته و قیمت نفت نیز به تبع آن دچار افت می شود.
این کارشناس لبنانی تصریح کرد: همه این عوامل به عملکرد دولت جدید آمریکا و تکیه واشنگتن به نفت خلیج فارس و برنامه های احتمالی دونالد ترامپ درباره نفت صخره ای ارتباط پیدا می کند.
فضل الله در خصوص نفت لبنان و احتمال اتخاذ تصمیم های مهم در این باره در سال 2017 گفت: انتظار می رود گروه های لبنانی درباره قوانین ویژه نفتی و همچنین تصویب دو بخشنامه معروف مربوط به استخراج و تولید و تقسیم بلوک های نفتی به توافق برسند.
وی به یک مولفه مهم و ضروری اشاره کرد و آن آغاز دوره صدور مجوزهای فعالیت برای شرکت های دارای صلاحیت در این زمینه است.
این کارشناس لبنانی افزود: این اقدامات در صورت اجرایی شدن باعث می شود بخش نفت لبنان روی ریل قرار بگیرد.
فضل الله تاکید کرد که نباید مبالغه و بلند پروازی کرد چرا که تحقق این نکات مثبت به شرطی است که فضای مثبت سیاسی که این روزها در لبنان شاهد آن هستیم، ادامه پیدا کند.
درهر صورت باید منتظر نتایج جلسه امروز دولت لبنان بود تا بتوان در باره وضعیت پرونده نفت وگاز لبنان در سال 2017 پیش بینی و گمانه زنی نزدیک به واقعیت کرد.
خاورم*388*390* 1324** انتشار دهنده: فردین پازوکی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1136 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب