سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 15:49

سیاسی کردن مسائل فرهنگی و اخلاقی مانع ساماندهی معضلات می شود/در مساله گورخواب ها بزرگ نمایی شده است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دادستان کل کشور گفت: متاسفانه به مسائل فرهنگی و اخلاقی مقداری جنبه سیاسی، جناحی و حزبی می دهیم که خیلی کار را خراب تر می کند.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه دادستان سابق و جدید قم، افزود: امروز به شدت مورد تعرض و تهاجم فرهنگی دشمن هستیم و تهاجم فرهنگی هم اخلاق اجتماعی و فردی را هدف قرار می دهد.
وی با اشاره به این که در حوزه امنیت اخلاقی به طور قطع و یقین مشکل داریم، اضافه کرد: دشمن از راه های گوناگون این حوزه را با هدف تضعیف اعتقادها و اعتماد مردم هدف قرار داده است و شبیخون خود را عملیاتی می کند.
دادستان کل کشور تصریح کرد: دشمن می خواهد جوانان را به مسائل جنسی و اخلاقی سرگرم و درگیر معضلات مختلف از جمله اعتیاد کند و این خطر جدی است که جامعه را تهدید می کند و اگر مسئولان متوجه این خطر بزرگ نباشند ضربه می خوریم.
منتظری بیان کرد: اگر نسل جوان اعتقاد به اسلام، نظام، ولی فقیه و جمهوری اسلامی نداشته باشد سینه اش را در برابر دشمن سپر نمی کند.
وی با اشاره به این که مسئولان در جریان بسیاری از مسائل فرهنگی هستند، تصریح کرد: امروز خطر بزرگ فرهنگی و اخلاقی جامعه را تهدید می کند و بستر این تهدید نیز به طور کامل فراهم شده است.
منتظری یادآورشد فضای مجازی که می تواند بسیار مفید باشد، متاسفانه به خطر بزرگی تبدیل شده که جامعه را تهدید می کند.
دادستان کل کشور بیان کرد: امروز فضای مجازی و محتوای آن به گونه ای است که به طور قطع و مسلم یک آسیب جدی را به جامعه وارد می کند؛ یک واقعه ای است که می طلبد دست اندرکاران و مسئولان برای برخورد با این آسیب و عارضه عجیب اجتماعی اقدامی جدی داشته باشند.
وی افزود: در این فضا جسارت به دین، ائمه(ع) و شخصت های دینی به اوج رسیده و فضایی فوق العاده کثیف ایجاد شده است.
این مقام قضایی تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی انتظار ما این است که همه توان را برای امنیت اخلاقی جامعه فراهم و بسیج کنیم.
منتظری تصریح کرد: بزرگ ترین سرمایه نظام برای تداوم انقلاب اعتماد و اعتقاد مردم است که این سرمایه را نباید به خاطر مسائل جناحی، چپی، راستی، اصلاح طلبی و اصول گرایی از دست بدهیم.
وی تاکید کرد: وضعیت کشور از لحاظ امنیت سیاسی، عمومی و اقتصادی به برکت عنایات الهی، توجهات حضرت ولی عصر(عج)، تدابیر خردمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش دولتمردان و نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی خوب و از این لحاظ نمره کشور بسیار خوب است که دنیا نیز به آن اعتراف می کند.
وی با اشاره به ناامنی در کشورهای منطقه، گفت: امنیت نعمت بزرگ خداوند است که محصول زحمات فراوان نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است و مسئولان و مردم قدردان آنها هستند و وظیفه داریم تلاش کنیم تا این وضعیت حفظ شود.
منتظری بر آمادگی نیروهای اطلاعاتی امنیتی و قضایی برای برخورد با هرگونه اقدام ها علیه نظام اسلامی تاکید کرد.

* در مساله گورخواب ها بزرگ نمایی شده است
دادستان کل کشور در ادامه با انتقاد از بزرگ نمایی مساله معتادان متجاهر اطراف تهران، بیان کرد: این قضیه بسیار محدود و کوچک بود ولی عده ای از این معتادان اطراف تهران و آدم هایی که خانواده آن ها را طرد کرده است، عکس و گزارش تهیه و پخش کردند.
وی با بیان این که این افراد، انسان و دارای حقوق هستند و گرفتار اعتیاد و گورخوابی شده اند، افزود: رادیو و تلویزیون های بیگانه و شبکه های اجتماعی روی این قضیه مانور دادند و هنوز هم دارند می دهند؛ چرا ما به دست خودمان، خودمان را تضعیف می کنیم؟
دادستان کل کشور در ادامه با خوب ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در استان قم برای ساماندهی متعادان و راه اندازی مراکز ترک اعتیاد و درمان معتادان خاطرنشان کرد: این گونه مراکز در برخی استان ها وجود ندارد که معتادان را جمع کنند تا در جامعه رها نباشند.
وی تاکید کرد: دولت موظف است کمپ هایی فراهم و افراد را در آنجا درمان کند.
دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع)، گفت: بر اساس این روایت، برای تحقق عدالت که هدف فرستادن پیامبران و نزول کتاب بوده است، بستر و راهی نیاز است که اراده و قصد قوی داشتن، پیگیر بودن و میانه رو بودن اصول تحقق عدالت است.
منتظری اضافه کرد: تحقق عدالت باید در بستری نرم و آرام باشد و نیازمند بخشش و چشم پوشی است.
وی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی داعیه تحقق اهداف الهی را دارد، گفت: برقراری عدالت تنها از وظایف و تکالیف قوه قضاییه نیست، هر چند که قوه قضاییه می تواند برای تحقق آن محور باشد ولی بر اساس قانون قوای مجریه و مقننه، نیروهای اطلاعاتی، نظامی، امنیتی و انتظامی در تحقق عدالت و اقامه قسط مسئولیت دارند.
وی در ادامه با اشاره به تودیع و معارفه دادستان سابق و جدید قم، گفت: معتقدم دادستان هایی که بیش از 10 سال در مراکز استان ها خدمت کرده اند، باید تغییر کنند و این تغییر باید همراه با تحول باشد تا اهداف مدنظر محقق شود.
منتظری افزود: دادستان در مقام قضاوت و صدور حکم نیست، هر چند که سمت قضایی دارد، ولی عمده وظیفه دادستان مرجع تظلم خواهی عامه مردم و احقاق حقوق است.
وی خطاب به دادستان جدید قم تاکید کرد: یکی از مهم ترین شاخص های کاری شما باید تکریم ارباب رجوع باشد، به طوری که وقتی فردی وارد دادسرا می شود چه شاکی و چه متهم باشد، باید طبق قانون با وی برخورد کنید.
وی اضافه کرد: حرمت ارباب رجوع باید حفظ شود، حتی اگر وی مجرم باشد دادستان حق ندارد تندی کند و باید متناسب با جرم مرتکب شده مجازات شود.
منتظری با تاکید براینکه عوامل دادسرا باید با کمال احترام با ارباب رجوع برخورد کنند و نباید با فردی تندی کنندی، افزود: هر چند که همه می دانیم مجرمان به ویژه مجرمان حرفه ای انواع حیله ها را برای پرده پوشی به کار می برند اما این دادستان و دادیار است که باید با تجربه و سیاست قضایی مسائل را پیگیری کنند و پی به حقیقت ببرند.
وی با بیان اینکه دادستان باید نسبت به حقوق جامعه که شاکی و مدعی خصوص ندارد اهتمام جدی داشته باشد، تصریح کرد: تا قبل از تصویب قانون آیین دادرسی جدید در سال گذشته، نواقص و اشکلاتی در حوزه اختیارات دادستان در عرصه حقوق عمومی وجود داشت.
وی با تاکید بر مقابله و مبارزه جدی با عوامل اختلال گر امنیت جامعه، گفت: دادستان وظیفه دارد با دوراندیشی و تدبیر نسبت به مسائل کلان جامعه و شهر برنامه ریزی کند.
وی تصریح کرد: در جامعه واقعیت هایی وجود دارد که ما مسئولان قضایی، اطلاعاتی، امنیتی و نظامی نباید از چشم دور بداریم، باید آن ها را به درستی ببینیم، نه بزرگ تر و نه کوچک تر از آنچه که هست.
دادستان کل کشور ادامه داد: بزرگ تر و کوچک تر دیدن این مسائل از آنچه که هست و هم نایده گرفتن آن ها خطرناک است.
وی بر برنامه ریزی مسائل کلان جامعه بر اساس واقعیت ها تاکیدکرد وگفت: دادستان به عنوان مدافع حقوق عامه در برخورد با مسائل با تدبیر و دور اندیشی، ممکن است جاهایی که تصمیم قاطع نگیرد به جامعه خسارت بزند و یا ممکن است در برخی موارد تصمیم عجولانه بگیرد که باز هم به جامعه خسارت وارد کند.
دادستان کل کشور با بیان این که ابزار لازم در قانون برای دادستان در راستای برقراری امنیت در قانون پیش بینی شده است، گفت: دادستان برای ایجاد امنیت ابراز لازم و کافی را دارد و وقتی چنین ابزار، دستگاه ها و توانمندی هایی در اختیار دادستان است، از وی پذیرفته نیست که در شهر شاهد ناامنی باشیم.
منتظری خاطرنشان کرد: نیروهای انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بر اساس قانون در مواردی که لازم باشد به عنوان ضابط قضایی نقش دارند.
وی تاکید کرد: امنیت جانی، مالی، اقتصادی، اخلاقی و سیاسی به عنوان مهم ترین حوزه های امنیتی است و دادستان برای صیانت از آن ها موظف است.
این مقام قضایی با تاکید بر برخورد قاطع با متجاوزان به جان مردم، تصریح کرد: دادستان باید تمام توانایی خود را در این عرصه به کار ببرد.
منتظری با اشاره به این که دادستان باید زمینه امنیت اقتصادی را نیز فراهم کند، یادآور شد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بستر امنیت فراهم شود، اگر جامعه از لحاظ اقتصادی دارای آسیب باشد، رشد نمی کند.
وی با بیان این که قم ام القرای جهان اسلام و مرکز حوزه دینی و استقرار مرجعیت شیعی است، بیان کرد: همه مسئولان امر به این معنا توجه دارند.
دادستان کل کشور افزود: از هر جهت جایگاه مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه و مردم این شهر محفوظ و محترم است.
وی با اشاره به سالروز حادثه 19 دی نیز، گفت: این روز یادآور خاطره انقلابی است که از 19 دی آغاز شد و جرقه اش در شهر مقدس قم زده شد و به سرعت در ظرف یک سال سراسر کشور را فرا گرفت.
منتظری افزود: 19 دی 56 منتهی به 22 بهمن 57 شد و به تعبیر امام راحل (ره) انقلاب اسلامی، انفجار نور بود.
آیین تودیع و معارفه دادستان قم امروز سه شنبه با حضور استاندار رئیس کل دادگستری، مسئولان استان قم و برخی قضات دیوان عالی کشور در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم برگزار شد.
در این آیین حکم دادستانی قم از سوی دادستان کل کشور به مهدی کاهه ارائه شد و با اهداء لوح از زحمات مصطفی برزگر گنجی دادستان سابق قم تجلیل شد.
/2085/ 1200 خبرنگار: سمیه حیدری * انتشاردهنده: علی شریفی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1175 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار