چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 14:45

17 گروه نمایشی به بخش هویت بصری تئاتر فجر راه یافتند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
17 گروه راه یافته به مسابقه هویت بصری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در این دوره از جشنواره 34 طراح گرافیک (هفت گروه 2 نفره و 20 طراح گرافیک انفرادی) متقاضی شرکت در مسابقه هویت بصری بودند که در نهایت 17 گروه نمایشی از 21 طراح گرافیک (11 طراح انفرادی و 5 گروه طراح 2 نفره) به بخش مسابقه و نمایشگاه راه پیدا کردند.
الهام همت (شایا)، امیر مصباحی(صورتک)، ایمان ارضی (گروه تئاترسیماچه)، آرمان کوچکی (تازه)، خیام مویدی (ققنوس)، سروش حیدری (مردم)، سعید خالقی (استوویداتو)، سهند بادلی(سکوت)، سینا افشار(اندیشه یکم)، کمال کچوئیان (چهره)، مسعود زمانی (معاصر) از طراحان گرافیک راه یافته به بخش انفرادی هستند.
همچنین در بخش گروهی طراحان گرافیک اسامی بابک صفری ونهال تحویل داری (بچه‌های ایران)، سعید رضوانی و مریم فرهادی (گروه تئاترمهتاب)، سمیرا عدلی پور و کمال کجوئیان(تک)، کارنگ طیاری و پونه صادق‌زاده (تماشا و تم )، نوری عابدی و الهام خدابندلو(تماشاخانه باران) اعلام شده است.
ر اساس این خبر، به طراحان راه یافته به مسابقه بابت هویت بصری هر 17 گروه نمایشی طبق فراخوان کمک هزینه تعلق خواهد گرفت.
آثار راه یافته به مسابقه همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر فجر در قالب نمایشگاهی در خانه هنرمندان ایران به نمایش در خواهد آمد و به طراحان راه یافته، کتاب مسابقه اهدا خواهد شد.

* فرانسوی‌ها با دو نمایش به ایران می‌آیند
دو نمایش«جهش» و«شاخص» آثاری هستند که ازکشور فرانسه در بخش بین‌الملل این دوره از سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاترفجر به صحنه می‌روند.
«جهش» کاری از گروه تئاتر«تاک اُ تاک» به نویسندگی و کارگردانی بریس بوتان است و سرگذشت سه کاوشگر روسی را روایت می‌کند که می‌خواهند اولین انسان‌هایی باشند که به کره ماه پا می‌گذارند. این نمایش یک کار خیابانی و سرگرم کننده است که با استفاده از تکنیکی ساده و جدید و با استفاده از پاهای هیدرولیکی اجرا می‌شود.
این نمایش 25 دقیقه ای به نویسندگی و کارگردانی بریس بوتان، همچنین نمایش«شاخص» دیگر نمایشی است که ازکشور فرانسه و گروه نمایش «پیرامید» به‌عنوان کار گروهی از کشور فرانسه به صحنه می‌رود.
این نمایش متکی بر زبان بدن است و قوت توانایی کار معطوف به تصاویری است که از سوی گروه اجرا کنندگان پدید آمده است. این اثر نمایشی بدون دیالوگ اجرا می‌شود و به سمت تئاتر فیزیکال میل بیشتری پیدا کرده است.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است که در سالنی که یک کتابخانه بزرگ در داخل آن قرار گرفته است، پنج قهرمان این نمایش، درباره نقش کتاب در زندگی خود صحبت می‌کنند.
گروه نمایش پیرامید سال 1999 تاسیس شده و اجرای نمایش‌های «سلول‌ها» (2001)، برنده جایزه مکاشفه در جشنواره لا ویت، «ما کلیشه نیستیم»، (2008) «ساختمان»(2009، برنده جایزه مردمی و جایزه سوم هیات داوران جشنواره سینودال، «مونیما»،«کافه باله» و ... را در کارنامه خود دارد.

* جشنواره تئاتر فجر اسیر نگاه تکراری داوران نشود
کارگردان تئاتر گفت: جشنواره تئاتر فجر برای قضاوت آثار نیازمند نظریات و نگاه‌های نو از سوی پیشکسوتان بوده و در زمینه انتخاب و داوری نیازمند همکاری با جوانان مستعد در این عرصه است.
این کارگردان تئاتر که در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته افزود: متاسفانه هر جشنواره‌ای به مرور زمان در بخش داوری دچار دیدگاه‌های تکراری می‌شود و در همه این سال‌ها قضاوت آثار نمایشی با یک نگاه خاص جلو می‌رود که چنین رویدادی باید به طراوت و تازگی برسد.
وی ادامه داد: هیچ الزامی ندارد که همیشه در ترکیب هیات داوران هنرمندان پیشکسوت حضور داشته باشند بلکه باید از جوان‌های مستعد در این عرصه هم استفاده کرد تا نگاه آنان هم به این بخش اضافه شود.
به گفته وی جشنواره نیازمند حضور پیشکسوتانی برای نقد آثار است که نگاهشان را به‌روز کرده باشند تا دیگر شاهد این روند تکراری نباشیم.
گوران با بیان اینکه باید برای رقابت با دیگر آثار بین‌المللی، امکانات موجود تئاتر خودمان را در نظر بگیریم، یادآوری کرد: در جشنواره‌های دوره قبل یکی از آثاری که در بخش بین‌الملل بهترین اجرا را داشت، نمایش «هملت» بود، اما برای رقابت با چنین آثاری باید حتما امکانات موجود در کشور خود را برای فعالیت در این عرصه در نظر گرفت.
کارگردان نمایش «شب آوازهایش را می‌خواند» با اشاره به تاثیر جشنواره در تئاتر کشورمان اظهار کرد: برگزاری جشنواره تئاتر فجر به مراتب همیشه تاثیرات مثبت خود را داشته و تا کنون توانسته راهی را برای جوانان مستعد و فعال در این عرصه باز کند تا بیشتر شناخته شوند.

* ابراهیم پشت‌کوهی در راه جشنواره‌های استانی
نمایش «تنها هملت می‌داند سگ چرا پارس می‌کند مکبث» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی طی روزهای 18، 21 و 26 دی ماه در 3 شهر یزد، مازندران و مشهد روی صحنه می‌رود.
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی اجرا می‌شود و روایت‌گر نمایشنامه مشهور «مکبث» در فضای جنوب ایران و تلفیق آن با آیین زار است.
در این نمایش محمد سایبانی، داود اسلامی، بهرنگ عباسپور، حسین اصیلی، بهنام پاییزه، بهروز عباسی، الهام اسکندری، سارا شاهی، پیمان بخش به ایفای نقش می‌پردازند.
ابراهیم پشت کوهی درباره اجرای تئاتر در شهرهای مختلف خاطرنشان کرد: اجرای امیدوارم برنامه‌ریزی هایی صورت گیرد که تعامل و ارتباط میان هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌های میزبان استانی بیشتر شود، اگر کارها با برنامه‌ریزی دقیق‌تر انجام شود و اطلاعاتی در این زمینه به گروه‌های اجرایی داده شود، خیلی بهتر از اینها خواهد بود.
این کارگردان درباره استقبال تماشاگران از نمایش‌هایی که در شهرهای مختلف اجرا می‌شوند، گفت: استقبال تماشاگران خوب و امیدوار کننده است. به نظر من برای بهتر شدن این روند اگر تبلیغات خیلی جامع‌تر برگزار شود، تاثیرات بهتری دارد و با فراهم کردن فضای خوب اجرایی برای گروه‌ها، تعداد تماشاگران نیز بالطبع بیشتر و استقبال چند برابر افزایش خواهد یافت.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه اجرا در شهرهای مختلف نباید مختص جشنواره فجر استانی باشد، ادامه داد: امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اجرای نمایش‌های مختلف در اکثر نقاط ایران باشیم و این روند در طول سال نیز برگزار شود و فقط مختص یک مقطع یا جشنواره تئاتر فجر نباشد.

* حضور نمایندگان 22 کشور شبکه بین‌المللی هنرهای نمایشی در جشنواره تئاتر فجر
نمایندگان 22 کشور شبکه بین‌المللی هنرهای نمایشی معاصر با 22 نمایندگی از کشورهای دنیا در جشنواره‌ تئاتر فجر حضور می‌یابند.
مهرداد رایانی مخصوص مدیر امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی و جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرد: شبکه بین‌المللی هنرهای نمایشی معاصر IETM امسال با 22 عضو و نمایندگی در کشورهای گوناگون همچون دانمارک، نروژ، بلژیک، هلند، سوییس، آلمان، اسپانیا، اسلوانی، فرانسه، ترکیه، مصر، ایتالیا، مجارستان و... به جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر خواهند آمد.
رایانی مخصوص افزود: ارتباطات اولیه با این تشکل از یک سال پیش آغاز شد و حتی قرار بود نشستی مابینِ مجموعه‌ی مرکز هنرهای نمایشی و مدیران ارشد این شبکه، اوایل امسال در بیروت برگزار شود که این نشست به دلیلِ تراکم‌ِ برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی رخ نداد؛ اما سرانجام این ارتباطات و مذاکرات، فرصتی برای هم‌اندیشی و حضور این شبکه‌ ارتباطی در تهران و جشنواره‌ بین‌المللی تئانر فجر شد .
مدیر بین‌الملل جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر درباره برنامه‌ حضور مدیران و اعضای شبکه بین‌المللی هنرهای نمایشی معاصر در جشنواره امسال گفت: دیدنِ نمایش‌های روی صحنه ارتباط با هنرمندان تئاتر ایران، برگزاری نشستِ عمومی با تهیه‌کنندگان و کارگردانان تئاتر در روز پنجشنبه هفتم بهمن ماه، هم‌اندیشی با مدیران تئاتر ایران از جمله برنامه‌های تنظیم شده برای این گروه از نمایندگانِ کمپانی‌های اروپایی است.
وی افزود: هدف ما ارتباط بی‌واسطه‌ هنرمندان با نمایندگان و کمپانی‌های اروپایی است و در این باره تلاش می‌کنیم تا همراه با همدلی هنرمندان خود را به روز کنیم و وضعیتِ فعالیت‌های هنری را گسترش دهیم. رایانی مخصوص حضور این شبکه را یکی از گروه‌های حاضر در جشنواره‌ امسال خواند و وعده داد تا فهرست کامل‌تری را در روزهای آتی اعلام کند.
شبکه بین‌المللی هنرهای نمایشی معاصر یکی از قوی‌ترین شبکه‌های ارتباطی برای تولید و عرضه‌ تئاتر است و از سال گذشته ارتباط با کشورهای آسیایی را مدنظر قرار داه است. این گروه در بهار سال گذشته به کشور لبنان (بیروت) سفر کرده بودند. وحید عیوض‌زاده (ایرانی‌تبار) و از کارگردانان جوان و سابق کشورمان، یکی از نمایندگی‌های این تشکل را به عهده دارد.
فراهنگ**7561** 1823 دریافت کننده: سارا کریمیان * انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1151 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب