سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 14:42

اهمیت استفاده از ظرفیت موزه های علوم و فناوری برای کمک به آموزش

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران با انتقاد از فرآیند آموزش و پرورش در کشور گفت: برای کمک به فرآیند آموزش کشور باید موزه های علوم و فناوری در اولویت قرار داده شوند، این موزه ها به مثابه دانشگاه های عمومی برای فرآیند آموزش خواهند بود.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سیف الله جلیلی روز سه شنبه در آیین آغاز به کار ششمین همایش ملی موزه علوم وفناوری در محل موزه ملی ایران افزود: موزه ها در سیر تحول آنها، ابتدا نقش مراکز تفریحی برای مردم را داشتند، بعدها به عنوان مراکز علمی درنظر گرفته شدند و اکنون به عنوان مراکز آموزشی دیده می شوند.
وی با اشاره به این که در قرن 18 میلادی موزه ها به شکل علمی و امروزی درآمدند، بیان کرد: از قرن 18میلادی به بعد استفاده از موزه ها درآموزش و پرورش باب شد و در این زمینه کشورهای بلژیک، انگلستان، آمریکا و سوئد پیشرو بودند.
جلیلی اظهارکرد: از سال 1964 که اولین تعریف از موزه ها ارایه شد، تا کنون تعاریف از موزه به مرور تغییر کرده است، در تعریف اولیه موزه، محلی برای جمع آوری اشیاء بیان شد، اما به مرور و با تاکیدی که بر نقش موزه ها در آموزش علوم در قرن بیستم شد و این جریان ادامه یافت، بر نقش موزه ها در علوم و فناوری افزوده شده است.
وی ادامه داد: در قرن 21 نقشی که برای موزه ها در نظر گرفته شد و می توان آن را برای موزه علوم و فناوری ایران نیز درنظر گرفت، نقش آموزشی به عنوان نقش اساسی و پر رنگ است.
جلیلی اظهار کرد: موزه های علوم و فناوری به عنوان دانشگاه های عمومی برای فرایند آموزش در تمام سطوح خواهند بود، فرآیند آموزش در کشور اصلا مناسب نیست، شیوه های آموزشی مورد استفاده در کشور نه تنها قرن بیست و یکمی نیست بلکه قرن بیستمی هم نیست، کتاب های درسی طوری طراحی شده اند که مفاهیم تئوری و نظری را به دانش آموزان و دانشجویان بیان می کنند و کمتر به آمادگی آنها برای حضور در جامعه توجه شده است.
به گفته وی، آماده سازی برای تست زنی تنها مهارتی است که به دانش آموزان آموخته می شود درصورتی که هدف باید آماده کردن دانش آموز برای حضور در جامعه و تربیت یک شهروند باشد.
وی ادامه داد: نباید در دوران دبیرستان از دانش آموزان یک فیزیکدان بسازیم، بلکه باید نسلی را تربیت کرد که با مفاهیم عملی برای حضور در جامعه آشنا باشند نه این که انها را فقط با یک سری مفاهیم نظری که شاید چندان هم مورد استفاده قرار نگیرند، آشنا کنیم.
جلیلی گفت: یک سری از کشورها با توجه به اهمیت موزه های علوم و فناوری، موزه های علوم و فناوری در حال ظهور و آینده دارند در صورتی که ما به علوم حال نیز کمتر توجه کرده ایم.
وی گفت: موزه های علوم می توانند مرکز خلاقیت و نوآوری و محلی برای رشد ایده های خلاقانه باشند و حتی می توانند اشتغال ایجاد کنند، در کشور آمریکا بیش از 450 هزار نفر فقط در بخش موزه های علوم و فناوری مشغول به کار هستند.
وی گفت: کمک به اقتصاد دانش بنیان از طریق کارآفرینی و آموزش از دیگر نقش های موزه های علوم و فناوری است، آنچه برای کشور سرمایه است و می توان آینده را بسازد، نیروی انسانی آن است.
وی با اشاره به این که کشور چین نیز 3 هزار و 600 موزه و مرکز علم دارد و فقط در سال 2011 بیش از 400 موزه در آن افتتاح شد، ادامه داد: موزه ها ارتباط مستقیمی با تغییرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورها دارند، موزه علوم و فناوری برای پیشرفت پایدار کشور بسیار ضروری است و باید روی آن سرمایه گذاری شود.
در همایش ملی موزه علوم و فناوری همچنین از لوگوی جدید موزه ملی علوم و فناوری ایران رونمایی شد، این لوگو پس از تصویب ملی شدن موزه علوم و فناوری ایران با کمک انجمن گرافیک ایران در یک فراخوان، طراحی شده است.
علمی **9340
خبرنگار : منیر ابراهیمی زاده*انتشار: زهره محتشمی پور
همکاران گروه علمی سلام
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

اطلاعات تکميلي

خواندن 973 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار