سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 08:22

ابتکار: ناشران کتاب های نخوانده

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«ناشران کتاب های نخوانده»، «اصلاحات روی خط انتخابات»، «اوراق خزانه علیه بازار سرمایه» و «عقیم سازی در دادگاه اخلاق» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره سه شنبه 14 دی است.
** ناشران کتاب های نخوانده
از اقدامات موثر علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، احیای پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان و انجام موج سوم آن است که پس از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد متوقف شده بود. در این پیمایش که مساله کتابخوانی و سرانه مطالعه هم بررسی شده، اطلاعاتی درباره میزان مطالعه آورده شده است. بر اساس این پیمایش، میزان کتابخوانی ایرانیان در شبانه روز به طور متوسط 12.33دقیقه است و 57.7 درصد از ایرانیان کتاب غیردرسی نمی‌خوانند. . در بخش دیگری از نتایج این پیمایش آمده است که استان همدان با حدود 25.5 دقیقه در شبانه روز بیشترین و استان‌های اردبیل و فارس با نزدیک 4 دقیقه کمترین میزان کتابخوانی را دارند.در این میان بیش از 12هزار و 700 پروانه نشر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای درخواست‌کنندگان ورود به صنعت نشر صادر شده است، عددی عجیب در برابر سرانه مطالعه و تیراژ پایین کتاب در ایران. براساس آنچه در سایت خانه کتاب آمده است، رقمی نزدیک به 4هزار ناشر فعالیت می‌کنند که حداقل سالی یک کتاب منتشر کرده‌اند و آنچه باقی می‌ماند عددی عجیب است؛ بیش از 8 هزار و 700 پروانه نشر بدون استفاده و این در حالی است که براساس آمارهای غیررسمی سرانه مطالعه در ایران پایین است و نشان آن را هم شمارگان پایین کتاب و وضعیت بد فروش آثار در کتابفروشی‌ها اعلام می‌کنند.

**اصلاحات روی خط انتخابات
انتشار خبر بررسی چگونگی تعامل فراکسیون امید با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ازسوی سخنگوی این فراکسیون نشان از تصمیم امیدی‌ها برای حضور جدی و اثرگذار در دو انتخابات پیش‌رو دارد. تعامل امیدی‌های مجلس با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را به‌نوعی می‌توان اعلام موضع آنها در حمایت از روحانی به‌عنوان تنها کاندیدای انتخاباتی معرفی‌شده ازسوی اصلاح‌طلبان برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دانست. این خبر در حالی رسانه‌ای شد که تعدادی از اعضای این فراکسیون از برگزاری آن اظهار بی‌اطلاعی کرده و معتقد هستند که این تصمیمات در شورای مرکزی این فراکسیون اتخاذ می‌شود. آنها بر این مهم تاکید کردند که اعضای این فراکسیون همگی خواهان حرکتی منسجم حاصل خرد جمعی در انتخابات هستند و در این مورد اقدامات فردی به هیچ‌عنوان مورد قبول نیست ضمن‌اینکه در این مسیر همسو با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حرکت خواهند کرد. آنها یادآورشدند که تعامل فراکسیون امید با این شورا امری قطعی بوده چراکه ریاست هر دو آن را محمدرضا عارف برعهده داشته و تعدادی از اعضای این فراکسیون در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان عضویت دارند.برخی از اعضای فراکسیون امید با اطمینان از حمایت قطعی این فراکسیون از حسن روحانی معتقدند که ضروری است که همه کوشش‌ها در انتخابات پیش‌رو درجهت حمایت از رییس دولت تدبیر و امید صورت بگیرد که در این دوره از دولت تمام تلاش خود را به‌کار گرفت و بهترین نتیجه را هم به‌دست آورد و با موفقیت در انتخابات آتی این فرصت در اختیارش قرار می‌گیرد که سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که برای دوره بعد در نظر دارد اجرایی کند.

**اوراق خزانه علیه بازار سرمایه
برطبق نامه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که در تاریخ 8 دی ماه سال جاری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد، قرار بر این شد که مبلغ 5/14 هزار میلیارد تومان از بودجه سال 96 به انتشار اوراق خزانه اسلامی تعلق داده شود.بنابراین براساس مصوبه هیئت دولت، وزارت اقتصاد مجاز به انتشار 14 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی شد که 8500 میلیارد تومان آن به صورت یکساله و 6 هزار میلیارد تومان با سررسید دو ساله منتشر خواهد شد.براساس لایحه بودجه سال 96، دولت مجاز است به منظور تسویه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای، به سقف 7500 هزار میلیارد تومان به طلبکاران واگذار کند. همچنین به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه داری کل کشور، به دولت اجازه داده شده است تا مبلغ 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت دار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور کند.اسناد خزانه که به نوعی زیرمجموعه اوراق بهادار است، بیانگر تعهد دولت‌ها به بازپرداخت مبلغ اسمی بدهی آنها در آینده است. اسناد خزانه مرسوم در دنیا توسط دولت به رقمی کمتر از قیمت اسمی به خریداران فروخته شده و از منابع مالی حاصل از فروش، بدهی‌های دولت پرداخت می‌شود اما به دلیل اشکالات فقهی وارد بر این روش، دولت جمهوری اسلامی ایران، این اوراق را صادر و به شکل مستقیم به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند.

**عقیم سازی در دادگاه اخلاق
انتشار گزارش گورخواب‌های نصیرآباد در روزهای گذشته بهانه‌ای شد تا سر و صدای طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی از گوشه و کنار به گوش برسد. از اسکان آن‌ها در یک گرمخانه تا موضع‌گیری رئیس جمهوری و حضور رئیس دفتر وی در محل گرمخانه. در این میان اما، رویکردهایی به وجود آمد که شاید از موضوع اصلی هم نگران‌کننده‌تر بود. رویکردهایی که حکایت از نظرگاهی تاریخی مبتنی بر تحلیلی خطا دارد. از نظر این گروه عقیم‌سازی زنان حاشیه‌نشین، کارتن‌خواب و گورخواب به عنوان یک اقدام عملی کارآمد تلقی شده و سعی دارند از این طریق از زاد و ولد این گروه اجتماعی ممانعت کنند. تجربه‌ای که پیشترها نیز در کشورهای مختلف آزموده شده و ناکارآمدی آن به اثبات رسیده است. در چنین طرح‌هایی مسئله حاشیه‌نشینی، تبعات، پیامدها و روش‌های مقابله با ناهنجاری‌های حاصل از آن در بستری بدون توجه به اقتضائات اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. شاید مطالعه رفتارهای مشابهی که در دیگر کشورها طی ادوار مختلف روی داده در این خصوص کارساز باشد.کشورهای غربی و آزاد، عموماً به اعتبار اعتقاد شهروندان خود نسبت به رفتارهای انسانی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های دموکراتیک شناخته می‌شوند. پروسه دموکراتیزه شدن این کشورها حداقل سابقه‌ای دویست ساله به دنبال دارد و مهمترین عاملی که مفهوم دموکراسی را ملموس و دست یافتنی می‌سازد، حضور و ابتکار مردمی است که ناهنجاری‌های جامعه خود را نه تنها به درستی می‌شناسند، بلکه برای کاهش یا از بین بردن آنها به شکل‌های مختلف از جمله ایجاد جنبش‌های مردمی، استفاده از امکانات مطبوعاتی، متحد ساختن آرای عمومی و نهایتاً شرکت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی فعال می‌شوند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی
پژوهشم**9370**2002

اطلاعات تکميلي

خواندن 1454 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار