چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 13 دی 1395 ساعت 18:48

رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/ 13 دی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تعامل روسیه و ایران اهرم نجات سوریه از دام توطئه؛ بمباران مواضع تروریست ها در شمال سوریه توسط جنگنده های ترکیه و روسیه؛ توجه رسانه‌های چین به تلاش‌های ایران، روسیه و ترکیه برای مذاکرات صلح در سوریه؛ هلاکت یکی دیگر از سرکرده های گروه تروریستی جبهه النصره؛ تسلط ارتش سوریه بر مقر گردان موشکی در غوطه شرقی و سفر نخست وزیر سوریه به حلب؛ از خبرهای مهم روز دوشنبه سوریه است.
** نماینده مجلس اجتماعی و مدیرعامل موسسه ابتکارها و تحقیقات سیاست خارجی روسیه، گفت که همگرایی های هوشمندانه تهران و مسکو، سوریه را از دام نقشه های توطئه آمیز ائتلاف غربی-عربی ضدسوری نجات داد.
به اعتقاد نویسنده کتاب 'آمریکا-روسیه: فرهنگ جنگ سرد، ناتو، افسانه ها و واقعیت'، غرب و آمریکا از هیچ تلاشی برای حفظ کانون تنش در سوریه فروگذار نمی کنند و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی در اجرای نقشه های ضدسوری و تامین هزینه های هنگفت آن به واشنگتن و متحدانش کمک می کنند.

** نخست وزیر فرانسه از روسیه خواست تا با توقف اقدام های نظامی خود در سوریه، به آتش بس شکننده ای که به ابتکار این کشور و ترکیه برای پایان بخشیدن به درگیری های شش ساله سوریه برقرار شد، احترام بگذارد.
برنار کزنوو با محکوم کردن قاطعانه هر اقدام روسیه در سوریه که به ادامه درگیری ها منجر شود، نسبت به ادامه گفت وگوها میان نیروهای سوری و برقراری آتش بس در سوریه ابراز امیدواری کرد.

** جنگنده های نیروی هوایی ترکیه و روسیه، مواضع گروه تروریستی ـ تکفیری داعش در شمال سوریه را مورد هدف قرار داده و بمباران کردند.
در اطلاعیه منتشره در تارنمای رسمی ستاد فرماندهی ارتش ترکیه، در این عملیات 111 هدف مورد حمله قرار گرفت و دست کم 22 نفر از عناصر داعش به هلاکت رسیدند.

** رسانه های گروهی چین با انتشار گزارش‌های مختلف، تلاش‎های ایران، روسیه و ترکیه برای انجام مذاکرات صلح و برقراری آتش بس در سوریه را جدی و قابل توجه دانستند.
‌وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه در نشست اخیر خود در مسکو برای پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری - سوری در آستانه پایتخت قزاقستان توافق کردند و انجام این توافق از دیدگاه رسانه‌های کشور چین ارزشمند توصیف شده است.

** بنا به گزارش های منتشره از سوی منابع خبری، بامداد امروز 'ابو عمر الترکستانی' از اعضای ارشد گروه تروریستی جبهه النصره در حمله یک پهباد ناشناس به خودروی حامل وی در مسیر ادلب – باب الهوی – حزانو کشته شد.
در حمله این پهباد همچنین چهار نفر دیگر از اعضای گروه تروریستی جبهه النصره به همراه ابو عمر الترکستانی کشته شده اند.

** صفحات گروه های مخالف دولت سوریه در شبکه های اجتماعی از تسلط ارتش سوریه بر مقر گردان موشکی در شهرک حزرما در غوطه شرقی خبر دادند.
این خبر هنوز از سوی نهادهای رسمی سوریه تایید نشده است، لیکن مخالفان سوری روز چهارشنبه گذشته به عقب نشینی در مناطقی از غوطه شرقی دمشق اعتراف کردند.
براساس نوشته های مخالفان سوری، ارتش سوریه توانست در یک درگیری شدید در مثلث البحاریه - میدعانی - حزرما 25مزرعه و مجتمع مسکونی را آزاد کند.
همچنین یگان های ارتش سوریه توانستند وارد روستای عین فیجه در غرب دمشق شوند.

**‌ 'عماد خمیس' نخست وزیر سوریه به دستور رئیس جمهوری این کشور و در راس هیاتی بلند پایه برای اطلاع از وضعیت اقتصادی و خدمات رسانی وارد شهر حلب شد.
شهر حلب از شامگاه 2 دی ماه همزمان با خروج آخرین گروه از تروریست ها و خانواده های آن ها از محله های شرقی این شهر، به کنترل کامل ارتش سوریه درآمد.
خاورم**7074**1144
گزارش: مینا غفرانی آذر* انتشار دهنده: علیرضا جباری

اطلاعات تکميلي

خواندن 1410 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب