چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 13 دی 1395 ساعت 11:54

عصر طلایی تمدن اسلام در کتاب 1001 اختراع

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیر تولید کتاب 1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما گفت: این کتاب با آشکار کردن اختراعات مسلمانان و اهمیت آن‌ها در گذشته و جهان امروز، عصر طلایی تمدن اسلام را معرفی می کند.
هفته گذشته در ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه هنری برگزار شد، از میان یکهزار و 654 اثر رسیده در گروه کودک و نوجوان، کتاب «1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما» از کاظم طلایی به عنوان کتاب شایسته تقدیر تجلیل شد.
طلایی روز دوشنبه درباره ویژگی های این کتاب به خبرنگار معارف ایرنا گفت: کتاب 1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان از عصر طلایی تمدن اسلام، یعنی قرن اول تا دهم هجری حدود 600 تا 1600 میلادی پرده برمی‌دارد که در این دوران، مسلمانان در زمینه‌های گوناگونی چون پزشکی، مکانیک، نقشه‌ کشی، شیمی، تعلیم و تربیت، مهندسی، معماری و نجوم پیش‌گام و پیشتاز در جهان بودند.
وی با بیان این که منظور از هزار و یک میراث، تعداد زیاد اختراعات مسلمانان است، افزود: این کتاب تالیف پروفسور سلیم الحسنی متولد 1319هجری شمسی در بغداد و استاد بازنشسته مهندسی مکانیک و استاد افتخاری گروه زبان‌شناسی و تمدن در دانشکده علوم انسانی دانشگاه منچستر انگلستان است.
طلایی اضافه کرد: این پروفسور که ریاست بنیاد علم، فناوری و تمدن (FSTC) را نیز بر عهده دارد، بنیان‌گذار وبگاه دانشگاهی www.MuslimHeritage.com و سرپرست نمایشگاه 1001 اختراع مسلمانان در یک برنامه آموزشی جهانی است و تاکنون بیش از 200 مقاله در مجله‌های معتبر بین‌المللی و چندین کتاب ارزشمند از او به چاپ رسیده است.
وی افزود: ترجمه این کتاب به صورت تخصصی توسط کارشناسان مختلف همچون سیاوش شایان در حوزه جغرافیا، محمد کرام الدینی در حوزه زیست شناسی، سعید علی تاجر در حوزه معماری، منصور ملک عباسی در موضوع نجوم و افسانه حجتی طباطبایی در حوزه مد و لباس انجام شده و ویراستاران علمی نیز حجت الحق حسینی و مرتضی گوهری پور هستند.
مدیر تولید 1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما گفت: استاد الحسنی در سال 2001 میلادی توانست برترین جایزه فضل ‌الرحمان خان را در رشته دانش و فناوری دریافت کند و او در 20 سال گذشته به شناخت و ترویج ریشه‌های فرهنگی علوم برای اتحاد جامعه انسانی، درک بین فرهنگی و صلح جهانی علاقه‌مند شده و جنبشی جهانی برای نشان دادن گذشته و بازنمایی راه‌های برقراری ارتباط مسلمانان با جهان معاصر ایجاد کرده است.
وی افزود: این جنبش که در ترویج اتحاد هرچه بیشتر ادیان و فرهنگ‌ها بسیار موفقیت‌آمیز بوده، بازگوکننده آن است که در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی، مسلمانان، یهودیان و مسیحیان با هم و در نهایت همراهی، برای توسعه جامعه انسانی همکاری داشته‌اند.
این نویسنده گفت: به عنوان نمونه چه عنصر مشترکی میان دانه‌های قهوه، چاقوی جراحی، طاق‌ها و رصدخانه‌ها وجود دارد یا ایدۀ پرواز از کجا به ذهن لئوناردو داوینچی راه یافت و یا این که چه کسی روکش کپسول خوراکی را اختراع کرد و فیبوناتچی در کجا آموخت که هنگام محاسبات ریاضی، انگشتانش را خم کند، در این کتاب آمده است.
وی افزود: در این کتاب که به شیوه‌ای آسان‌یاب نوشته شده، به همه این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود و در حقیقت، هیچ حوزه‌ای آن‌چنان پیچیده و ناشناخته نبوده که امکان بررسی دقیق و تحقیق و جست‌وجوی مبتنی بر آزمایش و تجربه علمی جدی، در مورد آن وجود نداشته باشد.
طلایی همچنین گفت: این کتاب در هشت بخش تنظیم شده که نوجوانان با مراجعه به بخش «خانه» می‌توانند با منشا مواد مصرفی روزمره آشنا شده یا بدانند هزار سال پیش چه کسی برای نخستین بار از عطر استفاده کرد یا خاستگاه موسیقی و تفریحات خانگی چیست.
وی افزود: بخش «مدرسه» اساس و بنیان دانشگاه‌ها را معرفی می‌کند. مثلا کانون حکمت و اندیشه بغداد چه بوده یا در بخش «بازار» می توان رد پای تجارت بین‌المللی پررونق را در منابع تجدید شونده‌ انرژی و روش‌های پیشرفته کشاورزی و باغ‌داری مسلمانان در سده‌های میانه دنبال کرد.
این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان افزود: در بخش «بیمارستان» خاستگاه اعمال جراحی، مایه‌کوبی آبله، بخیه زدن اعضای درونی و بیمارستان‌های آموزشی به مخاطب معرفی می‌ شود و بخش «شهر» به مخاطبان نوجوان کمک می‌کند تا خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده هزار ساله مسلمانان را در ذهن خود تجسم کنند و عقاید معماران بزرگ دنیای مدرن را درباره معماری اسلامی بدانند.
وی افزود: بخش «دنیای پیرامون» به مخاطب توضیح می‌دهد که چه کسانی برای نخستین‌بار جزر و مد را توضیح‌ داده‌اند و بخش «جهان» نیز به نوجوانان کمک می‌کند لذت پرواز موفق انسان را در هزار و 200 سال پیش احساس کنند یا درباره آسمان و کهکشان‌ها بخوانند و ببینند که چگونه مسلمانان در هزار سال پیش با استفاده از ابزارهای دقیق و پیچیده ستاره‌شناسی در پیشرفته‌ترین رصدخانه‌ها، کهکشان‌ها را مشاهده و از آن‌ها نقشه تهیه می‌کردند.
طلایی اضافه کرد: بخش «مرجع» نیز منابع کتابی برای مطالعه‌ بیشتر درباره‌ موضوع های طرح شد در کتاب را به مخاطب معرفی می‌کند و انتشارات طلایی در این بخش منابعی را معرفی کرده که برای مخاطب فارسی زبان قابل استفاده است.
فراهنگ**1003**1027**خبرنگار: محمدرضا جعفرملک** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1705 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب