یکشنبه, 12 دی 1395 ساعت 18:50

زنوزی جلالی از مفاخر ادبیات کشور است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نایب رییس انجمن قلم ایران، فیروز زنوزی جلالی را از مفاخر ادبیات کشور دانست و گفت: یکی از رموز ماندگاری آثار ادبی، تاویل پذیری آنها است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محسن پرویز روز یکشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب « برج 110» آخرین نوشته فیروز زنوزی جلالی اظهار کرد: چنین جلساتی این حسن را دارد که نظرات مختلف درباره یک اثر مطرح می شود و همین نظرات افراد را مشتاق به خواندن آن می کند.
وی با بیان اینکه کتاب یاد شده را مطالعه نکرده، افزود: مطالبی که در این جلسه توسط منتقدین «برج 110» مطرح شد اشتیاق خواندن آن را در من ایجاد کرد.
این پزشک و داستان نویس ادامه داد: برداشت ها از یک اثر با نوع نگاه مخاطب انطباق می یابد بنابراین یک اثر دارای برداشت های گوناگون است مانند تاویل های متفاوتی که از اشعار حافظ می شود و باعث ماندگاری آنها شده است.
وی تفاوت میان رمان های سطحی و زرد با رمان هایی که حاوی اندیشه هستند را در تاویل پذیری آنها دانست و گفت: ماندگاری آثار ادبی کهن نیز مرهون همین مساله است.
پرویز یک اثر خوب را اثری دانست که دارای لایه های پنهان باشد و افزود: اینکه برداشت های متفاوت از شرایط زندگی خود داریم به این معنا نیست تفکر ما پلورالیسمی است.

** «برج 110» حاصل پنج سال تلاش است
زنوزی جلالی که با وجود کسالت در این نشست شرکت کرده بود، گفت: «برج 110» محصول پنج سال تلاشم است، بر این باورم که زمان آن رسیده به ادبیات مذهبی از زاویه جدید نگاه کنیم.
وی افزود: معتقدم اگر به مساله ای نتوانیم نگاه جدید داشته باشیم چرا باید اصلا درباره آن نوشت، درباره این کتاب باید گفت اگر کسی به دنبال نهج البلاغه در «برج 110» است، اشتباه می کند بنابراین در این اثر نام حضرت علی (ع) برده نشده و هیچیک از حوادث زمان ایشان در این کتاب به چشم نمی خورد.
این داستان نویس با بیان اینکه در کتاب یاد شده به همه طبقات اعم از دانشمندان، صرافان و امیران اشاره شده، ادامه داد: حتی به موسیقی و لهو و لعب هم در این کتاب پرداخته ام.
وی با بیان اینکه نقل داستان کتاب به ساعتها زمان نیاز دارد، اضافه کرد:‌ سعی کردم این اثر شعاری نشود.

** ورود عوام به ساحت کتاب ممنوع
کامران پارسی نژاد داستان نویس و یکی از منتقدین اثر که خود را شاگرد زنوزی جلالی خواند نیز در این جلسه گفت: خاطرات زیادی از وی دارم و اگر تشویق های استاد نبود انگیزه ای برای کار خود پیدا نمی کردم.
وی افزود: اگر بسیاری از آثار درباره ائمه اطهار(ع) و باورهای آنها برجسته و دارای پختگی باشند، مورد تایید بزرگان واقع می شوند.
پارسی نژاد با بیان اینکه ورود عوام به ساحت این کتاب ممنوع است، اظهار داشت: این کتاب مخصوص افرادی است که وقت کافی برای مطالعه دارند تا آرام آرام با کتاب جلو روند زیرا عمق مطالب و پیچیدگی های آن به کار افرادی می آید که قصد دارند در حوزه فضا سازی و ساختار بندی داستان تبحر پیدا کنند.
این پژوهشگر و منتقد ادبی دایره واژگان این کتاب را بالا دانست و گفت: این واژگان کلاسیک هستند و درک معنای آنها نیاز به یک فرهنگنامه دارد، بنابراین خواننده باید حوصله و سعه صدر برای خواندن آن و درک انبوهی از دانسته ها داشته باشد.
وی ادامه داد: قالب این کتاب به قالب اساطیری نزدیک است و مخاطب گام به گام با انبوهی از حوادث، نمادها و گفت وگوها مواجه می شود و به نوعی همه قالب ها و ژانرهای ادبی را در خود داراست.
به گفته این منتقد ادبی، کتاب یاد شده به مخاطب اجازه تنفس و تفکر را نمی دهد.
احمد شاکری دیگر منتقد این کتاب نیز به برخی مسائل اشاره کرد و گفت: حضور زنوزی جلالی در چنین جلسه ای با وجود کسالت خود یک درس است.
وی نثر، ترکیب سازی و زبان این کتاب را خوب توصیف کرد و افزود: زنوزی جلالی بازمانده نویسندگانی است که ادبیات در دست آنها مانند موم است، هرچند وی در دهه پنجم نویسندگی به سر می برد که این دوره پختگی است و قطعا اثر بعدی وی بهتر خواهد بود.
شاکری، مضمون «برج 110» را تکراری و پر از فلسفه بافی دانست و گفت: حدود 200 صفحه نقد بر آن نوشته ام.
وی به برخی دیگر از نقدهای خود اشاره و در پایان آرزوی سلامتی برای این نویسنده نام آشنا کرد.
در این جلسه علاوه بر علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تعدادی از اعضای انجمن قلم ایران و نویسندگان حضور داشتند و با اهدای لوح از زنوزی جلالی قدردانی شد.
زنزوی جلالی متولد 1329 خرم آباد است که علاوه بر رمان و داستان نویسی، در زمینه نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی نیز آثار فراوانی دارد.
از جمله آثار وی که برنده جایزه جشنواره دو سالانه قلم زرین و جایزه ادبی جلال آل احمد است، می توان به «قاعده بازی» و«مخلوق» اشاره کرد.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 ** خبرنگار: پروین اروجی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1420 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار