چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 12 دی 1395 ساعت 13:03

شکل گیری کارگروهی، مستلزم عبور از رقابت به همکاری است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مسئول ترویج فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه در ایران انعطاف پذیری در کارگروهی بسیار اندک است، گفت: کارگروهی مستلزم عبور از رقابت به همکاری، سوء ظن به حمایت و خودمحوری به اهداف گروهی است.
زهرا گیتی پسند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: باور کردن و اعتماد کردن مهم است و اگر آموزگاران و اساتید دانشگاه ها به کار جمعی اعتقاد نداشته باشند نمی توانند از طریق آموزش این امر مهم را آموزش دهند.
کارشناس مسئول ترویج فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص کار گروهی در ایران گفت: در ایران،رفتار و عملکرد فرد، زمانی که عضو گروه باشد و زمانی که مدیریت گروه را بر عهده داشته باشد، متفاوت است.
گیتی پسند معتقد است: کار گروهی نیاز به انعطاف پذیری دارد؛ متاسفانه در ایران انعطاف پذیری بسیار اندک است.
وی ادامه داد: در کار گروهی حتی اگر فردی مخالف دیگری باشد باز هم می توانند با هم بمانند و کار را به پیش ببرند؛ به شرط اینکه انعطاف پذیر باشند.

** کودکان با حضور در واحدهای اقتصادی با فرهنگ کار آشنا می شوند
این کارشناس حوزه کار معتقد است: برای اینکه کودکان بتوانند از همان سنین کودکی با موضوع کار عجین شوند چه خوب است که بتوانند در واحدهای اقتصادی حضور یابند و از همان سنین با کار و فرهنگ کار از نزدیک آشنا شوند. چرا که مدت طولانی تحصیل، سبب می شود زمانی که فرد به دنیای کار وارد می شود، فکرش با میل به انجام کار اداری پر شده باشد.
وی با اشاره به کار پژوهشی در خصوص تحلیل محتوای کتاب های درسی دبیرستان (دوره دوم متوسطه) گفت:در این بررسی فرهنگ کار در کتب مختلف درسی مورد بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این کتاب ها،نگرش مثبت به کار 26درصد،کار و تلاش مضاعف21درصد، بهره گیری از فناوری جدید 13درصد، کارایی و بهره وری11درصد، تعاون و همکاری گروهی 8 درصد ،رعایت تقسیم کاری 7 درصد،رضایت شغلی 4درصد، مدیریت مشارکتی و تعهد کاری هر کدام 3 درصد،رعایت نظم در انجام کارها 2درصد،کارآفرینی 1 درصد و عدالت سازمانی، مشورت در انجام کارها و رعایت مسائل سازمانی صفر درصد بوده است.
وی گفت: بررسی پنج کتاب درسی دبیرستان نشان می دهد که تنها 17درصد مطالب در این کتاب ها در خصوص شیوه های همکاری و کارگروهی آموزش داده شده است.
وی با بیان اینکه کودکان باید از کودکی کار جمعی را بیاموزند گفت: معلمی اگر کار جمعی را باور نداشته باشد نمی تواند به دانش آموزان خود کار جمعی را آموزش دهد، اظهار داشت: باور کردن و اعتماد کردن مهم است .آموزگاران باید به کار جمعی اعتقاد داشته باشند تا بتوانند از طریق آموزش، این مهم را انتقال دهند.کار گروهی مستلزم عبور از رقابت به همکاری، از سوء ظن به حمایت و از خودمحوری به اهداف گروهی است.
به گفته این کارشناس،برای موفقیت در کارگروهی،لازم است هر یک از اعضاء، به جای اینکه منتظر پیش قدم شدن سایرین شوند، خودشان آغازگر باشند؛ قبل از اینکه منتظر باشند سایرین به وی ارزش گذارند، او را باور کنند و به او خدمت کنند؛خود فرد به سایرین و ارزش های آنان،احترام بگذارد، به دیگران خدمت کند و آنان را باور داشته باشد.

**کودکان در خانه می آموزند
وی با اشاره به اینکه فرهنگ کار را، کودکان در خانه فرا می گیرند ،اظهار داشت: پدر و مادری که از محیط کار خود اظهار نارضایتی کنند، می توانند بر اذهان کودکانشان تاثیر نامطلوبی داشته باشند.به عبارتی الگوی نامناسبی از کار در اذهان کودکان از مقوله کار شکل می گیرد.
به گفته گیتی پسند، فرهنگ کار از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. پدری که از صبح در محل کار خود است و شب پس از یک ترافیک طولانی خسته به خانه می رسد بر روحیه فرزندش اثر ناخوشایندی دارد.در این شرایط کودک،همه خستگی ها و نارضایتی ها را به کار نسبت می دهد. وی گفت: در شرایط یاد شده فرهنگ کار و کار جمعی شکل نمی گیرد.
وی با اشاره به فتوت نامه گفت: در ایران سابقه ارزشمندی از فتوت نامه صنفی وجود دارد؛به طوری که هر صنف در گذشته فتوت نامه صنف خود را داشت.
یادآور می شود، فتوت نامه رساله یا کتابی است که در باب منش، عقاید، قوانین، و آداب جوانمردان نوشته شده است. فتوت نامه ها بخش قابل توجهی از ادبیات عامیانه ایران را تشکیل می دهند و نماینده فرهنگ توده های مردم این مرزو بوم در روزگاران گذشته اند.همچنین آن مهم در میان اهل صنوف مختلف رواج داشته و هر یک از صنوف برای خود فتوت نامه جداگانه ای داشتند.فتوت نامه چیت سازان گواه این مطلب است که هر شغلی برای خود فتوت نامه خاصی داشته است.
وی توضیح داد: فتوت نامه می تواند برای هر صنفی نگاشته شود تا بتوان اخلاق حرفه ای را از آن طریق به کسانی که وارد یک فعالیت شغلی می شوند آموزش داد.

** در دیدگاه اسلامی کار جمعی بر کار فردی ارجحیت دارد
کارشناس مسئول ترویج فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تعریف مفهوم کار، گفت: کار فعالیتی است که منتج به تولید کالا یا ارایه خدمت شود و کار، مستلزم صرف انرژی است و می تواند معیشت فرد و یا خانواده را تامین کند.
گیتی پسند با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص کار جمعی بیان داشت: در دیدگاه مذهبی مسلمانان، کار جمعی بر کار فردی ارجح است به طوری که نماز به جماعت تاکید می شود و در مناسک مذهبی مسلمانان به شکل جمعی حضور دارند.
وی گفت: به نظر می رسد واژه فرهنگ کار، فرهنگ مثبت کار را القا می کند؛ در حالیکه در فرهنگ کار، وجوه منفی نظیر تنبلی، از زیر کار در رفتن و سهل انگاری هم مستتر است.
گیتی پسند گفت: هر دو وجه مثبت و منفی در فرهنگ کار وجود دارد. وجوه مثبت و منفی فرهنگ کار، هر دو ریشه در فرهنگ دارند.
این کارشناس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به طور مثال اگر از ایرانی می خواهیم کالای ایرانی بخرد، باید قبل از آن برای ارتقاء فرهنگ کار تلاش کنیم.
به گفته وی، فرهنگ شهرنشینی و همچنین آموزه هایی که از خارج وارد می شوند، بر روی فرهنگ کار تاثیر دارند.
وی افزود: در دیدگاه اسلامی کار موضوعی ارزشمند است و زمانی که از دیدگاه اسلامی دور می شویم از فرهنگ مثبت کار هم دور شده ایم.
وی بیان داشت: در فرهنگ اسلامی، گستره کار افزایش یافته و تنها بر عمل و مهارت تاکید نمی شود بلکه نیت فرد نیز مهم است.
اجتمام**9123**9132** 1569
خبرنگاران: زهره دریغ گفتار و فرزانه سلامت بخش ** انتشار: علی حبیبی

اطلاعات تکميلي

خواندن 998 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب