یکشنبه, 12 دی 1395 ساعت 12:11

سومین گردهمایی موسسات آموزش زبان فارسی با حضور40 موسسه برگزار می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس بنیاد سعدی با اعلام خبر برگزاری سومین گردهم‌آیی موسسات فعال در زمینه آموزش زبان فارسی گفت: 40 موسسه در این گردهم آیی شرکت می کنند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز یکشنبه در نشست خبری این گردهم آیی اظهار کرد: در سومین نشست سالانه که 20 دی ماه در محل بنیاد ایرانشناسی برگزار می شود؛ 32 موسسه ایرانی و هشت موسسه خارجی شرکت می کنند.
وی ادامه داد: کرسی های آموزش زبان فارسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه، دانشگاه روشان آمریکا، دانشگاه تفلیس، داکا، دانشگاه دهلی، دانشگاه رم، کمبریج و موسسه بانوان لاهور در این گردهم آیی یک روزه حاضر هستند.

** تاخیر در برگزاری همایش امسال
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در با بیان اینکه این همایش در دو سال گذشته 20 آذر برگزار می شد، گفت: امسال همایش را به 20 دی موکول کردیم تا بعضی موسسات خارجی هم با استفاده از تعطیلات سال نو مسیحی بتوانند در همایش شرکت کنند.
وی در محل بنیاد سعدی و با حضور معاونان این بنیاد تاکید کرد: همایش امسال با همکاری بنیاد ایرانشناسی به پیشنهاد این بنیاد برگزار می شود و هدف آن آشنایی موسسات فعال در زمینه آموزش زبان فارسی، تبادل تجربه و عرضه دستاوردهای بنیاد سعدی و دیگر موسسات یه یکدیگر است.
حدادعادل سه موضوع تخصصی در نشست امسال را این چنین توضیح داد: برنامه ریزی آموزشی و تولید محتوا و استانداردسازی آزمون های زبان فارسی، آموزش مجازی زبان فارسی، راهکارهای جذب بیشتر مخاطبان خارجی و ارتقای کرسی های آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی.

** بنیاد ایرانشناسی فعالیت های بین المللی را افزایش داده است
در ادامه این نشست قدرت الله علیزاده معاون بین الملل بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه این نهاد فعالیت های خود را در حوزه بین الملل افزایش داده است گفت: ما انجمن بین المللی ایرانشناسی را تشکیل داده ایم که بیش از دو هزار و 300 عضو وابسته و پیوسته در سراسر دنیا دارد.
وی همچنین به برگزاری دوره های دانش افزایی در بنیاد ایرانشناسی اشاره کرد و افزود: این دوره ها از دیگر اقدامات بنیاد در زمینه بین المللی است و برای برگزاری این دوره ها نیازمند همکاری جدی با بنیاد سعدی و دیگر موسسات آموزش زبان فارسی هستیم به همین دلیل پیشنهاد برگزاری سومین گردهم آیی موسسات فعال در زمینه آموزش زبان فارسی را دادیم.

** برنامه ریزی همگانی؛ اجرای تخصصی شعار این دوره از گردهم آیی
در ادامه رضا مرادصحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز در این نشست با بیان اینکه وظیفه این بیناد تمرکز و انسجام در برنامه های آموزش زبان فارسی در سراسر جهان است گفت: بنیاد سعدی نهادی است که همگرایی این موسسات را برعهده دارد و این گردهم آیی را با شعار «با هم برنامه ریزی کنیم، اما تخصصی اجرا کنیم» برگزار می کند.
وی ادامه داد: یکی از تفاوت های این دوره از گردهم آیی ارائه اطلاعات و دستاوردها در حوزه آموزش مجازی زبان فارسی است که در این حوزه از نرم افزار تحت وب مینا، نرم افزار موبایلی واژه مینا برای واژه سازی یا واژه بازی برای موسسات رونمایی می شود.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی تاکید کرد: این نرم افزارها تا اردیبهشت 96 به طور رسمی وارد بازار می شوند. ضمن اینکه در این گردهم آیی از پنج عنوان کتاب به نام های
«استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان»، «فارسی آموز سعدی»، «مینا در دو جلد» و «دستور کاربردی زبان فارسی» نیز رونمایی می شود.

** نمایشگاهی از کتاب های آموزش زبان فارسی
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا این آثار برای فروش نیز در اختیار موسسات قرار خواهد داشت؟ گفت: دو عنوان اول و آخر آماده ارائه برای فروش به موسسات است و سه عنوان دیگر به زودی آماده خواهد شد. ضمن اینکه نمایشگاهی از دیگر آثار در زمینه آموزش زبان فارسی در این گردهم آیی برپاست که منابع تخصصی و حتی آثار قدیمی از دهه 20 و 30 خورشیدی را نیز در برمی گیرد.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی به برگزاری نشست های تخصصی در این گردهم آیی نیز اشاره کرد و گفت: هر کدام از موسسات با توجه به زمینه فعالیت های خود در این نشست ها حاضر می شوند.

** آزمون مهارتی برای زبان فارسی «آمفا»
وی با یادآوری این نکته که یکصد و سه زبان در دنیا آزمون مهارتی دارند اما زبان فارسی خیر گفت: آزمون هایی مانند تافل یا آیلتس برای زبان انگلیسی جزء آزمون های مهارتی این زبان ها به شمار می آیند ولی متاسفانه 300 سال بعد از آغاز آموزش زبان فارسی این زبان هنوز آزمون مهارتی ندارد که یکی از موضوعات گردهم آیی آزمون مهارتی زبان فارسی به نام آمفا است.
صحرایی افزود: بنیاد سعدی در این زمینه بسیار تلاش کرده و کارهای عمومی این آزمون انجام شده و باید مصوبه های قانونی آن انجام شود. ضمن اینکه وجود چنین آزمونی روند آموزش ها را به کلی متفاوت خواهد کرد.
وی درمورد کرسی های آموزش زبان فارسی در سراسر جهان و خطر تعطیلی برای آنها گفت: کرسی های آموزش زبان فارسی در دنیا دو نوع هستند یکی کرسی هایی که هزینه های آنها را خود کشورها می دهند و یکی کرسی هایی که با مساعدت ایران فعالیت می کنند و شامل کمک در قالب درصدی از هزینه های این کرسی ها است.
معاون آموزش پژوهش بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: بنیاد سعدی سعی می کند در حد توان این کرسی ها را که بر اساس آمار غیررسمی 200 کرسی هستند بشناسد و به آنها کمک کند. البته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه تامین اساتید این کرسی ها را برعهده دارد و می تواند اساتید 50 کرسی را تامین کند و بنیاد سعدی قصد دارد از بقیه حمایت کند.
وی توضیحی درمورد نرم افزارها و بازی های رایانه ای آموزش زبان داد و گفت: تاکنون نتوانسته‌ ایم حساب بانکی خارجی برای عرضه این نرم افزارها به صورت برخط باز کنیم. زیرا این نرم افزارها در بخش «گوگل استور» قرار می گیرد و باید حسابی وجود داشته باشد که از آن استفاده شود. امیدواریم این مشکل در آینده رفع شود.
صحرایی تاکید کرد: بسیاری از نرم افزارها در زمان تولید از بین می روند، زیرا از گروه پشتیبانی خوبی برخوردار نیستند. بنیاد سعدی به دنبال نرم افزاری است که با گروه پشتیبانی مناسب بتواند به حیات خود ادامه دهد. در این زمینه با شورای عالی اطلاع رسانی وزارت فناوری و ارتباطات همکاری های نزدیکی داریم که با مساعدت آنها امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.
فراهنگ**9157**1027**خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1034 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار