یکشنبه, 12 دی 1395 ساعت 09:29

اصولگرایان علیه وضع موجود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه اعتماد در گزارش صفحه احزاب نوشت: دو قطبی حامیان و مخالفان وضع موجود بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد توسط اصولگرایان کلید خورد. در هفته‌های گذشته مخالفان سیاسی روحانی با برجسته‌سازی برخی موضوعات، تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا از دولت روحانی تصویر دولتی ناکارآمد را بسازند و بر بستر بحران ناکارآمدی سوار بر اسب مراد شوند.
در ادامه این گزارش می خوانیم: این روزها حتی نقاط کور اصولگرایان که هرگز در تصمیم‌گیری‌های این جریان نقش عمده‌ای نداشته‌اند نیز با سودای فتح پاستور به میدان آمده‌اند. فصل مشترک تمامی این گروه‌ها و احزاب و جبهه‌ها نقد وضع موجود است. روز گذشته پرده‌ای تازه از استراتژی دوقطبی‌سازی توسط اصولگرایان کنار رفت. مصطفی میرسلیم، کاندیدای موتلفه و سید حسین نقوی‌حسینی، نماینده اصولگرای مجلس و عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب حرف‌هایی زدند که بیش از همه رنگ و بوی ساماندهی یک دوقطبی انتخاباتی با محوریت عملکرد دولت حسن روحانی می‌دهد. سید حسین نقوی حسینی که همزمان عضو جبهه پایداری و جبهه مردمی نیروهای انقلاب است طی اظهاراتی هدف‌گیری همفکران سیاسی خود را در معرض نقد افکار عمومی قرار داد.

نقوی حسینی با بیان اینکه برخی می‌خواهند بدون آنکه خود را پاسخگو بدانند از وضعیت موجود دفاع کنند، گفته است: جبهه مردمی نیروهای انقلاب در نقطه مقابل وضع موجود است. امروز بیکاری جوانان به بزرگ‌ترین نگرانی جامعه تبدیل شده و با وضعیت کنونی اقتصادی نمی‌توان به آینده امیدوار بود؛ برای امیدواری در حوزه اقتصاد و معیشت مردم لازم است گروه‌های وفادار به انقلاب اسلامی با استفاده از اقتصاددانان فرهیخته شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم فراهم کنند. متاسفانه در دولت یازدهم شاهد تعطیلی کارخانجات و بیکاری جوانان بوده‌ایم که این مهم زمینه افزایش بیکاری در کشور شده است. کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند مدافع وضع موجود باشند باید صادقانه با مردم سخن بگویند و پاسخگوی وضعیت نامناسب در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی باشند؛ برخی می‌خواهند بدون آنکه خود را پاسخگو و مسوول بدانند از وضعیت موجود دفاع کنند، اما جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به‌صراحت اعلام کرده که خواهان اصلاح وضع کنونی است.

سید مصطفی میرسلیم، کاندیدای اختصاصی حزب موتلفه نیز دیروز در سخنانی سعی کرد تا هم اقدام به ارایه کارنامه سیاسی خود کند و هم آنکه همزمان عملکرد اقتصادی دولت روحانی را آسیب‌شناسی کند. همین بود که وی با اشاره به تجربیات اجرایی خود، گفت: من در طول 7 سال درس‌های زیادی را از آیت‌الله خامنه‌ای گرفتم.من با تمام روسای جمهور از بنی صدر گرفته تا آقای حسن روحانی کار کرده‌ام؛ البته این همکاری‌ها فقط برای خدمت به نظام بوده است .میرسلیم با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم دم از مبارزه با مفاسد بزنیم ولی از سوی دیگر خودمان گرفتار در فساد باشیم، گفت: اگر آقایان مسوول نتوانستند در مبارزه با فساد کاری کنند به این دلیل است که خودشان در این مساله گرفتار شده‌اند. این خیلی زشت است که رتبه ایران در دنیا در مقابله با فساد 157 است؛ آیا این محترم شمردن اسلام و انقلاب اسلامی است؟ ریشه بسیاری از مفاسد در جامعه را باید در نرخ بیکاری جست‌وجو کنیم. معنی افزایش اشتغال بالابردن آمار کارمندان دولت نیست چراکه براساس سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری، باید در راستای کاهش حجم دولت حرکت کنیم.

**صریح علیه روحانی
رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برخی آمارهای غیرواقعی در کشور، گفت: متاسفانه در محضر رهبر معظم انقلاب و در روز میلاد پیامبراکرم(ص) می‌گویند به ملت ایران تبریک می‌گوییم که نرخ رشد اقتصادی کشور به 7٫4 درصد رسیده است؛ آیا کسی که این آمار را می‌دهد می‌داند نرخ رشد 7٫4 درصدی یعنی چی؟ یعنی با این نرخ رشد ما نباید هیچ مشکلی اعم از بیکاری و رکود اقتصادی در کشور داشته باشیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دو سوم نرخ رشد 7٫4 درصدی را متعلق به فروش نفت دانست و تاکید کرد: دولت در واقع نفت‌هایی که به فروش رسانده و پول آن‌ هم هنوز در بانک‌های خارجی مانده است را در نرخ رشد حساب می‌کند؛ این چه صداقتی است؟

اگر قرار است ما هم از این حرف‌ها بزنیم، بهتر است که اصلا به صحنه نیاییم. بررسی نقاط مورد تمرکز اصولگرایان نشان می‌دهد وضع فعلی تنها بازنمایی کوچکی است از آنچه در 8 سال دولت اصولگرا و 12 سال مجلس با همین سلیقه سیاسی بر سرکشور آمده و آنها که امروز به بهانه نقد وضع موجود بر دولت می‌تازند ناخواسته باعث می‌شوند برگ‌هایی از اقدامات دولت محبوب‌شان رونمایی شود. در ادامه به چند مورد از این نقدها رجوع می‌کنیم:

**اقتصاد ویران یا آباد
اصولگرایان بیشترین تمرکز خود را بر وضعیت اقتصادی شهروندان قرار داده‌اند. یکی از نقاط اساسی که اصولگرایان در آن تشکیک ایجاد می‌کنند زیر سوال بردن آمارهای اعلامی درباره تورم، نرخ رشد اقتصادی و میزان بیکاری است. آنها جسته و گریخته بر طبل غیر واقعی بودن این آمارها می‌کوبند. اما فراموش کرده‌اند همین چند سال قبل در مواجهه با این انتقاد بر استقلال بانک مرکزی از دولت تاکید می‌کردند و تشکیک منتقدان را با اتهام دروغ نسبت دادن به دولت مستقر و مشروع کشور مساوی می‌دانستند. حالا چه چیزی تغییر کرده است؟ استقلال بانک مرکزی یا مشروعیت دولت؟ این اصولگرایان هستند که در آن سال‌ها چشم بر تورم بیش از 40 درصدی می‌بستند و حالا می‌گویند تورم تک رقمی در زندگی مردم احساس نمی‌شود. آنها نمی‌گویند چطور منتقد تورم چهل و چند درصدی نبودند اما حالا بر تورم یک رقمی می‌تازند و آن را زیر سوال می‌برند. در سال‌هایی که قیمت نفت تا 120 دلار افزایش پیدا کرد آیا رفاه و معیشت مردم عادی تغییر ملموسی داشت؟ قضاوت در این مورد کار سختی نیست.

اصولگرایانی که امروز علیه وضع موجود بسیج شده‌اند در سال‌هایی که دولت و مجلس را یکپارچه در اختیار داشتند و از درآمد نجومی نفت نیز برای اداره کشور برخوردار بودند چه دستاوردی در تغییر ملموس رفاه مردم داشتند؟ آنها امروز در حالی از مردم می‌خواهند که بار دیگر اعتماد کنند که هنوز آثار اعتماد قبلی بر پیکره اقتصاد ایران باقی مانده است. امروز در حالی مشتریان نفتی اروپایی و آسیایی برای خرید به صف شده‌اند که 5 سال قبل یکی از آنها پیشنهاد داده بود به جای بدهی نفتی‌اش پشم و چوب به ایران بدهد! اصولگرایان منتقد کدام وضعیت هستند؟ پرونده فازهای 35 ماهه پارس جنوبی که قرار بود در اردیبهشت ماه سال 88 به بهره‌برداری برسد و هرگز اتفاق نیفتاد پیش چشم فعالان صنعت نفت است و در مقابل اقدامات اساسی و بهره‌برداری‌های پیاپی دولت روحانی قرار دارد.

اما اصولگرایان هنوز خواهان بازگشت به سال‌هایی هستند که حتی یک فاز از پارس جنوبی هم به مرحله بهره‌برداری نرسید. یکی دیگر از محورهای انتقادات و تخریب‌ها علیه دولت روحانی مساله قرارداد خرید هواپیما از شرکت‌های بزرگ است. آنها در مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌های خود این رویکرد دولت را در حالی زیر سوال می‌برند که ایران قرار نیست از درآمدهای نفتی خود برای خرید هواپیما اقدام کند و این اتفاق از طریق فاینانس رخ خواهد داد. فاینانسی که در دولت محبوب اصولگرایان در حکم یک گوهر نایاب بود. آنها به راحتی فراموش کرده‌اند عمر ناوگان هوایی ایران چقدر است و چه اتفاقات دلخراش و ناگواری در کمین صنعت هوایی است. از این دست موضوعات در حوزه اقتصاد آنقدر فراوان است که نمی‌توان تمامی آنها را برشمرد.

**برجام خدمت یا خیانت
وضع موجود در روابط دیپلماتیک آنقدر روشن و شفاف است که مقایسه آن با سال‌های 84 تا 92 به خوبی نشان می‌دهد دیپلماسی دولت نهم و دهم در مقایسه با تعاملی که روحانی وعده‌اش را داده بود و آن را عملیاتی کرد چه جایگاهی داشته است. اصولگرایان خواستار بازگشت به دورانی هستند که نه فقط امریکا بلکه شورای امنیت سازمان ملل نیز علیه ایران به اجماع می‌رسید و قطعنامه‌های ناجوانمردانه علیه شهروندان یکی پس از دیگری صادر می‌شد.

امروز ایران در حالی یکی از اصلی‌ترین بازیگران معادلات منطقه است که در سال‌های گذشته ترکیه و برزیل میانجی حل معضل هسته‌ای شده بودند. طرحی که البته هرگز اجرایی نشد. در حوزه فرهنگ و هنر امروز خانه سینما بازگشایی شده، هنرمندان و فعالان فرهنگی کمتر دغدغه دیده شدن به عنوان سوژه امنیتی دارند و فعالیت‌های هنری و فرهنگی در شاخه‌های مختلف با رونق نسبی روبه‌رو است. اما یادآوری دوران ممیزی‌های عجیب و غریب کتاب و فیلم‌های مجوز نگرفته نشان می‌دهد حاملان ایده «نه به وضع موجود» به دنبال چه فضایی هستند. آنها خواستار روزهایی هستند که چتر نگاه امنیتی بر سر فرهنگ و هنر کشور نیز گشوده شده بود.

**نه به روحانی؛ تنها اشتراک اصولگرایان
با نیم نگاهی به سرفصل اظهارات بازیگران سیاسی اصولگرا و سر خط گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های تحت مدیریت این جریان کاملا مشخص است که هادیان و آمران جریان اصولگرایی و نو اصولگرایی اگر برای رسیدن به وحدت راهبردی و انتخاباتی دچار تجادل و تنازع استراتژیک هستند در تخریب عملکرد دولت اعتدال، وحدت گفتمانی و اشتراک روش دارند. از همین رو به نظر می‌رسد حسن روحانی در چند ماه باقیمانده به انتخابات بیش از همیشه باید منتظر حملات سیاسی و رسانه‌ای اصولگرایان باشد.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1395.10.12
**گروه اطلاع رسانی**9370**9131**انتشار دهنده:شهربانو جمعه

اطلاعات تکميلي

خواندن 1406 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار