یکشنبه, 12 دی 1395 ساعت 09:04

آرمان مطرح کرد: آتش‌بس در سوریه تحقق دیپلماسی ایران است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«آتش‌بس در سوریه تحقق دیپلماسی ایران است»، «زنان بزرگ ترین معمای رجل سیاسی»، ««بیانیه»؛ ورژن زمستانی هجمه به‌هاشمی»، «کلاس‌های خواستگاری در بهزیستی» و «گردشگری را جایگزین شکار کنیم»، «خالی کردن دق دلی سر حیوانات»، «خیز ایران برای تولید نیابتی» و «فارسی امروز، زیبایی فراموش شده اش را پیدا کرده است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره یکشنبه12 دی به شمار می رود.
** آتش‌بس در سوریه تحقق دیپلماسی ایران است
خاورمیانه روزهای پر التهاب خود را می‌گذراند. تروریسم موضوع اول است. اخبار و رویدادها به سرعت تغییر می‌کنند. از میدان جنگ در سوریه و عراق تا میز مذاکره در کشورهای مختلف. هرکدام با تحولات خاص خود به پیش می‌روند. در هفته گذشته با سید محمد هوشی سادات استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تهران و پژوهشگر در مقطع فوق دکترا در طرح مشترک دو دانشگاه نیویورک و‌هاروارد آمریکا برخی سیاست‌های حسن روحانی در نظام بین‌الملل و خاورمیانه را بررسی کردیم. در ادامه مصاحبه از آینده خاورمیانه با توجه به تحولاتی چون حضور روسیه و به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا خواهیم گفت.

طرح آتش‌بس که با محوریت تهران، آنکارا و مسکو صورت پذیرفت، درصدد یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه است که جمهوری اسلامی نیز همواره بر این مسیر تاکید داشته است. این طرح که تاحدودی با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد هماهنگ است، مشتمل بر سه سند بوده که نخستین مورد آن میان دولت و مخالفان سوری در جهت برقراری آتش‌بس در سراسر این کشور است و اسناد دیگر مربوط به تدابیر نظارتی و همچنین مذاکرات صلح هستند. در حقیقت، این طرح در چهارچوب دستیابی به راه­‌حل سوری- سوری بوده، به­‌ویژه آنکه گروه‌های تکفیری که سازمان ملل متحد آنها را تروریست معرفی کرده است، از جمله داعش و جبهه النصره، در این روند حضور نخواهند یافت.

** زنان بزرگ ترین معمای رجل سیاسی
دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در اردیبهشت 96 برگزار خواهد شد. در این فاصله اندک آنچه بیش از همه فضای سیاسی کشور را به خودش مشغول کرده است گمانه زنی درباره حضور نامزدهای مختلف انتخاباتی است. اگرچه آنچه در این مورد بیش از همه مورد بحث قرار می‌گیرد آشفته بازار اصولگرایان در انتخاب کاندیدای مورد‌نظر و چگونگی رسیدن به اجماع برای رقابت با روحانی به عنوان گزینه اصلاح طلبان و اعتدالیون است اما یک موضوع دیگر هم مطرح است اینکه زنان می‌توانند کاندیدای انتخابات شوند یا خیر؟

موضوع رجل سیاسی پیش از این هم مورد بحث بوده است. در اصل 115 قانون اساسی که در آن شرایط ویژه‌ای برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری تعیین شده، آمده است:«رئیس‌جمهور باید از میان «رجال مذهبی و سیاسی» که واجد شرایط زیر باشد انتخاب شود:« ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد».

** «بیانیه»؛ ورژن زمستانی هجمه به‌هاشمی
بیانیه ورژن قدیمی هجمه شکست‌خوردگان دو انتخابات 92 و 94 به آیت‌ا...‌هاشمی است؛ بیانیه‌هایی سراسر تهمت و دروغ به خانواده رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام. در روزهای اخیر، جریانی که سال‌هاست ادامه حیات و بقای خود را در تخریب چهره‌ها و شخصیت‌های دلسوز کشور می‌بیند، تلاش جدیدی را برای ساماندهی حملات رسانه‌ای علیه برخی چهره‌ها نظیر«آیت ا...‌هاشمی‌رفسنجانی» و همچنین در راستای تضعیف دولت آغاز کردند.

این هجمه‌ها که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 و ترس از تاثیرگذاری مجدد آیت‌ا...‌هاشمی بر نتایج انتخابات، رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته، با هدف خالی کردن سبد رای روحانی و ریختن قبح تخریب و توهین به شخصیت‌های سیاسی انجام می‌شود.

** کلاس‌های خواستگاری در بهزیستی
«برای دریافت آموزش‌های خواستگاری و دوران عقد با هدف پیشگیری از طلاق به مراکز مشاوره و پایگاه‌های سلامت اجتماعی بهزیستی مراجعه کرده یا کتاب و سی دی‌های آن را از این مراکز تهیه کنید.» این اظهار نظر را روز گذشته یک مقام مسئول در سازمان بهزیستی انجام داده است. هر چند مشخص نیست کتاب و سی‌دی‌های مذکور چطور به جوانان یاد می‌دهند که به خواستگاری بروند، اما به نظر می‌رسد عاقبت مسئولان به این باور رسیده اند که اگر طلاق در کشور بیداد می‌کند تنها به دلیل اتفاقات بعد از ازدواج نیست، بلکه آموزش مهارت‌ها در این زمینه باید قبل از ازدواج آغاز شود.

حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با «آرمان» درباره نقش مشاوره در کاهش میزان طلاق می‌گوید: از راه‌های تحکیم بنیان خانواده، ارائه آموزش‌های مرتبط و مورد نیاز در جامعه است. در حوزه ازدواج و طلاق نیز یکی از راه‌ها، آموزش مهارت‌های زندگی، انتخاب همسر، همسرداری و... قبل، حین و بعد از ازدواج است. مشاوره‌های ازدواج یکی از محورهای آموزش افراد محسوب می‌شود که می‌تواند به آنها کمک کند تا اگر در مهارتی ضعف دارند، با فراگیری این آموزش‌ها بتوانند در شرایط و موقعیت واقعی تصمیم درستی گرفته و مساله را بهتر از قبل حل کنند.

** گردشگری را جایگزین شکار کنیم
مدتی است که جرایم شکار افرایش یافته و مسئولان درصددند به این وسیله میزان کشته شدن حیوانات را به حداقل برسانند. هومان خاکپور، کارشناس محیط‌زیست، درباره افزایش جرایم شکار حیوانات در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: ما نمی‌توانیم صرفا با افزایش جرایم شکار انتظار داشته باشیم که نرخ شکار پایین بیاید یا نرخ تنوع زیستی بالا برود. زمانی افزایش جرایم شکار می‌تواند موثر باشد که ما اقداماتی مثل معیشت جایگزین، مشارکت جوامع محلی و بحث فرهنگی را هم‌زمان با هم پیش ببریم.

با توجه به اینکه حیوانات نقش قابل توجی در محیط‌زیست کشور دارند، از نظر شما بهترین راه حفاظت از تنوع حیوانی کشور چیست؟ در بحث حفاظت از تنوع حیوانی نمی‌توانیم تنوع زیستی گیاهی را از آن جدا کنیم. در حال حاضر به صورت جدی بحث بهره برداری بی رویه از گیاهان مد نظر است و این بهره برداری به دو صورت اتفاق می‌افتد. گیاهانی که استفاده اقتصادی دارند مثل گیاهان خوراکی، دارویی و صنعتی و گیاهانی که بهره برداریشان توسط دام است، یعنی چرای بی‌رویه تنوع زیستی گیاهی را تهدید می‌کند.

بنابراین راهکار این است که میزان وابستگی معیشتی دام‌ها را به طبیعت کم کرده و تعادل را بین توان تولیدی اکولوژی مراتع و میزان بهره‌برداری از آن برقرار کنیم. باید بهره برداری به شکلی باشد که طبیعت و مراتع قدرت زادآوری طبیعی را حفظ کنند و بتوانند خود احیایی داشته باشند و به این طریق پایداری و بهره برداری اصولی حفظ شود، اما اگر نوع بهره برداری از گیاهان طبیعی در راستا مصارف اقتصادی خوراکی، دارویی و صنعتی اتفاق بیفتد رویکرد خوبی است.

** خالی کردن دق دلی سر حیوانات
قساوت و بی‌رحمی با حیوانات سناریویی است که سکانس آخر ندارد. یک روز، ماده خرسی را در سمیرم در برابر توله‌هایش سلاخی می‌‌کنند و بعد شکم توله‌هایش را پاره پاره می‌‌کنند. روزی هم ویدئویی از دار زدن حیوان دیگر منتشر می‌شود. کشیدن حیوان روی آسفالت، آتش زدن الاغ و شکستن دست و پا و کور کردن پلنگ بخشی دیگر از این نمایش‌های تمام نشدنی است. از سوی دیگر باید گفت که اختلال روانی در جامعه ایران با شیب صعودی همراه است. در این شرایط حیوان‌آزاری بیشتر و فجیع‌تر از انسان آزاری خودنمایی می‌کند. در واقع بین حیوان‌آزاری و دیگر شکل‌های خشونت ارتباط نزدیک وجود دارد. چون اغلب حیوان آزارها پنج برابر آدم‌های عادی اقدام به جنایت‌های خشونت آمیز علیه انسان‌ها می‌کنند.

باید از سنین کودکی افراد نوعدوستی و احترام به حیوانات را یاد بگیرند. در مدارس باید به دانش‌آموزان آموزش‌های لازم در زمینه احترام به حیوانات ارائه شود، همچنین صدا و سیما باید در برنامه‌های مربوط به کودک، این معضل را مورد توجه قرار دهد تا حقوق حیوانات از سوی کودکان به رسمیت شناخته شده و حیوان‌آزاری در کشور پایان یابد. هر چند برخوردهای قانونی با عاملان حیوان‌آزاری لازم است، اما برخورد قضائی تنها راهکار باز دارنده مقابله با معضل حیوان‌آزاری نیست. این معضل باید با فرهنگسازی مناسب به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

** خیز ایران برای تولید نیابتی
تولید در هر کشوری تضمین کننده بقای آن کشور است، چرا که عدم تولید محصولات مختلف به معنای وابستگی به دیگر کشور‌هاست که این وابستگی از طرفی زیان‌های اقتصادی جبران ناپذیر دارد و از طرف دیگر، می‌تواند بر مناسبات سیاسی نیز تاثیر بگذارد. با وجود این، در دهه‌های اخیر این تئوری که هر کشور باید به اندازه نیاز خود تمامی محصولات را تولید کند کمابیش کنار گذاشته شده و دولت‌ها سعی می‌کنند در تولید کالا‌های استراتژیک مانند گندم به خودکفایی رسیده و در موارد دیگر از ظرفیت دیگر کشور‌ها برای تولید استفاده کنند.

هر کشوری ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. تولید برنج در یک کشور به صرفه است و در کشوری دیگر زیان‌آور، همان‌طور که در مورد بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی و صنعتی چنین قاعده‌ای وجود دارد. در این میان بحث تولید نیابتی پیش می‌آید، یعنی اینکه یک دولت در جایی خارج از خاک خود سرمایه‌گذاری کرده و با توجه به ظرفیت‌های آن منطقه به تولید مشارکتی می‌پردازد. کشاورزی فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری خارجی مانند ساخت پتروشیمی و... در کشور‌های دیگر از جمله برنامه‌های ایران در زمینه تولید نیابتی است که می‌تواند سود سرشاری برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

**فارسی امروز، زیبایی فراموش شده اش را پیدا کرده است
طی یکی، دو دهه گذشته، ترجمه از زبان آلمانی رشد چشمگیری داشته است. سهم محمود حدادی در شکوفایی ترجمه‌های آلمانی در ایران، چشمگیر است. مترجمی که هم زبان فارسی را خوب می‌شناسد و هم زبان آلمانی را. این را در ترجمه‌های او از آلمانی می‌توان به خوبی دید: نثر (و زبان) ترجمه او با دایره لغات وسیع در گستره زبان فارسی طی قرون گذشته همراه است، و از ترجمه‌های او، یک متن ادبی غنی ساخته که خواننده نه‌تنها با یک متن آلمانی مواجه می‌شود، که با کلمات تازه‌ای در زبان فارسی نیز آشنا می‌شود. محمود حدادی متولد 1326 در قزوین است و در حال حاضر، استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی تهران است. آنچه می‌خوانید گفت‌وگویی است با محمود حدادی، درباره کارنامه سه دهه ترجمه‌های او از زبان آلمانی، که مونا رستا، منتقد و داستان‌نویس انجام داده است.

اگر ادبیات دوران صفویه تا قاجار را در نظر بگیریم، ادبیاتی را که گذشته بلافصل ماست، باید بگوییم که نهضت ترجمه در ایران، در دورانی از فترت ادبی با هنر روایتگری اروپایی آشنا شد، در دورانی که شعر و نثر فارسی چیز چندانی از شیره حیات در خود نداشت. درنتیجه ترجمه آغازین تا سال‌ها دچار شوک بود و در تلاش برای انتقال محتوا، زیبایی کلام را فراموش می‌کرد؛ فراموش می‌کرد که تا قرن ششم، روایتگری فارسی چه نثر باشکوه و درعین‌حال ساده‌ای داشته است. فارسی امروز این زیبایی فراموش‌شده را از نو پیدا کرده است و دائم پوست می‌اندازد. از طرف دیگر باید گفت که ترجمه دادوستد زبان‌ها و فرهنگ‌ها است. با چنین دادوستدی هر زبانی به غنا و قدرت بیانی بیشتری می‌رسد.

** گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**9131

اطلاعات تکميلي

خواندن 1299 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار