چاپ کردن این صفحه
شنبه, 11 دی 1395 ساعت 15:21

مدیر عامل خانه کتاب: باید از ظرفیت مدیران هنری بیشتر بهره ببریم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرعامل خانه کتاب گفت: امروز طراحان گرافیک، صفحه‌آراها و مدیران هنری بسیار خوبی در کشور وجود دارد که باید از ظرفیت آنها در حوزه نشر بهره مند شد.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از خانه کتاب، مجید غلامی جلیسه در آیین اختتامیه نشان شیرازه اظهار کرد: از سالیان گذشته نقش کتاب‌ آرایی در ارائه محتوای خوب و حتی محتوای بد کتاب‌ها تاثیر بسزایی داشته و سابقه ایرانی‌ها در این زمینه کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.
وی ادامه داد: امروز به هر موزه‌ای در دنیا سر بزنید، نمونه‌ای شگرف از کتاب‌آرایی ایرانی را می‌بینید، اما جای تاسف است زیرا این نمونه‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکا نگهداری می‌شود و لذت تماشای آن ها هم برای مردمان آن کشورهاست.
غلامی جلیسه افزود: از 200 سال پیش که صنعت چاپ وارد ایران شد، هنر کتاب‌آرایی به آن دلیل که دستی و تک‌نسخه‌ای بود از چاپ فاصله گرفت، بنابراین هنرنمایی که درباره‌ آن توضیح دادم در کتاب‌های چاپی مشهود نبود اما از دوره‌ای به بعد، چاپ سنگی به آن دلیل توسعه یافت که هنرمندان توانستند ویژگی‌های دیگری را به این وسیله در معرض تماشا قرار دهند.
مدیر عامل خانه کتاب اضافه کرد: در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19، اروپایی‌ها گوی سبقت را از ما ربودند و توانستند با استفاده از ابزاری که در اختیار داشتند، حضور هنر را در کتاب‌ها توسعه دهند.
وی درباره برگزاری دومین دوره «نشان شیرازه» در خانه هنرمندان گفت: امروز در کشور طراحان گرافیک، صفحه‌آراها و مدیران هنری بسیار خوبی داریم، این جشنواره علاوه بر تقدیر و تشکر از تعدادی از این هنرمندان، می‌تواند گوشزدی به ناشران باشد تا بیشتر از گذشته از قدرت و امکان حضور این هنرمندان در حوزه نشر استفاده کنند.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در این آیین گفت: موضوع کتاب‌آرایی و نقشی که هنرمندان ما در حوزه های‌گرافیک، طراحی و تصویرگری دارند و برگزاری جشنواره‌ای برای گرامیداشت این تلاش‌ها، موضوعی به‌جا است.
محمود آموزگار افزود: هرسال نمایشگاهی در لایپزیک برگزار می‌شود که مربوط به ویژگی‌های بصری کتاب و صنعت چاپ است، چند سالی است آثاری از کشور ما هم به آنجا فرستاده می شود، مسئله اینجاست که در مورد حضور در چنین اتفاق‌های فرهنگی برنامه‌ریزی کافی وجود نداشته است.
وی ادامه داد: اگر تعامل جاری میان ما و ناشر بین‌المللی را در نظر بگیرید، توجه به شکل و ظاهر ارائه کتاب می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای را برای برقراری هر چه‌بهتر این تعامل ایفا کند. به گفته آموزگار، طراحی کتاب نه تنها در جذب آنی مخاطبان کتاب مؤثر است، بلکه در انتقال مفاهیم موجود در کتاب هم نقش بسزایی دارد.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تأکید بر لزوم افزایش میزان ارتباط با کشورهای خارجی در زمینه کتاب گفت: متاسفانه تا امروز عمده ارتباطی که ما با نشر بین‌الملل داشته‌ایم، صرف گرفتن محتوا و ترجمه آن شده است. اگر تاریخ نشر کشور را به سه دوره از 110 سال پیش تا ابتدای دهه 30، از دهه 30 تا انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم کنیم، در می‌یابیم امروز توجه بیشتری به کتاب‌آرایی می شود.
وی افزود: می‌خواهم از زنده‌یاد محمد زهرایی یاد کنم که درمورد طراحی و کتاب‌آرایی اهمیت و جدیت فراوانی داشت؛ او می‌گفت کتاب باید زیبا باشد، آثاری هم که منتشر می‌کرد بیانگر همین ایده بود، کتاب‌های نشر او از حیث ظاهر زیبا بود و آن‌ها که با وی رفاقت و همنشینی داشتند از تجربه گرانبهایش استفاده می‌کردند.
آموزگار ادامه داد: ناشران امروز هم باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند، زمانی کتاب‌های حوزه کودک شانس جدی برای معرفی کتاب ایرانی به جهانیان بود، اما امروز شاهد این رویه هستیم که بعضی ناشران برای دوری از پرداخت هزینه طراحی به هنرمند داخلی، حق نشر کتاب‌های خارجی را با قیمتی بسیار نازل می‌خرند و همین منفعت آنی آن‌ها را از منفعت‌های بلندمدت مادی و معنوی دور می‌کند.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اضافه کرد: دوستان فعال در حوزه نشر حتی در مورد کتاب‌های خوب هم باید تلاش کنند تا محتوای خوب و ظاهر زیبا با هم همراه شوند؛ این راهی است که در عرصه جهانی هم آزموده شده و کارایی آن مشخص است.
کیانوش غریب‌پور، دبیر علمی «نشان شیرازه» نیز در این آیین اظهار کرد: این نشان بناست برای ارزیابی بخشی از نشر که در ادبیات و فیزیک کتاب مؤثر است، هرساله برگزار شود.
وی افزود: یک دهه پیش ما ایرانی‌ها در حوزه طراحی پوستر سرآمد بودیم، اما امسال در جشنواره داخلی نتوانستیم یک طراح جلد پیدا کنیم و به او جایزه بدهیم؛ همه جلدها مشکلاتی داشتند. جامعه نشر امروز بخشی از طراحان را پس زده است.
غریب پور گفت: همان‌طور که سینماگران سراغ نابازیگر می‌روند، ناشران همه سراغ ناطراحانی رفته‌اند و به آن‌ها سفارش کار می‌دهند،با بعضی دوستان که از عبارت صنعت نشر در مورد آنچه امروز کتاب‌های ایرانی را به بازار می‌فرستد، استفاده می‌کنند، مخالفم زیرا اگر صنعت نشری در کار بود، هیچ طراح گرافیکی جرات نداشت بگوید من بیشتر می‌فهمم .
غریب‌پور با ابزار امیدواری برای تبدیل «نشان شیرازه» به معیاری در سال‌های آینده در حوزه کتاب، گفت: هنر طراحی کتاب یعنی اینکه طراح در یک فضای زیرپوستی و خاموش هنر خود را نشان دهد اما امروز طراحان صفحه‌آرایی را به صحنه تاخت‌وتاز هنری تبدیل می‌کنند و تعریفشان از حضور هنری تغییر کرده است.
دبیر علمی «نشان شیرازه» ادامه داد: داوران امسال در فضای زنده کتاب‌آرایی نفس می‌کشند و مبتلای مسائلی هستند که در این حوزه وجود دارد، گرچه دلیل صاحبنظر بودن داوری طولانی شد، اما ماحصل کار به نحوی است که می‌تواند در سال‌های آینده با سیاستگذاری‌های پیش‌بینی‌شده، راهگشای طراحی کتاب در ایران باشد.
بر اساس این گزارش، اهدای جوایز برگزیدگان «دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه)» عصر جمعه 10 دی‌ماه با حضور مجید غلامی‌جلیسه، محمود آموزگار، کیانوش غریب‌پور، نجفقلی حبیبی، حجت‌الاسلام محمود دعائی و قباد شیوا در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فراهنگ**1880**1027**دریافت کننده: پروین اروجی** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1428 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب