شنبه, 11 دی 1395 ساعت 11:38

کودکان کار، قربانیان والدین طمع کار

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
همه ما در زندگی روزمره خود با کودکانی در سر چهارراه ها، گذرها و مراکز شلوغ و پرتردد مواجه می شویم که در ادبیات روزنامه نگاری با عنوان 'کودکان کار' شناخته می شوند و در مواردی قربانی والدین طمع کارند.
عصر یک روز سرد و ناسالم زمستانی بود؛ همراه دوستم 'لیلی' برای خرید لوازم تحریر به شهر کتاب رفته بودیم؛ غرق در سپهر رنگارنگ خودکار ها و ماژیک های شهر کتاب بودم که صدای نازک کودکانه ای رشته افکارم را گسیخت؛ 'خانوم آدامس می خری؟'
برای لحظه ای فکر کردم که اشتباه شنیده ام، اما وقتی برگشتم، کودکی را دیدم که برای در امان ماندن از سوز سرمای بران تبریز همه صورتش را پوشانده بود و تنها دو چشمش مانند دو فانوس نورانی به من خیره شده بود.
در این لحظه یکی از فروشندگان دختر این مرکز بسته بیسکویتی در دست به سمت او می آید و به دستش می دهد و می گوید: 'بگیر بخور'؛ دستان کوچکش را نگاه می کنم که دو دستکش کهنه متفاوت آنها را از گزند سرمای خشک این روزهای تبریز محفوظ می دارد.
دستش را در دستم می گیرم و ناخواسته سوال می کنم:' گه تو مدرسه نمی ری؟' پاسخ می دهد: ' چرا. می روم'. ادامه می دهم:'چند سال داری و کلاس چندمی؟' پاسخ می دهد: ' هشت سال دارم و کلاس دومم'. باز سوال می کنم: 'کدام مدرسه درس می خونی؟' که جواب می دهد:' فاطمه الزهرا'.
اسم مدرسه را که می شنوم، کمی تعجب می کنم، چون نام مدرسه به نظرم دخترانه بود؛ به همین دلیل دست بر سرش کشیدم و به بهانه اینکه کلاه جلوی چشمانت را گرفته، آن را کمی عقب می کشم تا متوجه جنسیت اش از روی چهره اش شوم.
پسر بچه کوچکی که است که ادعا می کند هشت سال دارد و در مدرسه دخترانه درس می خواند!
دوستم که معلم چهارم دبستان است، با شنیدن پاسخ این کودک می پرسد؟:'امروز مدرسه رفته ای؟' که کودک فوری پاسخ می دهد' بله صبح رفته بودم، الان هم آدامس می فروشم تا پول مدرسه رو در بیارم'.
وقتی متوجه تعجب من و دوستم می شود، دیگر منتظر نمی ماند تا با هم حرف بزنیم و فوری از شهر کتاب بیرون می رود.
چند روزی بود که مدرسه های تبریز به دلیل آلودگی هوای تبریز و رسیدن به مرز هشدار مدارس پنجگانه شهر تبریز در مقطع ابتدایی تعطیل بود و آن روز نیز یکی از روزهای آلوده و تعطیل مدارس بود و این کودک ادعا می کرد صبح به مدرسه رفته است.
این حکایت یکی از بیشمار کودکان کاری است که فارغ از سرما و گرمای هوا، در زیر چتر هیاهوی شهرهای بزرگ مشغول کسب درآمدند؛ درآمدی که بانی و محل خرج آن هرگز برای مردم و این کودکان مشخص نیست.
رئیس مرکز اورژانس اجتماعی تبریز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: جمع آوری کودکان کار و خیابانی به عهده این مرکز است، ولی متولی نگهداری آنان مرکز حمایت از کودکان و خانواده است.
حسن برزگر با بیان اینکه جمع آوری کودکان کار و خیابانی با همکاری عوامل نیروی انتظامی انجام می شود، افزود: همکاران این مرکز جهت سرکشی و جمع آوری این کودکان به سطح شهر و معابر اصلی مراجعه و گشت زنی می کنند.
وی گفت: شهروندان می توانند با مشاهده این کودکان در سطح شهر اطلاعات کامل از زمان دقیق و مکان حضور کودکان با سامانه 123 تماس و اطلاع رسانی کنند.
برزگر ادامه داد: خدمات مددکاری، روانشناختی و حمایتی از ناحیه خانواده به کودکان جمع آوری شده ارائه می شود.
وی تاکید کرد: کودکان کار و خیابانی معمولا مورد سو استفاده از ناحیه خانواده های خود که دچار آسیب های اجتماعی مختلف به ویژه اعتیاد هستند، قرار می گیرند.
رئیس مرکز اورژانس اجتماعی تبریز افزود: ایراد دیگری که وجود دارد این است که خانواده این کودکان بدآموز شده اند و این موضوع را بد نمی دانند و از کودکانشان بهره کشی اقتصادی می کنند.
وی ادامه داد: گروه های سازمان یافته به شکل باندی نیز وجود دارد که از کودکان و خانواده ها سواستفاده می کنند و با حکم قضایی نسبت به جمع آوری آنان اقدام می شود.
برزگر با اشاره به سوءاستفاده های مختلفی که از کودکان به عمل می آید، گفت: از این کودکان گاه در جهت توزیع مواد مخدر در قالب فروش اجناس مختلف همچون آدامس، گل و سیگار و یا دود کردن اسپند استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: طیف سنی کودکان جمع آوری شده معمولا بین 10 تا 18 سال و اکثر آنها بازمانده از تحصیل هستند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز گفت: هرکودکی که در سطح خیابان اقدام به خرید و فروش و یا زندگی کند به عنوان کودک خیابانی تلقی می شود.
محسن ارشدزاده افزود: تا پایان آذرماه سال جاری در حدود 39 کودک خیابانی در سطح استان جمع آوری و ساماندهی شده است.
وی با اشاره به اینکه در گذشته مرکز شبانه روزی برای نگهداری این کودکان وجود داشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه 90 درصد این کودکان دارای سرپرست و خانواده هستند، رویکرد سازمان بهزیستی حمایتی و آموزشی از کودکان خیابانی است.
ارشدزاده ادامه داد: در مرکز حمایتی آموزشی کودکان خیابانی به کودکان و خانواده های آنان خدمات مختلف روانشناختی و مددکاری ارائه می شود.
وی اضافه کرد: در این مرکز دلایل اصلی این موضوع بررسی می شود و در صورت وجود مشکلات مالی خانواده کودکان تحت حمایت بهزیستی قرار می گیرند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: متاسفانه اغلب این خانواده ها به دنبال سود کار کاذب هستند که به وسیله دستفروشی هستند که منجر به آسیب های اجتماعی مختلف برای کودک در آینده می شود.
وی با اشاره به اینکه درآمد روزانه این کودکان بین 400 هزار تا یک میلیون و 200 هزار ریال است، تاکید کرد: افراد به طمع درآمد و سود بیشتر کودکان خود را وادار به این کار می کنند.
ارشدزاده گفت: اغلب متوجه می شویم که سرپرست خانواده این کودکان از صحت و سلامتی کامل برخوردار هستند و توانایی اشتغال دارند ولی از کودکان خود بهره اقتصادی می برند.
وی خاطرنشان کرد: کار برای کودکان زیر 18 سال از لحاظ قانونی ممنوع و یک بزه اجتماعی است که می تواند کودک را به آسیب های مختلف اجتماعی مبتلا کند.
گزارش از: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518

اطلاعات تکميلي

خواندن 1321 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار