چهارشنبه, 08 دی 1395 ساعت 17:10

مشاور کتابخانه ملی: پژوهشگران از فرهیختگان و مظلومان جامعه هستند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مشاور عالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اختتامیه هفتمین جشنواره هفته پژوهش به مشکلات حوزه پژوهش پرداخت و پژوهشگران را فرهیختگان و مظلومان جامعه معرفی کرد.
به گزارش ایرنا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اختتامیه هفتمین جشنواره هفته پژوهش، روز چهارشنبه با حضور معاونان و مدیران سازمان و تعدادی از پژوهشگران در سالن حکمت کتابخانه ملی برگزار شد.
در این مراسم فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با تقدیر از پژوهشگرانی که در طول سال در کتابخانه ملی فعالیت دارند، گفت: پژوهش در کشور ما دچار مشکل و بیماری شده که این مسئله‌ای جدی است.
وی ادامه داد: تافلر در کتاب‌های خود که آخرین اثرش «جابجایی قدرت» است، بخشی را با عنوان ماساژ پیام مطرح می‌کند که دیگران آن را آلودگی اطلاعاتی مطرح کردند.
خسروی با تاکید بر اینکه این آلودگی در حوزه پژوهش نفوذ کرده است، تصریح کرد: یکی از مسائل در پژوهش، سانسور اطلاعات است، به نوعی در میان کارهای پژوهشی، دچار سانسور هستیم، یا وارد حوزه‌ای نمی‌شویم یا وقتی وارد می‌شویم کسی به آن اعتنایی نمی‌کند که این اعتنا نکردن هم نوعی سانسور است.
مشاور عالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: متاسفانه با پژوهش‌هایی که در کشور انجام می‌شود، تغییری در این رویکرد انجام نمی‌شود؛ یا پژوهش سفت نیست یا ما توجهی به آن نداریم.
وی با بیان اینکه گاهی ممکن است نتیجه پژوهش، وارونه‌سازی شود، افزود: چگونه می‌شود که در ایام انتخابات، دفاتر مختلف کاندیداها سفارش پژوهش می‌دهند و همه می‌گویند بالای 80 درصد رای می‌آورند؟ علت این است که زمینه را به سمتی می‌بریم که باب میل تصمیم‌ گیران و تصمیم‌سازان حرف می‌زنیم.
خسروی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در پژوهش این است که سوگیرانه و جهت‌گیرانه نتیجه کار را می‌بینیم و طوری می‌نویسیم که مخاطب خوشش بیاید.
رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران مشکل دیگر در راه پژوهش را بودجه دانست و اظهار کرد: امسال قرار بود 3 درصد تولید ناخالص داخلی، به پژوهش اختصاص پیدا کند که از این عدد زیر نیم درصد صرف پژوهش شده است که باید برای این مشکل فکری اساسی کرد.
او در ادامه با اشاره به اینکه مشکل بعدی عدم کارآیی پژوهشگران است، به برخورد شعاری با پژوهش اشاره کرد و بیان کرد: هفته پژوهش از این منظر که پژوهشگران دور هم جمع می‌شوند، خوب است اما هیچ‌گاه رافع مشکلاتی که در راه انجام پژوهش و به کارگیری نتیجه پژوهش است، نمی‌شود و امیدوارم این شعار به شعور و عمل بیانجامد.
خسروی با بیان اینکه پژوهشگران از فرهیختگان و مظلومان جامعه هستند، گفت: از همه پژوهشگران تقاضا داریم که به سمت فرهیختگی و تغییر جامعه بروند،‌با همه این حرف‌ها توانستند در جامعه تحول آفرین باشند و حاصل کارشان در کشور اثرگذار است.
در ادامه این برنامه رضا خانی‌پور دبیر علمی و فتانه ترکاشوند دبیر اجرایی جشنواره گزارش‌ هایی از عملکرد اداره کل پژوهش و آموزش و آسیب‌ها و چالش‌های پژوهش و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره و نحوه انتخاب آثار، ارائه کردند.
در این مراسم همچنین برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی و جوایزی به آنها اهدا شد.
- نفر برگزیده در بخش پایان نامه‌ها ( مقطع کارشناسی ارشد): حمیدرضا سلطانی
- نفرات شایسته تقدیر در بخش پایان نامه‌ها ( مقطع کارشناسی ارشد): عطرین ضاد و آرزو جمالان
- نفرات شایسته‌ تقدیر در بخش پایان نامه‌ها (مقطع دکتری): محبوبه قربانی، لاله جولاهی ساروی و احسان گرایی
- نفر برگزیده در بخش تألیف کتاب: محسن روستایی
- نفرات شایسته‌ تقدیر در بخش تألیف کتاب: سهیلا فعال و پروین متواری
نفرات شایسته‌ تقدیر در بخش تدوین، تصحیح، ویرایش کتاب: زهرا موسیوند، نادر پروانه، مصطفی نوری و اشرف سرایلو
- نفر شایسته‌ تقدیر در بخش ترجمه کتاب: انوشه شبانی
- نفرات برگزیده در بخش طرح‌های پژوهشی: زهرا ضرغامی، مطلب مطلبی، بهروز رسولی و حمیدرضا مختاری اسکی
- نفرات برتر در بخش پژوهشگران سازمان (غیر هیات علمی): علی صادق‌زاده، زهرا ضرغامی و هایده چیذری
- نفر برتر در بخش پژوهشگران سازمان (هیات علمی): علی محمد طرفداری
همچنین به تعدادی از کارکنان اداره کل پژوهش و آموزش و شرکت های حوزه پژوهش نیز جوایزی اهدا شد.
فراهنگ**1880**1027**دریافت کننده: پروین اروجی** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1316 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار