چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 08 دی 1395 ساعت 09:32

کسانی جام زهر را به امام(ره) نوشاندند که به جبهه نیامدند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: «جام زهرآلود قبول قطعنامه 598» بازهم جنجال‌ساز شد. سه روز پس از آن که آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: «در همان ایام دفاع مقدس من خودم از برخی شخصیت‌های طراز اول امروز شنیدم که می‌گفتند که ما تا کی باید با امریکا بجنگیم؛ همین‌ها طراحی کردند و جام زهر را به امام نوشاندند و الان هم به این کار افتخار می‌کنند.»
در ادامه این گزارش می خوانیم: روزنامه «جمهوری اسلامی» در یادداشتی در مقام پاسخ درآمد و نوشت: «آنان که به دنبال مقصرند، جلوی آینه بایستند مقصر را خواهند یافت که اگر آن روز پای کار بودند، اگر خود را از قم و تهران و مشهد آن طرف‌تر می‌رساندند؛ ماجرا جور دیگری رقم می‌خورد. اگر مرد جنگ بودند در عاشورای 8 ساله حاضر می‌شدند. حضور هم پیشکش، حداقل با چند سخنرانی به یاری رزمندگان می‌آمدند نه اینکه همه سخنرانی‌های شهادت‌طلبانه‌شان و تکریم جهادشان تاریخ سال‌های بعد از دفاع مقدس را داشته باشد!»

در ادامه این یادداشت که روز گذشته انتشار یافت، آمده است: «صریح عرض کنم؛ کسانی جام زهر را به امام نوشاندند که به جبهه نیامدند. از دفاع مقدس حمایت نکردند حالا طلبکار هم شده‌اند که اگر برخی بر آنها صفت تواب هم بگذارند، کیست که نداند خون همه توابین به اندازه یک قطره خون در همراهی سید الشهدا ارزش و اثر نداشت. سخنرانی‌های امروز آقایان به توان هزار هم که برسد، به اندازه یک ساعت حضور در جبهه ارزش ندارد؛ حتی به اندازه یک سخنرانی آن روز هم اثر ندارد. بگذریم که اگر پای حساب و کتاب به میان آید غایبان دیروز، امروز نه در جای پرسشگر که در جای متهم باید بنشینند...»

همزمان با انتشار این یادداشت، محسن غرویان شاگرد سابق آیت‌الله مصباح یزدی به انتخاب گفت: از نظر من، امام خمینی(ره)کسی نبودند که کسی بتواند به ایشان جام زهر را بنوشاند؛ ایشان خود قوی‌تر از اینها بودند و اراده بالاتری داشتند و کسی قدرت اینکه جام زهر را به امام خمینی بنوشاند، نداشت. وی ادامه داد: ایشان خود به این نتیجه رسیدند که قطعنامه به مقتضای مصلحت جامعه است؛ شرایط زمان و مکان را لحاظ کردند و قطعنامه را پذیرفتند؛ این جام زهر توسط کسی به امام خمینی خورانده نشد، اگر این طور بود که ایشان می‌گفتند که جام زهر را به من خوراندند.

یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی و سخنان محسن غرویان در واکنش به مصاحبه تفصیلی آیت‌الله مصباح یزدی با نشریه «9 دی» مطرح شد. رئیس مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی در گفت‌وگو با هفته‌نامه حمید رسایی- یکی از نزدیکان فکری و سیاسی‌اش- موضوع قطعنامه پایان دهنده جنگ تحمیلی را با موضوع مذاکرات و توافق هسته‌ای گره زد و در خلال این گفت‌وگو، انتقاداتی را متوجه دولت کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی در این مصاحبه بدون اینکه از کسی نام ببرد، مواضع انتخاباتی و برنامه دولت حسن روحانی در زمینه سیاست خارجی همچنین سخنان او درباره «دولت دینی» و «دین دولتی» را هدف حمله قرار داد و گفت: اینها فکر می‌کنند برای حفظ انقلاب فقط باید رونق اقتصادی پیدا شود تا مردم با نظام موافق باشند ولو اعتقادی به اسلام هم نداشته باشند؛ برای همین با وعده‌های اقتصادی مردم را دلخوش و امیدوار می‌کنند تا به آنها رأی بدهند تا امید به رونق اقتصادی داشته باشند و هیچ چیز دیگری از معنویات و فرهنگ اسلامی مطرح نیست؛ حتی می‌گویند دغدغه آخرت مردم را هم نداشته باشید و به بهشت و جهنم مردم کاری نداشته باشید؛ حالا اقلاً‌ ای کاش برای حفظ ظاهر می‌گفتند رونق اقتصادی باشد و ضمناً آخرت شما هم خوب می‌شود؛ ولی وقیحانه می‌گویند دغدغه آخرت مردم را نداشته باشید و تنها مشکل کشور، نبود رونق اقتصادی است و ما هستیم که می‌خواهیم این کار را بکنیم.

وی افزود: «عده‌ای از مسئولین نه فقط امروز که در زمان امام هم موضعگیری‌های انقلابی و علنی امام علیه امریکا و ابرقدرت‌ها را مسخره می‌کردند و آن را تندروی و افراط می‌دانستند. همین‌ها معتقد بودند که ما باید آداب دیپلماسی را در برابر این دشمنان رعایت کنیم. این نشان می‌دهد که اینها از ابتدا با امام همفکر و همراه نبودند. برای همین می‌بینیم که دنبال حذف شعار مرگ بر امریکا هستند.» آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه برجام را «بی فایده» توصیف و تأکید کرد: ایشان (رهبر معظم انقلاب اسلامی) اول اجازه دادند تا مسیر خوشبینانه دولتی‌ها در این دور از مذاکرت طی شود تا نگویند نگذاشتند و اگر نقصی هست، از رهبری و نظام است.

الان خود آنهایی که بیشترین تلاش را برای تصویب این برجام کردند، خود اینها ناچار هستند به شکست آن اعتراف کنند. گاهی دل‌شان نمی‌خواهد اعتراف کنند ولی کار از کار گذشته و دیگر جایی برای انکار باقی نمانده است و دارند به شکست فرآیند اعتماد به امریکا اعتراف می‌کنند. اینها همه از مدیریت صحیح رهبری است که ما باید خدا را برای هر یک از اینها هزاران بار شکر کنیم. وی در ادامه مواضع خود را با موضوعات انتخاباتی گره زد و گفت: اگر در انتخابات همه کاندیداها فقط از مسائل اقتصادی و تحریم بگویند و کسی از شعارهای انقلاب و استکبارستیزی سخن نگوید، چه می‌شود؟ بنده قبلاً این را گفته بودم و هنوز هم معتقدم که وظیفه ما همین است، یعنی اگر همه شعارهای اسلام و انقلاب را فراموش کنند، ما باید کاندیدایی معرفی‌کنیم که از ارزش‌های انقلابی حمایت کند، حالا چه این کاندیدا پیروز شود و چه نشود.

علاوه بر بخش انتقادی سخنان آیت‌الله مصباح یزدی علیه دولت و برجام، آنچه در فحوای سخنان او رخ می‌نماید، تأکید مجدد وی بر مواضع انتخاباتی‌اش در سال 84 و 92 است. در انتخابات ریاست جمهوری سال 84، آیت‌الله مصباح یزدی و یارانش در جرگه حامیان محمود احمدی‌نژاد قرار گرفتند. ارادت متقابل احمدی‌نژاد به وی، زمانی ظاهر شد که رئیس دولت «محمدناصر سقای بی ریا» از شاگردان مصباح یزدی را به عنوان مشاور خود در امور روحانیت انتخاب کرد.

چندی بعد مرتضی آقاتهرانی، یکی دیگر از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان معلم اخلاق راهی کابینه شد. انتصاباتی که سبب شد در کوران روابط تیره و تار قم با پاستور، ارتباط احمدی‌نژاد و مجموعه او با مجموعه آیت‌الله مصباح یزدی گرم و پایدار باشد. مراوداتی که تا پایان دولت اول احمدی‌نژاد به قوت خود باقی بود اما پررنگ شدن حمایت‌های احمدی‌نژاد از اسفندیار رحیم مشایی، سبب شد آیت‌الله مصباح یزدی از وی کم کم فاصله بگیرد. در این اثنا جبهه پایداری به دبیرکلی مرتضی آقاتهرانی اعلام موجودیت کرد تا شاگردان مصباح و یاران احمدی‌نژاد، در یک تشکیلات سیاسی به هم پیوند بخورند. این چنین بود که صادق محصولی، وزیر کشور دولت دوم احمدی‌نژاد وارد تشکیلات پایداری شد و این نهاد در انتخابات ریاست جمهوری 92 از کاندیداتوری کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت اول احمدی‌نژاد حمایت کرد.

البته بعد از شنیدن زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال رد صلاحیت نامزد پایداری‌ها، این تشکل تغییر موضع داد و از سعید جلیلی حمایت کرد. کاندیدایی که در جریان مناظرات همان مواضع مورد قبول آیت‌الله مصباح یزدی را بازگو می‌کرد. اگر چه یک ماه مانده به برگزاری انتخابات بسیاری از محافل نیمه رسمی سیاسی و رسانه‌ای پیش‌بینی می‌کردند سعید جلیلی شانس نخست انتخابات ریاست جمهوری باشد، اما بحث بر سر موضوعات سیاست خارجی در دولت احمدی‌نژاد که سعید جلیلی در آن مسئولیت داشت، همچنین کارنامه پر از قطعنامه و تحریم او در جریان مذاکرات، سبب شد «شیخ دیپلمات» هم از او و هم دیگر رقبایش پیش بیفتد.

اکنون سه سال و نیم از آن رویدادها و مباحث می‌گذرد؛ شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی در مجلس، حزب پایداری و سعید جلیلی نامزد تحت‌الحمایه‌اش از ابتدای مذاکرات تا امروز، هر آنچه در انبان داشته‌اند برای مخالفت و ممانعت از توافق و اجرایی شدن آن، رو کرده‌اند و آن گونه که از سخنان آیت‌الله مصباح یزدی برمی‌آید، در برهمان پاشنه 4 سال پیش می‌چرخد.

*منبع: روزنامه ایران 1395.10.8
**گروه اطلاع رسانی**9128** 9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

اطلاعات تکميلي

خواندن 1353 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب