چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 08 دی 1395 ساعت 09:01

اعتماد به نقل از شمس لنگرودی: جهان به سمت عوام‌زدگی می‌رود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«جهان به سمت عوام‌زدگی می‌رود»، «سراسر وجودم شرم است و بغض»، «عملکرد دوماهه وزیر جدید آموزش و پرورش ابهامات و انتظارات» و «نه روسیه ،نه امریکا و نه هیچ‌کشوری نمی‌تواند نقش‌ایران در افغانستان را نادیده‌ بگیرد» و «خون تازه در رگ‌های نجات موصل» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه هشتم دی است.
**جهان به سمت عوام‌زدگی می‌رود
شمس لنگرودی در گفت و گو با اعتماد گفت: چند نکته است؛ یکی اینکه جهان به سمت عوام‌زدگی می‌رود. به همین دلیل گفتم در جبین این کشتی نوری نمی‌بینم. وقتی جایزه نوبل را به باب دیلن دادند، یوسا مقاله‌ای عالی نوشت که وقتی این جایزه را به نویسندگان برجسته‌ای مثل فوئنتس نداده‌اند و به باب دیلن می‌دهند، نشان‌دهنده عوام‌زده شدن فرهنگ جهانی است و حرفش کاملا درست است. خود رسانه‌ها باعث و بانی این وضعیت شده‌اند. اینکه ربطی به تلگرام ندارد. دیگر اینکه کسی که دنبال شعرهای عمیق‌تر است، اولا دنبال سایت‌ها و کانال‌هایی می‌رود که بیشتر با سلیقه‌اش جور درمی‌آید و از طرف دیگر کتاب هم می‌خواند. ما که مسوول تاریخ بشر نیستیم. اگر می‌خواهیم بیشتر یاد بگیریم، دنبال راه‌های جدی‌تر می‌رویم.

**سراسر وجودم شرم است و بغض
دیروز گزارشی در روزنامه شهروند با عنوان «زندگی در گور» منتشر شد؛ گزارشی از گورخواب‌های نصیرآباد و حکایت زندگی ٥٠ زن، مرد و کودک که شب‌ها در گور می‌خوابند. این گزارش بازتاب گسترده‌ای را در جامعه و رسانه‌ها به دنبال داشت به طوری که روح‌الله حسین‌زاده، دادستان عمومی و انقلاب شهریار دستوری ویژه برای ساماندهی وضعیت کارتن‌خواب‌های گورستان نصیرآباد باغستان در حومه شهریار صادر کرد. همچنین اصغر فرهادی نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی؛ رییس‌جمهور نوشت و در آن از فقر حاکم بر زندگی بخش وسیعی از مردم کشور انتقاد کرد. وی در بخشی از این نامه آورده است: ... اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض.... شرم بر ما ... در تاریخ خوانده‌ایم که گاهی حاکمان با لباس مبدل به میان مردمان می‌رفته‌اند تا به دور از محافظان و ملازمان و متملقان گوشه‌ای از درد و رنج مردم را بی‌واسطه درک کنند. پیشنهاد می‌دهم لااقل برای تنوع در نگارش تاریخ امروز که آیندگان بهت‌زده خواهند خواند، گاهی صاحب منصبان بی‌همراه و ناشناس به میان مردم بروند. به روستاها و شهرهای دور افتاده. اگر ناشدنی‌ست به همین حوالی، محله‌های حاشیه تهران تا ببینند صورت‌های سرخ از سیلی آبرومندان بی‌بضاعتی که بیش از هر صاحب قدرتی جان و جوانی‌شان را برای این سرزمین قربانی داده‌اند.

** عملکرد دوماهه وزیر جدید آموزش و پرورش ابهامات و انتظارات
وزارت آموزش و پرورش با یک میلیون پرسنل آموزشی و اداری و نزدیک به ١٤ میلیون دانش‌آموز که به طور مستقیم نزدیک به ٢٨ میلیون از اولیا را درگیر خود می‌کند، بزرگ‌ترین بخش دولتی است و از جهت موضوعی نیز حساس‌ترین بخش است چرا که توجه‌های سیاسی و ایدئولوژیک زیادی به این بخش وجود دارد به همین دلیل طبیعی است که در ساختار موجود کشور از حساسیت‌های بالایی برخوردار باشد. حساسیت بالا و حجم گسترده کار و ساختار سازمانی متمرکز و عریض و طویل و مطالبات انباشته شده معلمان و خانواده‌ها همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا روز به روز بر مسائل آن افزوده شود و مشکلات آن پیچیده و عمیق‌تر شود.با این وجود نوسانات مدیریتی و عمر کوتاه مدیران ارشد این نهاد یا دستگاه موجب شده تا امکان تدوین و اجرای برنامه‌های دراز مدت که لازمه قرار دادن قطار نظام آموزشی روی ریل کارآمدی است، گرفته شود. هر وزیر با هر ایده و برنامه‌ای که می‌آید گرفتار دو با تلاق روزمرگی و فشارهای سیاسی می‌شود به همین دلیل وقت و انرژی وی صرف برطرف کردن تبعات این گرفتاری بی‌حاصل می‌شود.فخرالدین احمددانش آشتیانی نیز که تازه ٢ ماه از آغاز به کارش گذشته گویا در معرض این گرفتاری است و اینکه حالا او و تیمش باید چه کنند مهم‌ترین پرسشی است که باید پاسخ آن را یافت به همین زودی، هم زمزمه‌های استیضاح او شنیده می‌شود و هم صدای نارضایتی معلمان به گوش می‌رسد و هم ناامیدی اولیا تغییری نکرده است و هم مدیران ستادی و استانی نسیمی را دریافت نکرده‌اند و تردیدها و ابهام‌ها همچنان بدنه خسته و فرسوده این نهاد بزرگ را کم تحرک و بلاتکلیف نگه داشته است.

** نه روسیه ،نه امریکا و نه هیچ‌کشوری نمی‌تواند نقش‌ایران در افغانستان را نادیده‌ بگیرد
محسن روحی‌صفت، معاون دفتر مطالعات وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با اعتماد گفت: داستان ضرورت حضور ایران در روند مذاکرات صلح افغانستان، همانند داستان لازم بودن حضور هند است. نه روسیه، نه امریکا و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند نقش ایران در افغانستان را نادیده بگیرد. هنگامی که امریکا و ناتو در افغانستان بدون ایران شکست خوردند، کشورهای دیگر هم باید حساب کار خودشان را بکنند. در واقع، تلاش برای دستیابی به مذاکرات صلح بدون نقش‌آفرینی و مشارکت ایران هزینه دادن بی‌مورد است. البته نه چین و نه روسیه، هیچ کدام اعتقادی برای حذف ایران برای آغاز این روند ندارند. اگر ایران هم به این اجلاس دعوت نشده، به معنای بی‌خبری و حذف ایران نیست. شاید یک دلیل برای غیبت ایران این باشد که هنوز این اجلاس می‌خواهد کارش را آغاز کند و در ابتدای راه است وگرنه سایه ایران در نشست وجود دارد.

** خون تازه در رگ‌های نجات موصل
پیچ و تاب‌های عملیات آزادسازی موصل همچنان ادامه دارد. برخلاف پیشروی‌های اولیه که با سرعت دور از انتظاری رخ داد، ادامه این روند با اما و اگرهایی همراه شده است. ترفندهایی که داعش برای حفظ قلب عملیاتی خود در موصل به کار گرفته است عملا ادامه کار را برای ارتش و نیروهای ائتلاف ضدداعش سخت کرده است. با این وجود فرمانده امریکایی این عملیات در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرده است که ارتش عراق دور تازه و جدیدی از عملیات‌های خود علیه داعش در موصل را از چندروز آینده آغاز خواهد کرد. گفته می‌شود که این حرکت می‌تواند فصل تازه‌ای در روند عملیات دو ماهه آزادسازی موصل باشد. عملیاتی که در سایه آن احتمالا سربازان امریکایی به خط مقدم جنگ با داعش نزدیک‌تر می‌شوند. در عملیات موصل، ١٠٠هزار سرباز عراقی، اعضای نیروهای امنیتی کرد و داوطلبان شیعه حضور دارند. عملیاتی که نخستین رزمایش نظامی بزرگ در عراق از زمان حمله امریکا به این کشور در ٢٠٠٣ است. سی‌ان‌ان در تازه‌ترین گزارش خود درباره آزادسازی موصل و نقشی که امریکایی‌ها در این مرحله بازی خواهند کرد، می‌نویسد: مرحله جدید به نیروهای امریکایی مستقر در عراق بیشترین سهم را می‌بخشد و برای نخستین‌بار از سال ٢٠١١ که باراک اوباما خواهان خروج نیروهای امریکایی از عراق شده بود، این نیروها در مقیاس جدی‌تر به میدان بازمی‌گردند. در اثر این عملیات دو ماهه ارتش عراق به بخش قابل توجهی از موصل دسترسی پیدا کرده است اما از مدتی پیش از سرعت این پیشروی کاسته شده بود. با این‌همه قرار است که در ماه جاری میلادی عملیات جدیدی آغاز شود. عملیاتی که پس از این وقفه می‌تواند در صحنه میدانی تاثیرگذار باشد.

** گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131

اطلاعات تکميلي

خواندن 1218 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب