سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 16:25

درخواست ثبت جهانی سرو4500ساله ابرکوه از سازمان حفاظت محیط زیست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
فرماندار و نماینده مردم ابرکوه در دیدار با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار تلاش در جهت ثبت جهانی سرو کهنسال و 4500ساله این شهرستان شدند.
سیدنبی رسولی فرماندار ابرکوه روز سه شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در دیدار با دکتر معصومه ابتکار که با همراهی نماینده مردم شهرستان های ابرکوه، مهریز، بافق، بهاباد و خاتم در مجلس شورای اسلامی انجام شد علاوه بر درخواست ثبت جهانی این اثر ملی، مسایل و مشکلات و نیازهای زیست محیطی ابرکوه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گفته رسولی تاکید بر پیگیری ثبت جهانی درخت سرو کهنسال ابرکوه ، اجرای طرح جامع مدیریت سرو 4500ساله و تحقق چارت سازمانی آن و در نهایت تخصیص 20میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی طرح جامع سرو ابرکوه از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار بود.
فرماندار اضافه کرد : از آنجا که سرو ابرکوه از سال 1389جزو مناطق چهارگانه محیط زیست کشور قرار گرفته است در این دیدار خواستار اجرای طرح جامع و ساماندهی راههای ورودی به درخت کهنسال جهت تسهیل گردشگران داخلی و خارجی شدیم.
رسولی گفت : در این نشست با توجه به وجود سایت تکثیر گورخر ایرانی در منطقه پنج انگشت ابرکوه که 12راس گورخر در این منطقه زیست می کنند، بر ایجاد مرکزتحقیقات و موزه حیات وحش ، مرکز قرنطینه ، ساخت استخر ذخیره آب برای مصرف گورخر و بتن ریزی و حصارکشی گورخرها تاکید گردید .
وی از تسطیح چهار هکتار اراضی برای تامین علوفه مورد نیاز گورخر و تامین هفت میلیاردریال بودجه برای ساماندهی سایت 160هکتاری گورخر شهرستان ابرکوه از دیگر خواسته مردم ابرکوه از رییس سازمان حفاظ محیط زیست نام برد.
رسولی همچنین برای بازدید رسمی از شهر تاریخی ابرکوه از معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط کشوردعوت کرد.
دراین دیدار صباغیان نماینده مردم ابرکوه، بافق، مهریز، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت حل مشکلات محیط زیست شهرستان ابرکوه تاکید کرد.
معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط کشور در این دیدار گفت : مشکلات محیط زیست شهرستان ابرکوه وخواسته های مطرح شده بررسی می شود.
ابرکوه جزو 14 شهر نمونه گردشگری کشور بشمار می رود و این شهرستان دارای 400اثر تاریخی و طبیعی است که 128 اثر آن درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سالانه دربازدید گردشگران داخلی وخارجی درخت سرو کهنسال ابرکوه به عنوان پایدارترین وارزشمندترین اثر طبیعی استان یزد بیشترین رتبه را دارد.
سرو ابرکوه درختی که پس از 4500 سال همچنان سرسبز است.
این درخت همچنان با گذشت 45 قرن از عمر خود، سرسبز و شاداب در پهنای کویر یزد در ابرکوه مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده کرده است.
الکساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را به چهار تا چهار هزار و 500 سال تخمین زده است که هنوز در دل کویر ابرکوهی یزد خرم و شاداب است.
درخت سرو چهار هزار و 500 ساله ابرکوه در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغابی که در گرو شاخسار پر پیچ و خمش نهاده اند، بازگو می کند.
حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که به سال740 هجری قمری تالیف شده پیرامون درخت سرو ابرکوه آورده است:در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته واکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .
برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را 'یافث' پسر نوح کاشته است و درخت سرو ابرکوه از نوع سروهای مدیترانه ای است و ارتفاع این درخت 25 متراست .
این درخت در تیرماه سال 86به شماره سه و به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
5054 /تهیه و تنظیم : بهنام احمدی *

اطلاعات تکميلي

خواندن 1187 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار