چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 15:46

واشنگتن پست: اهداف تجاری ترامپ در چین و شائبه تداخل تجارت و سیاست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
واشنگتن پست روز دوشنبه گزارش داد: اهداف تجاری 'ترامپ' در چین؛ موضوعی است که همه سیاستمداران آمریکا را نسبت به صحت اقدامات آینده کاخ سفید در قبال چین مردد کرده است .
واشنگتن پست در این گزارش می نویسد:
'' 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور منتخب آمریکا چین را 'دشمن' آمریکا نامیده است ؛ یک تهدید و یک نظام منفور بین المللی که روش کارش دروغ گفتن و تقلب و دستبرد زدن است .
اما همین ترامپ هشت سال است که تلاش می کند هتل های زنجیره ای اش را در چین هم احداث کند.
ترامپ در سخنانی در 12 دسامبر / 22 آذر/ جار زد که در دورانی که در 'کاخ سفید' حضور خواهد داشت هیچ معامله جدید تجاری انجام نخواهد داد.
حالا معلوم نیست تکلیف هتل های ترامپ که به عنوان شرکت به ثبت رسیده اند چه می شود. اگر دامنه برپا شدن هتل های ترامپ تا چین هم امتداد پیدا کند و یا حتی طرح آن را داشته باشد که بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری اش این هتل ها را به راه بیندازد، در آن صورت این قضیه کار مذاکرات برای ترمیم روابط دو کشور را قدری پیچیده خواهد کرد.
در آن صورت این شائبه بوجود خواهد آمد که در مذاکرات میان دو کشور، ترامپ یا چین را در تنگنا قرار خواهد داد و یا اینکه برای پیشبرد اهداف تجاری شخصی خود تملق او را خواهد گفت .
در آن صورت؛ هر اقدامی که دولت آمریکا در رابطه با پکن انجام دهد، بشدت مشکوک به رعایت اهداف تجاری ترامپ خواهد بود حتی اگر انگیزه این اقدامات کاملا هم عیان باشد.
اما همه این شبهات در مورد تداخل سیاست و تجارت با تماس تلفنی رهبران دو کشور آمریکا و تایوان تا حدودی برطرف شد. ترامپ در دوم دسامبر به پیام تبریک تلفنی ' تسایی اینگ - ون' رئیس جمهور تایوان پاسخ داد و این حرکت او دولت چین را خشمگین کرد و چندین دهه پروتکل دیپلماتیک فیمابین را واژگون کرد.
در ماه اکتبر نماینده ای از 'سازمان ترامپ' Trump Organization برای انجام یک سفر تجاری عازم تایوان شد . اما این سازمان اعلام کرد که بعد از تماس تلفنی ترامپ با 'تسائی' هیچ طرحی برای توسعه تجارت در تایوان و هیچ برنامه سفر برای انجام پروژه های مجاز تجاری ندارد .
ترامپ در چین پروژه های تجاری دارد اما تا به حال این پروژه ها در تایوان دنبال نشده است .
ترامپ از سال 2005 منافع تجاری اش را در چین دنبال می کند و تنوع گسترده ای از هتل ها و ساختمانهایی را در این کشور با برند ( نام تجاری) ' ترامپ' در اختیار دارد.
او با زحمت فراوان بعد از 10 سال دوندگی سرانجام موفق شد موافقت دولت چین را برای آنکه نام تجاری برند خود را بر روی هتل ها و ساختمانهایش بگذارد بدست آورد . این موفقیت حول وحوش ایام برگزاری انتخابات آمریکا بدست آمد.
در سال 2008 هتل های ترامپ با یکی از بزرگ ترین شرکت های ساختمانی چین و یک شرکت ساختمانی هنگ کنگ برای ساخت یک برج بزرگ اداری در جنوب شهر 'گوانگژو' مشارکت کرد. اما این توافق یک ماه بعد ملغی شد .
اندکی قبل از انتخابات آمریکا ' اریک دانزیگر' مدیر اجرایی هتل های ترامپ به رسانه های چین اعلام کرد که این گروه همچنان در برنامه دارد هتل های ترامپ را در 20 الی 30 شهر چین و هتل های ' سیون ' را در شهرهایی بیشتر احداث کند اما زمان اجرای این طرح ها اعلام نشد. شهرهای مورد نظر پکن و شانگهای اعلام شده است.
اگر صحبتهای دانزیگر تحقق پیدا کند، چنانچه ترامپ رابطه آمریکا با چین را متعادل نگاه دارد؛ این پروژه ها یا فسخ خواهد شد یا به عنوان یک دین باقی خواهد ماند تا بعدها اجرا شود.
کارشناسان امر می گویند که شرکتهای دولتی بخش مسکن نقش بزرگی در صنعت مسکن چین ایفا می کنند و شرکت های خصوصی هم از دولت خط مشی می گیرند. اگر رابطه آمریکا و چین بد شود، ترامپ دیگر نمی تواند به تجارتش در چین امیدوار باشد چراکه هر هتلی در این کشور به راه اندازد با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.
ترامپ پیوسته در شبکه توئیتر چین را هدف سرزنش قرار داده است . او در کتاب خود به نام ' زمانی برای سرسخت بودن' که آن را به سال 2011 به چاپ رساند رهبران چین را دشمنان ما خطاب و آنها را به ' خراب کردن راه و روش زندگی ما ' متهم کرد و نوشت: ما نباید اینقدر کمونیستها را تحویل بگیریم و از آنها گدایی کنیم که چند تا قرارداد پیش پا افتاده به ما بدهند'.
اما ترامپ خود با شرکت ' شبکه دولتی ' State Grid چین که قویا وابسته به حزب کمونیست چین است قرارداد دارد و این تنها قرارداد شرکت تجاری ترامپ با یک شرکت دولتی چینی نیست .
بانک دولتی 'بانک صنعت و تجارت چین ' Industrial and Commercial Bank of China یکی از بزرگ ترین شعباتش در شهر نیویورک در برج ترامپ واقع است .
این قرارداد تا سال 2018 اعتبار دارد و سالیانه 1.5 میلیون دلار برای شرکت ترامپ درآمد دارد.
این ظن وجود دارد تا زمانی که ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد 'سازمان ترامپ' مذاکراتش را با بانکداران چینی ادامه دهد .
این مسائل دمکراتهای کنگره را نسبت به اهمیت موضوع حساس کرده است و این نمایندگان می گویند که موضوع تضاد منافع تجاری می تواند در مناسبات دو کشور تاثیر گذار باشد.
' الیجاه ای کامینگز' نماینده دمکرات از 'مریلند' در سخنانی در تاریخ 14 دسامبر گفت که برای او این قضیه مهم نیست که ترامپ می خواهد نامش بر روی دارایی های تجارتی اش حک شود بلکه مسئله مهم معاملات او با کشورهای خارجی است که موضوعی دیگر است'.
کامینگز گفت:' آنچه که برای من اهمیت دارد این است که شاید عده ای از مسئولان دولتی کشورهای بحرین ؛ چین؛ ترکیه ؛ آرژانتین ؛ سنگاپور و یا هر جای دیگر بخواهند با ارائه پیشنهاد خرید زمین و هتل و یا پرداخت اجاره بهای سنگین اطاق در برج ترامپ و یا ارائه وامهای کم بهره و یا صدور مجوز ساخت پروژه های عمرانی و یا انواعی از سایر عملیات های ساختمانی به ترامپ؛ موفق شوند توجه دولت جدید آمریکا را به خود جلب کنند'.
البته تنها حسن قضیه این است که امکان دارد منافع تجاری ترامپ در چین مانع از آن شود که او یک جنگ تجاری با پکن به راه بیندازد که یقینا جنگی ویرانگر و انتقامجویانه علیه اقتصاد هر دو کشور خواهد بود.
اروپام**1591**1908
انتشار دهنده : افشار دارابی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1351 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب