سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 13:05

رییس پژوهشکده پولی وبانکی: فناوری اطلاعات از خدمات بانکی تفکیک شدنی نیست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس پژوهشکده پولی و بانکی می گوید، بانکداری الکترونیک که با هدف تسهیل خدمت رسانی به آحاد جامعه شکل گرفته، در دنیای امروز به قدری پیشرفت کرده است که نمی توان فناوری اطلاعات را از خدمات بانکی تفکیک کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی دیواندری روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران در تشریح محورها و جزییات ششمین دوره همایش سالانه بانکداری الکترونیک در تهران، گفت: در این همایش آخرین تحولات نظام های پرداخت و دستاوردهای این عرصه مورد بررسی کارشناسان و مسوولان قرار می گیرد.
دبیر ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، محور اصلی این همایش را «بازآفرینی نظام بانکی در عصر ارتباطات نوین» دانست و ابعاد سیاستی و نهادی، نقش و جایگاه شبکه بانکی، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، الزامات بین‌المللی و مدل‌های نوظهور را از دیگر محورهای این همایش عنوان کرد.
وی ادامه داد: در بخش ابعاد سیاستی و نهادی، این همایش به موضوع های نقش و جایگاه بانک مرکزی، نظام اطلاعاتی بانک‌ها، قوانین و مقررات مورد نیاز، بازمهندسی نظام پرداخت و بانکداری الکترونیک کشور و استانداردسازی فرآیندهای بانکی می پردازد.
وی «نقش و جایگاه شبکه بانکی» را از دیگر محورهای این همایش ذکر کرد و گفت: در این بخش موضوع هایی نظیر نقش بانک‌ها در مواجهه با مدل‌های کسب و کار نوظهور، هوشمندسازی عملیات و خدمات بانکی، هم افزایی یا واگرایی ذی‌نفعان، تبیین جایگاه شرکای تجاری نوظهور، مسئولیت اجتماعی در بانکداری، مدل‌های مطلوب کسب و کار شرکت‌های ارایه کننده خدمات پرداخت (پی.اس.پی-PSP)، بازتعریف ساختار مدیریتی و نیروی انسانی در بانک‌ها، بازطراحی الگوهای مدیریتی و شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
دیواندری، هوشمندسازی سیستم‌های امنیتی، طراحی پلت فرم‌های جدید پرداخت، سخت افزار و شبکه و شبکه‌های مخابراتی و اپراتورها را از مواردی برشمرد که در نشست های مرتبط با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به بحث گذاشته می شود.
دبیر ششمین دوره همایش سالانه بانکداری الکترونیک، بررسی الزامات بین المللی را از دیگر محورهای این همایش ذکر کرد و اظهارداشت: در این بخش نیازمند بررسی تحولات بین المللی در زمینه نظارت و قانون گذاری، تطبیق با استانداردهای بین المللی، نحوه کشف تقلب و مبارزه با پولشویی و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های اتصال به نظام‌های پرداخت بین المللی هستیم.
وی تاکید کرد، در این همایش به موضوع فین تک ها (Fintech) ، بانکداری اجتماعی و پول‌های دیجیتال پرداخته می شود.
دیواندری یادآور شد که در دوره تحریم های بانکی ایران، مقررات بین المللی در حوزه بانکی و نیز بانکداری بین المللی دیجیتال دچار تحول شد و نیاز است در این زمینه تغییراتی برای انطباق بیشتر در زمینه نرم افزارها و نیز زبان گزارشگری مالی در حوزه فناوری اطلاعات انجام شود.

*برگزاری جشنواره مرحوم نوربخش
به گفته دبیر ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، از 235 چکیده مقاله دریافتی به این همایش 153 مقاله در بررسی های اولیه کنار گذاشته شد و 73 مقاله اصلی از پژوهشگران دریافت شد که بخشی از آنها در این همایش ارایه و بقیه در قالب کتابی منتشر می شود و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی همچنین از برگزاری جشنواره مرحوم نوربخش در جریان برگزاری این همایش خبر داد و گفت: در این بخش حداکثر سه بانک که بهترین خدمات بانکداری الکترونیک را ارایه کرده باشند به همراه حداکثر سه شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات که برای نظام بانکی نرم افزار و سخت افزار طراحی کرده باشند، انتخاب و معرفی می شوند.
تاکنون 13 بانک و 19 شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات، آثار خود را برای شرکت در جشنواره مرحوم نوربخش به دبیرخانه همایش ارسال کرده اند.
همچنین در حاشیه این همایش دو روزه نمایشگاهی با حضور 14 بانک و 32 شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات مرتبط با بانکداری، خدمات و محصولات خود را عرضه می کنند.
به گفته وی ، در آیین گشایش این همایش که روزهای 13 و 14 دی ماه جاری در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی حضور دارند.

**برگزاری نخستین جشنواره تصویرسازی بانکداری الکترونیک
در جریان برگزاری ششمین دوره همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، نخستین جشنواره تصویرسازی بانکداری الکترونیک نیز برگزار می شود که قرار است آثار رسیده به این بخش در برج میلاد در معرض دید شرکت کنندگان قرار گیرد.
بهرام کلهرنیا استاد گرافیک در دانشگاه و دبیر این جشنواره درباره آن به خبرنگاران توضیح داد که به دلیل کمبود زمان برای ارسال آثار، امسال برخی از چهره های صاحب نام در زمینه گرافیک و تصویرسازی آثار خود را در این جشنواره به نمایش در می آورند و در دوره های بعد قرار است این بخش با قوت بیشتری پیگیری شود.
کلهرنیا افزود: قرار است آثار ارسال شده در قالب کتاب، پوستر یا کارت پستال در نظام بانکی مورد استفاده قرار گیرد.
اقتصام**2025**1561**خبرنگار:لیلا جودی** انتشاردهنده: مژگان توانا

اطلاعات تکميلي

خواندن 1352 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار