دوشنبه, 06 دی 1395 ساعت 20:03

سوسن شریعتی: امام موسی صدر به تشکیل جهانی با هویت های متکثر امیدوار بود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه نگار و پژوهشگر اجتماعی گفت: امام موسی صدر به تشکیل جهانی دیگر امیدوار بود که در آن جهان، هویت های متکثر فردی به هویتی جمعی تبدیل شود.
به گزارس خبرنگار فرهنگی ایرنا، سوسن شریعتی عصر دوشنبه در سی وهفتمین درس گفتار ماهیانه اندیشه و عمل با عنوان «امام موسی صدر، میدان های نبرد چندجانبه» افزود: با دیدگاهی انتقادی کتاب های مرتبط با امام موسی صدر را بررسی کردم و به موضوع میدان نبردهای چندجانبه وی در لبنان رسیدم.
وی با اشاره به حضور امام موسی صدر در لبنان از سال 1958 تا 1978 گفت: امام موسی صدر در این سال ها با این سوالات مطرح بود‌ که چطور می توان شیعه را در لبنان قدرت بخشید؟ چطور می توان بین هویت عربی با هویت لبنانی نسبت برقرار کرد و چطور می توان دین را سرمنشا حرکت و قیام دانست.
نویسنده کتاب «ققنوس عصیان» ادامه داد: چشم اندازهای امام موسی صدر شامل تلاش برای ساخت جایگزین، ساخت هویت جمعی شیعی لبنانی و عرب، نگاه به انسان فراتر از مرزهای هویتی و ایجاد نسبت بین اقدام سیاسی یعنی سهم خواهی از قدرت و اقدام اجتماعی به معنای کمک به نیازمندان است.
وی در ادامه این نشست در موسسه امام موسی صدر به تشریح روش وی برای رسیدن به این چشم اندازها پرداخت و گفت: وی قبل از ورود به گفت وگو با قدرتمندان جامعه لبنان خود را به موجودی تبدیل می کند که به رسمیت شناخته شود و برای این امر به هویت تکیه می‌کند.
نویسنده کتاب «شریعتی از نگاه سه نسل» اضافه کرد: امام موسی صدر شیعه را به مقام شهروندی در آن روز لبنان ارتقا داد و این کار را از راه تاسیس مراکز فرهنگی، گفت وگو با روسای جمهوری لبنان و همچنین تاسیس مجلس اعلای شیعیان انجام داد.
وی ادامه داد: امام موسی صدر این کارها را انجام می داد نه تنها برای اینکه هویت شیعه شکل بگیرد بلکه تا لبنان ساخته شود.
فرزند دکتر علی شریعتی با اشاره به اولین اعتراض عمده امام موسی صدر در سال 1973 برای ناکافی بودن منابع مالی توسعه جنوب لبنان تاکید کرد: او در این فراخوان از همه اقشار و فرقه های لبنانی می خواهد اعتراض خود را نشان دهند.
وی همچنین به تلاش های امام موسی صدر برای تقریب فرقه های مختلف اشاره کرد و یادآور شد: او بحث تقریب را با تسنن پیش می برد و حتی خواستار یکسان شدن شعائر اسلامی شیعه و سنی بود و برای این هدف بارها گفت وگو و سفر می کند.
شریعتی همچنین با بیان این پرسش که چه الگویی می توان از امام موسی صدر امروزه گرفت، گفت: اینکه در دهه 50 و 60 میلادی در لبنان بین این همه تضاد برای رسیدن به تعادل تلاش کرد، او را به الگوی جذابی تبدیل کرده است.
فراهنگ ** 9157 ** 1071 ** خبرنگار: منصوره شوشتری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1037 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار