چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 06 دی 1395 ساعت 14:38

کنسرتی از ترانه های ماندگار فارسی و آذری / حرکت خلاف جریان آب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آرمین قیطاسی، نوازنده ی فلوت و تنظیم کننده در کنسرت «ترانه های ماندگار» گفت: با کنسرت تریوی ترانه های ماندگار، به نوعی خلاف جریان آب حرکت می کنیم.
به گزارش روز دوشنبه ی خبرنگار موسیقی ایرنا، نشست خبری کنسرت «ترانه های ماندگار» که 13 و 14 دی ماه قرار است روی صحنه ی تالار رودکی برود، با حضور خوانندگان، تنظیم کننده و تهیه کننده ی این کنسرت، پیش از ظهر امروز در تالار وحدت تهران برگزار شود.
در این نشست آرمین قیطاسی تنظیم کننده و فلوت نواز،‌ مهدی محمدی و یاشار احمدی خوانندگان تنور و فرهمند تهیه کننده ی کنسرت حضور داشتند و درباره ی این اجرا توضیح دادند.

** اجرای 14 ترانه ی ماندگار فارسی و آذری / کنسرتی پاپ - کلاسیک
آرمین قیطاسی، همان نوازنده ی فلوتی است که چندی پیش رکورد سریع ترین فلوت نوازی دنیا را شکست. وی که در کنسرت «ترانه های ماندگار» افزون بر نوازندگی فلوت، تنظیم قطعه های انتخابی را هم بر عهده دارد، درباره ی رپرتوآر این کنسرت گفت: در کنسرت ما، 14 آهنگ فارسی و آذری اجرا می شود که قطعه های ایرانی انتخاب شده، از معروف ترین ترانه های موسیقی پاپ و کلاسیک ایران است.
وی ادامه داد: ما کوشیده ایم تا در تنظیم این ترانه ها، آهنگ ها از بافت اصلی خود خارج نشود. البته تنظیم ها هم به گونه یی بوده که در عین حال که عناصری از موسیقی اصلی حفظ شده، آهنگ ها به موسیقی روز نزدیک تر شده است. کسانی که به این کنسرت می آیند، نباید چندان انتظار اجرای موسیقی اپراگونه داشته باشند؛ در واقع ما در تنظیم این آهنگ ها تغییرهایی را لحاظ کرده ایم که آهنگ ها امروزی تر باشد، به گونه یی که می توان اجرای آن ها را اجرایی پاپ – کلاسیک دانست.

** سه نوازی پیانو، فلوت و ویلونسل
قیطاسی درباره ی ترکیب گروه نوازندگان این کنسرت هم گفت: ساختار این اجرا بر اساس تریو یا سه نوازی پیانو، فلوت و ویلونسل طراحی شده است. در این کنسرت مهرداد عالمی ویلونسل می زند؛ امیر دارابی که یک جوان 19 ساله و بسیار بااستعداد است، پیانو می نوازند و من نیز نوازندگی فلوت را بر عهده دارم.
وی افزود: گرچه کار در ساختار تریو به دلیل تعداد کم سازهایش، دشوار است، ما خواستیم با این ترکیبِ گروه، نگرش تازه یی داشته باشیم. در بخش هایی از این کنسرت هر دو خواننده با هم اجرا می کنند و در برخی قطعه ها نیز هر یک به صورت جداگانه خواهند خواند.

** «جان مریم» و «آیرلیخ»
مهدی محمدی، یکی از دو خواننده ی تِنور این کنسرت درباره ی قطعه هایی که قرار است در این برنامه اجرا شود، گفت: «جان مریم» و «انتظار شیرین»، از آثار مرحوم محمد نوری و «آیریلیخ»، از جمله ترانه هایی است که در کنسرت ما اجرا خواهد شد. در کنار این ها، قطعه یی هم از آثار خودم در این کنسرت اجرا می کنیم. این آهنگ که «ستاره» نام دارد، با شعر و ملودی من و تنظیم آرمین قیطاسی برای تریو، اجرا می شود.
این خواننده که سابقه ی همکاری با ارکستر موسیقی ملّی ایران را نیز در کارنامه ی خود دارد، درباره ی قطعه های انتخابی این کنسرت گفت: ما سعی کرده ایم قطعه هایی را انتخاب کنیم که به گوش مردم آشنا باشد و مردم از آن ها خاطره داشته باشند. درواقع این قطعه ها بخشی از موسیقی کلاسیک در ایران است که ما آن ها را با بافت موسیقی امروزی و نزدیک به ویژگی های موسیقی کلاسیک اجرا خواهیم کرد.
وی افزود: برای اینکه در بازخوانیِ ما، ارزش اصلی کارها کم نشود، کوشیده ایم به گونه یی آهنگ ها را تنظیم و اجرا کنیم که ضمن اینکه بتواند رضایت مخاطب را جلب کند، از ارزش کارها نیز کم نشود و افزون بر این، کاری نو به گوش مخاطبان برسد.

** آهنگ هایی از آهنگسازان نامدار آذربایجان
یاشار احمدی، دیگر خواننده ی این کنسرت، که سابقه ی اجرا با آنسامل های گوناگون را دارد، درباره ی آهنگسازان موسیقی آذری که آثار آنان در این کنسرت اجرا می شود، گفت: توفیق قلی اف، فکرت امیرُف و واصف آدیگوزلف از جمله آهنگسازان نامدار موسیقی آذربایجان هستند که آثاری از آنان نیز در کنسرت اجرا می شود.

** اجرایی متفاوت
فرهمند، تهیه کننده ی این کنسرت «ترانه های ماندگار»، درباره ی این اجرا گفت: این کنسرت، برنامه یی متفاوت است؛ کنسرت ما، اجرای موسیقی پاپ نیست بلکه می خواهیم موسیقی کلاسیک را با سبکی امروزی و متفاوت اجرا کنیم.
وی گفت: به دلیل اینکه هر دو خواننده ی ما، اپراخوان و استاد موسیقی کلاسیک هستند، در این اجرا قطعه های قدیمی موسیقی پاپ ایران را هم با رعایت اصول موسیقی کلاسیک تنظیم کرده ایم.

** حرکت بر خلاف جریان آب
آرمین قیطاسی در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به تغییر ذائقه ی موسیقایی مردم در همه ی دنیا، گفت: در همه جای دنیا می بینیم که سلیقه ی موسیقایی مردم عوض شده است و مردم، کم تر به موسیقی های فاخر توجه نشان می دهند؛ اتفاقی که البته در کشور ما شدت بیشتری دارد.
وی افزود: اما برای بهتر شدن این وضع، باید افرادی که در موسیقی صاحب نظر و چیره دست هستند، برخلاف جریان آبِ پسند موسیقایی عموم حرکت کنند تا موسیقی های فاخر همچنان جریان داشته باشد. همه ی انواع موسیقی برای جامعه لازم است، اما هر گُلی یک بویی دارد و باید این اتفاق بیافتد که در موسیقی ما هر گلی بتواند بوی خود را داشته باشد و منتشر کند. ما نیز با برپایی این کنسرت، درواقع داریم به نوعی خلاف جریان آب حرکت می کنیم. این را بدانید که همه ی اتفاق های خوب موسیقایی، محصول تشکل های خودخواسته و مستقل است.
محمدی نیز در این باره گفت: استقبال مردم از موسیقی های خوب و فاخر، حمایت رسانه ها را می طلبد. رسانه ها باید برای آگاهی بیشتر مردم، موسیقی های خوب را به آنان اطلاع دهند و حتی به آنان خط بدهند تا بتوانند موسیقی های گوناگون را بشناسند.
یاشار احمدی نیز با اشاره به اینکه در کشور ما چون موسیقی کلاسیک کم تر اجرا می شود، مخاطب کم تری هم دارد، گفت: موسیقی کلاسیک در همه جای دنیا حمایت دولتی را پشت خود دارد، اما در اینجا چنین حمایتی وجود ندارد. ما در ایران نوازنده های کلاسیک فراوانی داریم، اما به دلیل اینکه مخاطب کمی برای موسیقی کلاسیک وجود دارد، بسیاری از این نوازندگان به اجراهای پاپ روی می آورند.

** رکوردشکنی با وجود نبود حمایت
آرمین قیطاسی با اشاره به رکوردشکنی اش در نوازندگی فلوت، گفت: بعد از آنکه رکورد جهانی سرعت نوازندگی فلوت را شکستم، سریع ترین فلوت نواز دنیا از سال 1840 تا امروز معرفی شده ام. این اتفاق با وجود بازتاب بسیار خوبی که در خارج از کشور داشت، اما در ایران چندان منعکس نشد و در کشور خودم هیچ کسی از من حمایت نکرد.
وی افزود: حتی دو سال پیش که می خواستم در جشنواره ی فجر شرکت کنم، فرم تقاضای شرکت در جشنواره را برای من پس فرستادند و گفتند به دلیل اینکه اگر شما در جشنواره شرکت کنید، همه ی جوایز را از آن خود می کنید و فرصتی برای دیگران باقی نمی ماند، نمی توانید در جشنواره شرکت کنید.

** کتاب های آموزش موسیقیِ چاپ شده پر از غلط است
این نوازنده ی فلوت درباره ی وضعیت تأسف برانگیز نبود نظارت بر نشر کتاب های آموزش موسیقی در کشور، گفت: هنگام انتخاب قطعه از میان آثار آهنگسازان آذربایجانی، دیدم که این آهنگسازان با مشکل های فراوانی که در کشور خود داشتند، اما به بهترین شکل کارهای خود را نوشته و منتشر کرده اند. اما زمانی که کارهای چاپ شده ی آهنگسازان ایرانی را که اتفاقاً ناشران بسیار معتبری هم آن ها را چاپ کرده اند، می دیدم، با کمال تعجب دیدم که این کتاب ها با غلط های چاپی فراوانی همواره منتشر شده و هیچ نظارتی هم نبوده که این آثار پُرغلط به دست مردم نرسد.
وی افزود: از کودکی همین کتاب های پُرغلط در اختیار هنرجویان موسیقی قرار می گیرد و موجب می شود که گوش های هنرجویان فالش تربیت شود. این، در حالی است که ناشران، پول های کلانی از همین کتاب های پُر غلط به جیب زده اند.
کنسرت «ترانه های ماندگار» به خوانندگی مهدی محمدی و یاشار احمدی، با تنظیم آرمین قیطاسی، 13 و 14 دی ماه، ساعت 20 در تالار رودکی تهران برگزار می شود.
فراهنگ**3067** 1823خبرنگار: امیرحسین دولتشاهی * انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1417 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب