یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 18:36

حداد عادل: آیت الله واعظ زاده خراسانی مدافع وحدت اسلامی بود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی با تفکر تقریب مذاهب اسلامی مدافع وحدت مسلمانان بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی حداد عادل یکشنبه در حاشیه برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی در مسجد امام جعفر صادق (ع) در میدان فلسطین تهران به خبرنگار ایرنا گفت: این مرحوم از علمای اعلم بود که عمر خویش را در مسیر خدمت به انقلاب و اسلام صرف کرد و از یاران نزدیک امام راحل(ع) و رهبر معظم انقلاب بود.
وی گفت: این شخصیت با تقوی تلاش وافری در تحکیم وحدت بین مذاهب مختلف اسلامی داشت بطوریکه به عنوان نخستین دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انتخاب شد.
حدادعادل اظهار کرد: آثار حوزوی ایشان جزو مفاخر مکتب شیعه است که در حال حاضر در حوزه های علمیه برای تدریس استفاده می شود.
در مراسم نکوداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی، شخصیت های فرهنگی و سیاسی از دفتر و بیت رهبرمعظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی، وزرای دولت و دیگر مقامات لشکری و کشوری شرکت داشتند.
مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی نایب رئیس اتحادیه علمای مسلمان و عضو شورای عالی تقریب مذاهب یکشنبه هفته گذشته در سن 91 سالگی در مشهد دار فانی را وداع گفت.
وی در سال 1304 هجری شمسی در مشهد متولد شد و علوم دینی را در حوزه های علمیه نجف، مشهد و قم نزد اساتید و مراجع بزرگی چون آیت الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه طباطبائی آموخت و دارای اجازه نقل حدیث از مراجع بزرگ بود.
رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی مرحوم واعظ زاده را روحانی بزرگوار و پرکار و روشن بین دانسته و افزودند: او از جمله مردان با همت و جامعی بود که علوم اسلامی همچون فقه، حدیث، رجال و تراجم را از برترین استاد این فنون یعنی مرحوم آیة الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه فراگرفته و خود در عمر پربرکت خویش به تحقیقات بدیع در آن و نیز علوم قرآنی و تاریخ و کلام پرداخته بود.
حضرت آیت الله خامنه ای آثار قلمی و تحقیقی واعظ زاده را در برخی از این رشته ها در شمار افتخارات علمی حوزه های علمی شیعه برشمردند که مورد استفاده ماندگار دنیای اسلام خواهد بود.
از مرحوم واعظ زاده کتاب های متعددی از جمله رسالة الشیخین، «الوحدة الاسلامیّة ، عناصرها و موانعها»، تصحیح و تحقیق دو کتاب «المقنع والهدایة» از شیخ صدوق، شرکت در تألیف جامع احادیث الشیعه، تحقیق و ترجمة کتاب «الجمل والعقود فی العبادات» از شیخ طوسی، گردآوری، تصحیح وانتشار مقالات کنگره شیخ طوسی در سه جلد و نیز کتاب رجال و فهرست شیخ طوسی و نیز مقالات فراوان در مجلات مکتب اسلام، نشریه دانشکدة الهیات، نشریه مشکوة به زبان فارسی، و مجلة الارشاد، رسالة القرآن، رسالة الثقلین، رسالة التقریب به زبان عربی به یادگار مانده است.
خبرنگار: کامبیز رضایی **انتشاردهنده: مجید ملازاده
تهرام/1699/ 1539/1772

اطلاعات تکميلي

خواندن 951 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار